Nekromanti Klichéer som faktiskt stämmer

Vavva

Swordsman
Applåderar

Jupp, hon sade det bättre än jag kunnat säga det själv.

Jag lever i just ett öppet samboförhållande och har två KK:s som också är mina två bästa vänner. Inga "Jag är kåt, ska vi knulla"-mess på mobilen, utan snarare "ska vi glo på film, spela rollspel och sen kan ju jag sova över om du känner för det".

Det kräver öppenhet. 100% öppenhet om hur man känner och vad man vill med relationen. Det är allas ansvar att själv dra sina gränser och säga till om något känns dåligt, och i lika stor grad de andras ansvar att lyssna.

Nightowl

Champion
Jag blir så upprörd!

Nja, till att börja med är hon lesbisk
Vad är du för en moralkonservativ genusnormativitetsbefästande förtryckare!? Varför skulle inte en lesbian kunna attraheras av... vad det nu är Rising är igen!?

Usch, det är dessa förutfattade meningar som befäster det patriarkaliska förtryckarparadigmet! :gremmad:

:gremgrin: :gremwink:

Erik

Rising

Vila i frid
Nja, till att börja med är hon lesbisk.
Ännu bättre, då skulle vi kunna ha en avslappnad relation utan några spänningar, medan jag hade någon att projicera en massa fantasier på när jag runkade. Vi skulle kunna vara det perfekta paret!

Eller kanske inte...

/Rising
som är en manlig faghag - vad nu det kallas.

Vavva

Swordsman
Re: Jag blir så upprörd!

Visst är det! :gremlaugh: Jag njuter av att i min queera tillvaro tillåta mig att vara utblommande fördomsfull om de av mina ex. jag inte längre umgås med.

Coffe_Kanon

Swordsman
Re: Kk (ot)

Tja på pappret låter det ju trevligt, men för mig låter det fullständigt omöjligt. Jag kan inte ligga med någon som jag inte samtidigt är kär i, det skulle gå tvärtemot på hela min personlighet. Så när man hör talas om KK-färhållanden och lösa förbindelser ("krogragg", "one night stands" etc.) så kan jag inte förstå inställningen till det hela.

Jag ser inte ner på någon eller tycker att de borde sluta med vad de gör, det är bara så att jag själv omöjligen skulle kunna ägna mig åt något liknande. Vänner är till för att anförtro sig åt utan några som helst romantiska aspekter alls, för mig. Så att ha sex med någon jag kallar vän (oavsett hur nära vän) känns bara fel, jag kan dricka sprit med mina vänner, sjunga falsk falsett, eller storböla mot deras axel om jag känner mig ledsen, men ALDRIG sex.

Sen har vi det här med krograggande. Att lita så mycket på någon man träffat på krogen eller på en fest så att man kan hoppa i säng med dem låter mer som en inbjudan till problem. De kan ju visa sig vara ett riktigt svin (eller i mitt fall sugga, jag är hetero) dagen efter eller hur? Jag skulle inte må så bra med mig själv om jag legat med någon jag tycker illa om. Det vore ungefär som att gå fram och tyngkyssa sin värsta fiende.

Jag vill också påpeka att jag inte är någon arketypisk kristen konservatist utan en, på gränsen till militant ateist, mina värderingar kommer helt från blodpumpen alltså.

I grund och botten så måste jag alltså lita helt och hållet på den jag har sex med, och den grad av tillit hyser jag bara mot någon jag älskar och som älskar mig tillbaka.

Den sugiga delen med det hela är att om den jag i nuläget älskar skulle svika mig så skulle jag nog aldrig lita på någon så intensivt igen. Hey, där hade vi ju en klyscha som faktiskt är sann. (åtminstonde i mitt fall)

Coffe_kanon/som ger en snabb crash-course i hur hans emotionella sida fungerar

Vavva

Swordsman

I grund och botten så måste jag alltså lita helt och hållet på den jag har sex med, och den grad av tillit hyser jag bara mot någon jag älskar och som älskar mig tillbaka.
...och det är därför mina två KK:s är mina bästa vänner. Jag har så pass mycket våldsam skit i bagaget att jag måste VETA med 100% säkerhet att personen i sängen emd mig accepterar ett nej oavsett när det kommer, oavsett hur kåt hen är, oavsett helt enkelt. Eftersom mina vänner bryr sig om mig som person även på ett icke-sexuellt plan så vill de inte utsätta mig för fler trauman. Därför kan jag också lita på dem.

Däremot så har jag aldrig riktigt förstått kopplingen mellan sex och romantisk kärlek... Jag förstår och accepterar att det är så många människor känner, men jag känner det inte själv. När min sambo och förlovade har sex med andra så klappar jag honom på ryggen och frågar flinande hur det var. Han är också nyfiken på vad jag gör i sängen med mina KK:s och i den mån de inte har bett mig hålla käften så pratar jag gärna om det.

