Nekromanti Klichéer som faktiskt stämmer

Coffe_Kanon

Swordsman
Re: Kk (ot)

"Dock skulle jag aldrig någonsin (tro jag) vilja ha en nära relation på folk som blev emotionellt svartsjuk så fort man umgicks med andra människor eller för att man har väldigt nära relationer med andra. Att folk blev svartsjukt om man är sexuell med någon annan skulle ja kunna acceptera när det är så kulturellt betingat, men folk som blir svartsjuk för att man sitter uppe hela natten och snackar och ser film med någon kompis skulle jag aldrig orka med.
"

Inte jag heller, att bli svartsjuk för minsta lilla blir varken jag eller min avsevärt bättre hälft. Men när det kommer till det sexuella och annat realterat då är det en annan sak.

Sen kan man ju ibland känna sig lite osäker och patetisk, men det brukar lösa sig med en vanlig pratstund...

Nightowl

Champion
Re: Jag blir så upprörd!

Jag njuter av att i min queera tillvaro tillåta mig att vara utblommande fördomsfull om de av mina ex. jag inte längre umgås med.
Jag skulle aldrig umgås med mina ex, dom är ju bögjävlar allihop! :gremmad:

Erik

Vavva

Swordsman
Klichedumpningar

Jag har själv råkat ut för sms-varianten av "Jag är inte redo att ha ett förhållande just nu". Jag blev inte särskilt knäckt. Jag har ändå inget intresse av att ens vara kompis med någon som kan tänka sig att dumpa nån per sms.

Fast alla gånger jag klämt ur mig ett "Det är inte du, det är jag" så har det varit helt sant. Det är jag som tappat intresset och blivit rastlös.

Troberg

Sinister eater
Re: Tack!

Hmm, men nä det kommer till hur man faktiskt känner så är det mer av en individuell grej? Jag skulle bli ganska fly förbannad om någon påstår att min monogama läggning bara är en spegling av kulturen, men det är väl inte så du menar antar jag?
Låt mig förtydliga:

Det har sina rötter i kulturen. I och med att vi idag står i ett läge när kulturen globaliseras så får vi också inflytande från andra kulturer, men ännu viktigare är att vi ser att de "kulturella sanningar" vi tagit för givna inte är så självklara, vilket får oss att utvärdera våra kulturellt betingade värderingar, ifrågasätta dem och istället hitta värderingar som passar bättre till ens smak och situation.

När alla man kände bodde i samma by så skedde inte samma ifrågasättande, och de kulturellt betingade värderingarna ifrågasätts inte.

Med andra ord:

Kunskap om andra kulturer ruckar på kulturella dogmans helighet, och lämnar fältet fritt för individen att själv välja sina kulturella värderingar.

Edit: En sak som också bidragit en hel del till just den aktuella frågan är att vi nu faktiskt kan kontrollera fortplantningen. Det var mycket svårare att pippa runt när det blev barn av det.

Vavva

Swordsman
Re: Jag blir så upprörd!

Förjävligt. Jag pallar bara inte med bögjävlar och lesboflator. De första för att de inte vill ha mig och de andra för att de... eh... bara är omotiverat nojiga för att jag ska lämna dem för en man. (Som om jag måste VÄLJA mellan att äta kakan och ha den kvar!) Och sånadär jävla humlor är helt omöjliga att ha att göra med. Äckligt är det! Och sen alla fjollheteros...

Nej, tacka vet jag rejäla, grabbiga, heterosexuella karlakarlar som vill ha riktiga kvinnor att imponera på när de går ut för att knacka bögar.

Vavva

Swordsman
Re: Tack! (OT och litta 15+)

Tack igen för ett fint och socialkonstruktivistiskt inlägg jag håller med om till 100%!

Måste bara kommentera en sak...

En sak som också bidragit en hel del till just den aktuella frågan är att vi nu faktiskt kan kontrollera fortplantningen. Det var mycket svårare att pippa runt när det blev barn av det.
Jag vet att kif vaginalsex är det vanligaste till och med idag, men det är synd att sex direkt definieras som just kif (kif=Kuk I Fitta). Extra synd är det eftersom många kvinnor inte ens kan nå klimax på det sättet. Hade jag inte haft tillgång till preventivmedel hade jag nog fortfarande pippat runt, men skippat den delen av penetrationen. I en värld utan kondomer så är dessutom oralsex och petting säkrare ur sjukdomssynvinkel (och betydligt säkrare om mitt mål är att få en kvinna att komma tills hon gråter).

