Klassiska crpg = 80-talet och början av 90 talet.
Jag hade en Amiga 500 när Pool of Radiance kom, fick mest awards genom tiderna för bästa crpg, det röjde fett kan jag säga det, spelar det fortfarande idag. Jag klarade det ett par gånger innan uppföljaren Curse of The Azure bonds kom, bra som faan vill jag tillägga, fortsatte sedan med resten av spelen. Alla spelen var ju skitbra på den tiden. Här är en liten lista på de spelen jag har spelat igenom:
Pool of Radiance
Curse of the Azure Bonds
Hillsfar
Secret of the silverblades
Pools of Darkness (blev Dualclass Paladin/Mage-User Level 39/40 med en av mina karatärer, -26 i AC, gissa om han kickade. )
Champions of Krynn
Death knights of Krynn
Dark Queen of Krynn
Eye of the beholder I
Eye of the beholder II
Eye of the beholder III
Treasure of the savage frontier
Gateway of the savage frontier
Darksun I
Darksun II Wake if the ravager.
Ravenloft 1 & 2
Menzoberranzan
har även spelat en massa andra TSR rollspel, dock inga Ultima spel, men de verkar ganska bra. Har spelat Baldur's Gate ganska mycket det är ju asbra. såg verkligen fram emot det när det kom. Uppföljaren verkar också ganska bra men dock inte lika bra. Nu ser jag fram emot Neverwinter Nights. Det verkar ju bli ett av de bästa spel genom tiderna. Det släpptes ju först 1992 men det blev ingen hit. Inte så många som använde Internet då. Ett tillägg till några av er Baldurs Gate, Torment & Ultima 9 är ju inte klassiskt, men det är crpg.