Nekromanti Klimat i Mundana...

Ymir

Liten kantbaron
Re: Om öknar

Mûhad har definitivt ingen Golfström och inget Medelhav. Då hade klimatet i Gordrion och Kamor inte varit som det är.

- Ymir, resonerar

Pendragon

Swashbuckler

Mûhad har definitivt ingen Golfström och inget Medelhav. Då hade klimatet i Gordrion och Kamor inte varit som det är.
Å andra sidan har de inget Mithera som kyler ned heller. Om jag minns rätt är det snarare vindar från Tarkas som värmer upp... no?

/Joel - tror inte någon sida nödvändigtvis behöver ha helt fel. Utom vad det gäller ödlemännens tropiker möjligtvis.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Men vänta nu här... Mundana breddgrader

Visst, breddgraderna duger till att jämföra olika delar Mundana på samma breddgrad, men Mundanas 41:a breddgrad är inte nödvändigtvis detsamma som Jordens 41:a.
Öh...va? Varför en kortare sträcka mellan varje breddgrad jämfört med jorden skulle förändra förhållandet mellan från en breddgrad till en annan begriper jag inte, speciellt som Mundana redan bortom alla tvivel beskrivits med förhållanden som är extremt lika jordens.

- Ymir, ifrågasätter

Ymir

Liten kantbaron

Mm, närheten till Tarkas är en av orsakerna att Mûhads sydöstkust är varmare och torrare än nordkusten.

Alltså, snälla, jag har aldrig påstått att 41:a breddgraden nödvändigtvis innebär barrskog och massiva snöfall, heller aldrig att klimatet på olika platser längst samma breddgrad tvunget måste vara snarlikt. Vad jag däremot sagt är att Mundanas klimatförhållanden (på en hel del platser) är helt bisarra. Ta en titt på Soldarn. Vad är det vi nitpickar om, egentligen?

- Ymir, hungrig men pank

Pendragon

Swashbuckler
Re: Men vänta nu här... Mundana breddgrader

Öh...va? Varför en kortare sträcka mellan varje breddgrad jämfört med jorden skulle förändra förhållandet mellan från en breddgrad till en annan begriper jag inte, speciellt som Mundana redan bortom alla tvivel beskrivits med förhållanden som är extremt lika jordens.
Det är uppenbart att det skulle. Klimat handlar ju en del om avstånd.
Ska förhållandena på respektive breddgrader vara exakt samma kommer Mundanas klimatskiftningar mycket tätare än på jorden. Och då är det inte "extremt likt likt jordens" längre.

Och hade Mundanas klimat "bortom alla tvivel" varit likt Jordens hade vi inte haft sådana här diskussioner.

/Joel

Pendragon

Swashbuckler

Alltså, snälla, jag har aldrig påstått att 41:a breddgraden nödvändigtvis innebär barrskog och massiva snöfall, heller aldrig att klimatet på olika platser längst samma breddgrad tvunget måste vara snarlikt.
Nej men drog upp det som ett argument för att det skulle vara för kallt. Jag satte helt enkelt argumentet i ett perspektiv där det inte var fullt så dräpande som det verkade när du först nämnde det.

Vad jag däremot sagt är att Mundanas klimatförhållanden (på en hel del platser) är helt bisarra.
Visst är de det. Men då borde vi koncentrera oss på de argument som håller för att bevisa det, right?

/Joel

Wictor

Warrior
Jag köpte Atlasboxen och fick med den ett litet häfte där bland annat en karta som beskriver olika områdens klimat finns med. Jag tar för givet att alla andra som köpt/köper boxen också får den kartan.