Det finns några fundamentala och universella begrepp i vår världsbild att de är oumbärliga för vår förståelse av vår omvärld eller vår förmåga att föreställa oss en fantasivärld så som dag och natt, upp och ner, norr och söder.
Vilket ställer till problem när hen vill skapa en fantasivärld som bygger på en verklighetsbakgrund men hen inte vill att det ska vara allt övertydligt. Som till exempel när hen ska rita en karta över världen vilket är mitt nuvarande problem.
Jag har en idé på ett rollspelsscenario som bygger på conquistadorernas framfart i Sydamerika och som handlar om att utforska en ny upptäckt kontinent. Till vilken jag behöver en världskarta.
Och det är här vädersträcken ställer till det med problem för mig för hur jag än vrider och vänder på det hela så är norr alltid upp så att säga.
Om jag lägger den ny upptäckta kontinenten till väster om den gamla så känns som att det blir så uppenbart att det bara är koloniseringen av Amerika med alver och dvärgar. (För mig som gillade Sid Meirer's Colonization så känns det alternativet även som att spela på slumpkartan fast med alver och dvärgar.)
Om jag lägger den till öster om den gamla kontinenten istället så känns resultatet lika uppenbart men med tillägget att det även blir tydligt att jag försökt vara klipsk genom att vända på kartan.
Om jag placerar den nya till söder om den gamla så blir det inte längre uppenbart att det är koloniseringen av Amerika det handlar om, istället så blir det imperialismen in Afrika med dvärgar och alver.
Och vänder jag på det igen så blir resultatet detsamma men att det återigen verkar som jag försöker göra klipsk genom att låter den tropikerna ligga i norr. (Vilket iofs är helt normal för en australier, vilket återigen visar på problemet med väderstreck)
Så hur gör jag för att skapa en karta där väderstrecken inte genast leder till att spelarna associerar världen till vår egen historia?
Där inte kartan känns klichéartad p.g.a. vart kontinenterna ligger?
Hur gör man en bra fantasy världskarta som inte genast för tankarna till vår egen värld om den världen även lånar mycket från vår egen historia?
Och vart hamnar Indien?
Vilket ställer till problem när hen vill skapa en fantasivärld som bygger på en verklighetsbakgrund men hen inte vill att det ska vara allt övertydligt. Som till exempel när hen ska rita en karta över världen vilket är mitt nuvarande problem.
Jag har en idé på ett rollspelsscenario som bygger på conquistadorernas framfart i Sydamerika och som handlar om att utforska en ny upptäckt kontinent. Till vilken jag behöver en världskarta.
Och det är här vädersträcken ställer till det med problem för mig för hur jag än vrider och vänder på det hela så är norr alltid upp så att säga.
Om jag lägger den ny upptäckta kontinenten till väster om den gamla så känns som att det blir så uppenbart att det bara är koloniseringen av Amerika med alver och dvärgar. (För mig som gillade Sid Meirer's Colonization så känns det alternativet även som att spela på slumpkartan fast med alver och dvärgar.)
Om jag lägger den till öster om den gamla kontinenten istället så känns resultatet lika uppenbart men med tillägget att det även blir tydligt att jag försökt vara klipsk genom att vända på kartan.
Om jag placerar den nya till söder om den gamla så blir det inte längre uppenbart att det är koloniseringen av Amerika det handlar om, istället så blir det imperialismen in Afrika med dvärgar och alver.
Och vänder jag på det igen så blir resultatet detsamma men att det återigen verkar som jag försöker göra klipsk genom att låter den tropikerna ligga i norr. (Vilket iofs är helt normal för en australier, vilket återigen visar på problemet med väderstreck)
Så hur gör jag för att skapa en karta där väderstrecken inte genast leder till att spelarna associerar världen till vår egen historia?
Där inte kartan känns klichéartad p.g.a. vart kontinenterna ligger?
Hur gör man en bra fantasy världskarta som inte genast för tankarna till vår egen värld om den världen även lånar mycket från vår egen historia?
Och vart hamnar Indien?