Jag försöker inte propagera för att alla skulle vara lyckligare med öppna förhållanden. Jag tror starkt på att alla människor är individer och själva måste bestämma hur de vill leva sina liv, samt att de själva vet bäst hur de vill/måste ha det för att må så bra så möjligt. Men eftersom monogami är det vanligaste i dagens läge och vi icke-monogama oftast ses på som minst sagt lite märkliga och "fel ute" så är jag gärna öppen med och pratar om hur jag själv tänker, känner och förhåller mig till sex och relationer.

Jag dör sexuellt i monogama förbindelser. Jag tappar lusten, känner mig fängslad och livet tappar långsamt färg tills jag lever i en total gråskala. Jag behöver variationen och spänningen i att upptäcka en ny människa sexuellt, utforska, leka och lära känna en ny människas kropp, på samma sätt som jag behöver söka mig tillbaka till gamla älskare och älskarinnor och njuta av den mysiga tryggheten med dem, ungefär som när jag ser om en riktigt bra film.

För mig är kärlek frihet. Jag älskar min sambo och därför vill jag att han ska ha friheten att göra som han vill. Jag vill vara någon som inspirerar honom, inte någon som håller honom tillbaka. På samma sätt är han min livskamrat. Inget sex i världen med andra människor kan väga upp att det är vi som valt att dela liv, lägenhet och katter.

Jag vill än en gång lägga in brasklappen att mitt tal ovan inte ska ses som något argument för att min och Mats relation är "bättre" eller "sämre" än monogama relationer. Det är bara en förklaring på hur jag fungerar och tänker, och kan ses som ett exempel på tankar och känslor man kan ha när man väljer att leva utanför den sexuellt monogama normen.

Sanjuro

Warrior

Jag måste återigen säga att jag är imponerad av hur genomtänkta era (dvs ni icke-monogama, eller hur man skall uttrycka sig för att inte förolämpa någon) relationer verkar vara. Det förefaller som att du och w176 har spenderat betydligt mycket mer tid med att fundera över hur era känsloliv fungerar i relationer än vad t.ex. jag har. Kanske en sådan livsstil kräver ett visst mått av insikt? Jag vet inte, men så som ni beskriver era förhållanden så verkar risken för att någon skall bli sårad väldigt låg.

Coffe_Kanon

Swordsman

"Jag vill än en gång lägga in brasklappen att mitt tal ovan inte ska ses som något argument för att min och Mats relation är "bättre" eller "sämre" än monogama relationer. Det är bara en förklaring på hur jag fungerar och tänker, och kan ses som ett exempel på tankar och känslor man kan ha när man väljer att leva utanför den sexuellt monogama normen. "

Låt mig lägga in brasklappen på samma sätt, jag har bara pratat om hur det är för mig och det är inte bätre eller sämre än för någon annan.

För övrigt så är det trevligt att se att det fungerar bra för dig och din respektive, och jag önskar er all välgång.

Men jag måste ändå fråga: har svartsjuka ALDRIG visat sig för er, någonsin? Givetvis respekterar jag om de inte vill svara på det, men jag är ändå nyfiken.

Svartsjuka för mig, är liksom en av de mest naturliga känslor som finns. Om jag inte blev svartsjuk när någon annan kille försöker stöta på min tjej så skulle det i princip vara lika med att jag inte bryr mig. Jag skulle heller inte känna mig särskilt älskad om inte min tjej blev svartsjuk när andra tjejer försöker göra närmanden på mig. Varje gång man får se svartsjukan så är det som en bekräftelse, ungefär som när man säger "Jag älskar dig" utan en speciell orsak, fast det visas på ett annat sätt.

Jag skulle faktiskt gå så långt att påstå att om jag INTE blev svartsjuk så skulle jag nog fråga mig själv om jag faktiskt älskar min tjej eller inte.

Men det är ju som sagt hur jag känner och resonerar. Varken bättre eller sämre än någon annans resonemang...

Vavva

Swordsman
Tack!

Vi promiskuösa slynor och horbockar? :p

Ja, tack för att du säger det. Jag har fått så otroligt mycket skit i onlinediskussione rom det här att jag suger det åt mig. :)

Jag tror att det hela beror på att det är ett aktivt steg att gå en annan väg än den som vi präglas in i från barnsben. Någonstans har icke-monogama par tvingats stanna upp, fundera på varför något känts fel och sedan tagit beslutet att förändra sitt förhållande på ett sådant sätt att man iofs trivts bättre med sin relation, men också blivit väldigt utsatt för omgivningen fördomar och ibland direkta avsky.

Många monogama par har ju också valt sin livsstil aktivt, men betydligt fler har bara fortsatt vara monogama eftersom det är så ett förhållande "ska" se ut. Lite som samma sak som att heterosexuella sällan har någon direkt komma-ut-process att tala om.

