Re: Klasskrig? [trams]
Själva rollspelen i sig har ju varit väldigt omtalade för deras eventuella politiska hållning. Jag bläddrade i något mysigt fanzin som tog upp det där väldigt ingående, någon som vet vilket jag pratar om? Tja, jag har i alla fall glömt vad man kom fram till, men jag kan ju gissa att rollspel är ganska starkt vänsterinriktade.
Du vet, alla är ju på rebellernas sida mot imperiet, oavsett genre. Däremot går nog aldrig rollspel så långt att de blir kommunistiska. -Om det beror på amerikainfluenser eller på den inbyggda selektism som finns mellan RP och SLP låter jag vara osagt. Eller så kanske det beror på att "arbetare" inte är ett tillräckligt glamoröst yrkesval i rollspel. Fler idéer?
Nå, du menar klassskillnader mellan oss spelare...
Tja, de tydligaste skillnader som finns i vår rörelse, de finns förstås mellan olika spelutövare. Det finns ett arabiskt ordspråk som beskriver läget ganska så adekvat:
Jag mot min bror
Jag och min bror mot min farbror
Jag och min farbror mot främlingen
Man tyr sig alltså till de närmre mot de bortre. Sålunda kan vi rollspelare (jag menar att just vi rollspelare står högst i hierarkin) se ner på miniatyrnollor som inte har något liv, och förstås kortsamlarna, som är alltigenom helkoboldiga. Så fort korthajarna och märklin-fantasy-lirarna lämnat oss så kan vi dock omedelbart börja slåss internt mellan vampirespelare och fantasylirare m.m., och när gotharna gått hem slåss alvspelare mot dvärgspelare osv...
Problemet är ju bara att vi rollspelare ju ofta spelar magic själva. Och miniatyrspel med. Så det blir aldrig någon riktig klasskamp. Mellan lajvare och kortspelare tror jag att klyftan är större. Men de träffas ju ändå aldrig, så jag tror inte det finns några motsättningar, faktiskt.
I övrigt så är förstås en SL hundra gånger mer värd än en liten fånig spelare. Särskilt de SL som vurmar för friformsrollspel är extra bra. Och de som VERKLIGEN är heta, de är ju de som spelar Kult. Och bor i Stockholm. Och har ett efternamn som låter häftigt på Engelska. Och, hallå, vad håller ni på med? Jag är inte färdig, släpp mig, släpp mig! Jag sa, släpp... Mff mfmff! fffmm...
/images/icons/oink.gif/Grising