Och om målet är att få en man att komma så funkar enligt min erfarenhet analsex minst lika bra som vaginalt dito. Högre risk för sjukdomar - men ungar blir det inga.

krank

Går ondskans ärenden

Jag skulle bli ganska fly förbannad om någon påstår att min monogama läggning bara är en spegling av kulturen,
Bara och bara... Allt vi gör, allt vi tycker och allt vi är är ju en spegling av den kultur vi lever i, det är ju den som formar oss till de s.k "individer" vi är...

Coffe_Kanon

Swordsman

"Bara och bara... Allt vi gör, allt vi tycker och allt vi är är ju en spegling av den kultur vi lever i, det är ju den som formar oss till de s.k "individer" vi är... "

Jag hävdar fortfarande att jag är BETYDLIGT mer än kulturen jag lever i. Just för att jag i princip aldrig tycker något för att kulturen tycker likadant. Samma sak gäller det med vad jag känner. Att låta sig påverkas av omgivningen så pass mycket att det inkräktar på hur jag känner och vad jag tycker, det övergav jag för mycket länge sen. Det verkar som att du också har gjort det, så varför envisas du med att vi enbart är den kultur vi lever i?

Coffe_Kanon

Swordsman
Angående SMS-dumpningar

Är det inte bland det fegaste som finns, att gömma sig bakom en elektrisk "mojäng" för att säga det man vill ha fram, så säg?

Foggmock

Myrmidon
Re: Angående SMS-dumpningar

SMS kanske är lite att ta i, men jag har inget emot IM-dumpningar. Man slipper se personen som dumpar en och man befinner sig i tryggheten av sitt eget hem (oftast). Man kan prata allvar via textmeddelanden också, tycker jag.

krank

Går ondskans ärenden

Jag hävdar fortfarande att jag är BETYDLIGT mer än kulturen jag lever i. Just för att jag i princip aldrig tycker något för att kulturen tycker likadant. Samma sak gäller det med vad jag känner. Att låta sig påverkas av omgivningen så pass mycket att det inkräktar på hur jag känner och vad jag tycker, det övergav jag för mycket länge sen. Det verkar som att du också har gjort det, så varför envisas du med att vi enbart är den kultur vi lever i?
Skilj på implicit och explicit kultur, samt på offentlig och privat. Jag kan redogöra i detalj för exakt hur den kultur jag växt upp i påverkat mitt sätt att se ut, uttrycka mig, tala och vara. Jag har orsakssammanhangen klara för mig. Jag vet vartifrån min syn på mig själv som "rebellen" kommer ifrån, jag vet varför jag uttrycker mig som jag gör, jag vet t.om varför jag ser på förhållanden på det sätt jag gör. Så jo, jag är en produkt av min omgivning. I allra högsta grad.

Så, det du känner och det du tänker och det du tycker är en produkt av vad du varit med om, de erfarenheter du gjort. Din "individualitet" har formats, liksom min, av föräldrar, media, vänner, erfarenheter etc.

Coffe_Kanon

Swordsman

"Det har sina rötter i kulturen. I och med att vi idag står i ett läge när kulturen globaliseras så får vi också inflytande från andra kulturer, men ännu viktigare är att vi ser att de "kulturella sanningar" vi tagit för givna inte är så självklara, vilket får oss att utvärdera våra kulturellt betingade värderingar, ifrågasätta dem och istället hitta värderingar som passar bättre till ens smak och situation."

Väldigt intressant läsning, men jag måste ändå ifrågasätta lite. Tror du inte att de aspekter du pratar om beror mer av ens moral, tyckande och tänkande, än det gör hur man faktiskt känner?

Jag får väl ta gamla Japan som ett exempel. Oavsett hur "ärofullt" det ansågs att ta livet av sig för att ens Daimyo hade dött, så är jag övertygad om att Daimyons undersåtars mödrar, fäder, vänner och syskon ändå innerst inne kände att det var fel att deras son/dotter skulle ta livet av sig bara för att "chefen" hade dött.

Jag tror att en del känslomässiga aspekter finns i oss alla, som är olika från individ till individ. Det spelar ingen roll hur kulturen ser ut, om det ursprungliga inombords säger en sak så kommer det att kännas som det gör, oavsett hur många kulturella rättesnören man använder sig av.

