Nekromanti Klena monster med Pathfinder

Frank_UBBT

Veteran
Vi betatestar Pathfinder RPG i spelgruppen och kom fram till att 3.5 monster anpassade till party level är alltför klent motstånd.
När en grupp på tre stycken lvl 10 characters, alltför enkelt, dödade en boss på lvl 15 (med maxade HP) så vart det droppen.
Hur ska man anpassa 3.5 monster till characters som är skapade i Pathfinderreglerna? Maxning av HP verkar inte räcka.
Har ni upplevt samma sak och hur har ni löst det?

Arfert

Facit
Jag trodde det var samma regler o Pathfinder som i D&D 3.5, utom lite småfix, som att man gjort originalklasserna mer balanserade mot de som dök upp i senare böcker i D&D... vad skiljer i det här fallet?

Anledningen till att man spelar Pathfinder är att man gillar 3.5 så varför skulle man då byta till 4th Ed?

Arfert

Facit
Helt sant.. nu gillar jag fyran och spelleder det, men jag kan tänka mig att köra Pathfinder med, eftersom det är en helt annan känsla.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Det här är inte specifikt för Pathfinder RPG, utan gäller även för D&D 3.x.

Först: monster på samma EL (Encounter Level) som gruppen SKA vara ganska klent motstånd.

Enligt 3.5-filosofin ska ett (eller en grupp) monster med samma EL som gruppens PL (Party Level) nöta ner gruppens resurser med 20–25 procent.

Kruxet är att EL-systemet sätts ur spel om monstren är väldigt många, men har låg CR (Challenge Rating) – eller om det är få monster med hög CR.

(Detsamma gäller förstås om äventyrargruppen består av många fler eller färre än fyra personer.)

Exempel: En human fighter 12 har PL 3 (12 ÷ 4), medan samma fighter som monster skulle ha CR/EL 12 – trots att det uppenbarligen borde vara en helt jämn fajt. FYRA level 12-fighters mot EN level 12-fighter skulle vara PL 12 mot CR/EL 12, men ingen kan väl inbilla sig att det skulle vara någon större utmaning för gruppen?

Massor av småmonster funkar dåligt för att de knappt har en chans att skada gruppen, medan gruppen knappt kan misslyckas att skada monstren.

Få monster mot en grupp funkar dåligt för att monstren har fler motståndare att sprida ut sina attacker på medan gruppen kan koncentrera sina attacker.