Vavva

Swordsman

Men jag måste ändå fråga: har svartsjuka ALDRIG visat sig för er, någonsin? Givetvis respekterar jag om de inte vill svara på det, men jag är ändå nyfiken.
Självklart har det kommit upp svartsjuka ibland, men inte i sexuella sammanhang. Jag minns förfärande väl när han läst DNdebatt en morgon och sedan ringt en kompis för att diskutera det trots att jag var hemma och området var ett av mina specialområden. Jag kände mig så kränkt och svartsjuk att jag nästan grät.

Han har blivit svartsjuk när jag sett filmer med andra som han sett fram emot att se med mig, eller när jag på mitt kaotiska sätt inte varit hemma på tre dygn utan spenderat dem med någon kompis istället.

Svartsjuka är en del av vårt känsloregister, men vad som lockar fram den varierar. :gremsmile:

Tack för din välgångsönskning. Vi är snart inne på vårt nionde år.

Lycka till själv!

//Alva

Coffe_Kanon

Swordsman

"Svartsjuka är en del av vårt känsloregister, men vad som lockar fram den varierar :gremsmile:"

Så har jag aldrig sett på det förut. Det var bland det smartaste jag har hört faktiskt. Plus i öde!... eller just det, fel forum...

Troberg

Sinister eater
Re: Tack!

Många monogama par har ju också valt sin livsstil aktivt, men betydligt fler har bara fortsatt vara monogama eftersom det är så ett förhållande "ska" se ut.
Jo, det är en kulturell grej. Inte alla kulturer har den avgränsningen, och det funkar tydligen fint för dem.

Jag tycker det är lustigt att samma personer som å ena sidan hävdar att monogami är det enda rätta samtidigt tycker det är en självklarhet att man kan älska (på ett icke sexuellt sätt, naturligtvis) alla sina barn.

Har man inte förväntningen att träffa en som är perfekt och för alltid så tror jag också att man är öppnare för andra kombinationer.

Coffe_Kanon

Swordsman
Re: Tack!

"
Jo, det är en kulturell grej. Inte alla kulturer har den avgränsningen, och det funkar tydligen fint för dem."

Hmm, men nä det kommer till hur man faktiskt känner så är det mer av en individuell grej? Jag skulle bli ganska fly förbannad om någon påstår att min monogama läggning bara är en spegling av kulturen, men det är väl inte så du menar antar jag?

Foggmock

Myrmidon
Jag har blivit klichedumpad.

"Jag är inte redo för ett förhållande" och "det är inte dig det är fel på, det är mig".

Båda två av samma tjej! :gremcrazy:

Coffe_Kanon

Swordsman
"Båda två av samma tjej!"

Det är det som är så svårt med klyschor. Har man väl börjat med en så är det svårt att sluta. Tror jag...

Gordeg

Hero
Mer klichédumpning:

"Det är nog bäst att vi bara är kompisar."

En helt sjuk sak att säga när man dumpar nån. Jag har lyckligtvis bara behövt höra det en gång och det var så länge sedan att jag nästan hunnit glömma bort det.

Gordeg

w176

Förlorad dotter

Medhåll till Vavva.

Visst blir man svartsjuk av olika saker, men de handlar sällan om förhållanden för mig. Däremot så fort man gör något kreativt (lajv, rollspel. debatter, skrivande) osv. när någon får en massa erkännande och jag inte får det så ömkar jag mig själv och blir sur på omgivningen. Eller när jag inte går uppmärksamhet. Eller när jag inte är bäst.

Dock skulle jag aldrig någonsin (tro jag) vilja ha en nära relation på folk som blev emotionellt svartsjuk så fort man umgicks med andra människor eller för att man har väldigt nära relationer med andra. Att folk blev svartsjukt om man är sexuell med någon annan skulle ja kunna acceptera när det är så kulturellt betingat, men folk som blir svartsjuk för att man sitter uppe hela natten och snackar och ser film med någon kompis skulle jag aldrig orka med.

w176

Förlorad dotter

Sårad riskerar man alltid att bli om man engagerar sig sexuellt, och såna här relationer strular också. Det finns fler personer att såra dessutom. Samt alla de vanliga sakerna i vänskaps/sexuella/romantiska relationerna finns det där och skapar konflikt även i diverse kk/polyrelationer. Man kan fortfarande bråka om någon är oansvarig, lat, egoistisk, inte finns där, är jobbig, har vanor att reta sig på osv.

Såna här relationer strular lika mycket som alla andra.

Dels så håller jag med Vavva om att när man väljer att inte göra som alla andra måste man tänka igenom hur man vill göra egentligen, varpå man måste tänka.

Sedan så finns det inte riktigt ännu någon norm för hur sånahär relationer ska se ut. Varpå man med varje personen man träffar för att man ska komma någonstans måste kommunicera hur man vill ha det och diskutera det med den personen.