Jag är också övertygad om att dessa "basic" känslor är väldigt själviska av sig, och mer fokuserar på vad man själv har vunnit eller förlorat, och mindre på hur andra känner och tänker.

Hur som helst så har jag inga egentliga bevis för min sak, men vissa håller med mig ändå, from time to time...

Coffe_Kanon

Swordsman

"SMS kanske är lite att ta i, men jag har inget emot IM-dumpningar. Man slipper se personen som dumpar en och man befinner sig i tryggheten av sitt eget hem (oftast). Man kan prata allvar via textmeddelanden också, tycker jag. "

Men det är just det som är det fega, att man "slipper" se personen. Varför ska ena parten komma lindrigt undan vid ett uppbrott? Är det inte meningen att det ska vara jobbigt för båda två, till en början. Så att man sedan kan smälta det och gå vidare...

Lindenius

Swashbuckler

Är det inte bland det fegaste som finns, att gömma sig bakom en elektrisk "mojäng" för att säga det man vill ha fram, så säg?
Jo, det tycker jag med. Som tur är är det ingen här på forumet som gömmer sig bakom elektroniska mojänger när de tycker något. Det tycker jag är skönt.

//erik. nicke nyfiken på tv

Foggmock

Myrmidon

Du läste inte vad jag skrev, utgår jag ifrån? Om jag blir dumpad via text kan både personen som dumpar mig och jag själv formulera oss ordentligt, och jag kan lägga mig i sängen omedelbart och böla om det skulle behövas, utan att behöva prata mer med personen eller storma ut från caféet/dennes lägenhet/whatever (eller ännu värre - sparka ut personen ur MIN lägenhet...).

Tilläggas bör att jag bara bölar på begravningar. Man är väl ingen fjolla heller... :gremwink:

Coffe_Kanon

Swordsman

"Jo, det tycker jag med. Som tur är är det ingen här på forumet som gömmer sig bakom elektroniska mojänger när de tycker något. Det tycker jag är skönt."

Oh, sarkasm, that's awesome! På detta forum så gömmer väl sig man inte? Man använder bara ett medel att prata med folk som man annars har lite svårt att träffa face to face.

Men för att hålla oss till dumpanden, jag skulle lika gärna kunna befinna mig på andra sidan jordklotet, om jag hyser någon form av respekt till den jag ska dumpa så skulle jag hoppa på första bästa plan dit och tala om hur det ligger till, bara jag kunde.

Men idag dumpar folk varandra över SMS trots att de till och med är i samma stad. Detta är det som jag ser ner på...

Troberg

Sinister eater

Väldigt intressant läsning, men jag måste ändå ifrågasätta lite. Tror du inte att de aspekter du pratar om beror mer av ens moral, tyckande och tänkande, än det gör hur man faktiskt känner?
Delvis, man kan aldrig separera det ena från det andra helt, men det är ändå en viktig faktor.

Troberg

Sinister eater
Re: Tack! (OT och litta 15+)

Jag vet att kif vaginalsex är det vanligaste till och med idag, men det är synd att sex direkt definieras som just kif (kif=Kuk I Fitta). Extra synd är det eftersom många kvinnor inte ens kan nå klimax på det sättet. Hade jag inte haft tillgång till preventivmedel hade jag nog fortfarande pippat runt, men skippat den delen av penetrationen. I en värld utan kondomer så är dessutom oralsex och petting säkrare ur sjukdomssynvinkel (och betydligt säkrare om mitt mål är att få en kvinna att komma tills hon gråter).
Jag vet inte hur mycket vanligare det egentligen är. Vanligare än analsex, men troligen inte så mycket vanligare än petting och oralt. Grejen är att det oftast blir hela paketet av bara farten.

Lindenius

Swashbuckler

Jag förstår vad du menar, men tänker ändå mopsa lite.

Man använder bara ett medel att prata med folk som man annars har lite svårt att träffa face to face.
Fast det är ju exakt vad sms-dumpare gör också. De använder ett medium för att skicka ett meddelande till folk som de har lite svårt att träffa face to face.

Oh, sarkasm, that's awesome!
Du lade ju faktiskt upp för det. :gremgrin:

//erik. geografiskt avstånd är inte det enda avståndet, see.