Nekromanti Klimat i Trudvang

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Hur stora är klimatvariationerna i Trudvang beroende på var man är? Varierar det lika mycket som i Europa, eller är Trudvang ganska litet och håller samma klimat ("nordiskt" kan man förmoda) överallt?

Livet som hummer är inte så lätt alla gånger...

- Bobby

Hasse

Hero
Bra fråga, vi får hoppas Riotminds ger ett svar. Själv så kör jag tills vidare med att alla klimatzoner från tropisk till arktisk finns dock så är temperat till arktiskt klimat det domminerande.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

Foggmock

Myrmidon
Ritominds har ingen världsbeskrivning förutom att 'vi bestämde dock attskogen skulle vara vårt tillhåll' i grundboken. de har släppt en karta över ostehem (östra delarn av trudvang) men de har släppt det fritt att spela i vilken värld man vill. och klimatet i trudvang borde vara som i dag, det är kallare i norrland och en aning varmare i Skåne... dvs Kallt i norr och Varmt i söder, (nu är juh iofs T större än sverige, men det borde inte vara alltför stora skillnader, typ Norra Norge jämfört med Ekvatorial Guinea...Trudvang är mer som Kiruna-kebnekaise (mobba mig inte för stavningen, har ingen koll alls...) jämfört med typ Frankrike... (inte i alperna../images/icons/laugh.gif)
Höpp å skit
Fogge - Som vill ha en Trudvangmodul!

Jag vet att jag har rätt!

Rosen

Myrmidon
Trudvang är mer som Kiruna-kebnekaise (mobba mig inte för stavningen, har ingen koll alls...)

Stavningen var väl iofs rätt, men Kiruna och Kebnekaise ligger knappast bredvid varandra...

jämfört med typ Frankrike... (inte i alperna..)

Finns dock en poäng där - om landskapet är bergigt så kan man ha flera olika klimatzoner på en relativt liten region. Höjd över havet spelar stor roll på hur varmt det är.

--
Åke

Runde Rolf

Swordsman
Bra fråga....

Jag har alltid sett Trudvang som de stora skogarnas land(värld) och det står ju tom. i regelboken att man försöker bygga på skogarnas mystik(inte citat för jag har inte boken här). Då frågar jag: finns det kameler i granskogar? Svar nej njet no! Varför går det i så fall att köpa just kameler? (Se. Utrustning)
Svarat på detta borde ju vara att det finns öknar och liknande i Turdvang men förstör inte det en hel del av den Bauer känsla man ska få? jag kan inte tänka mig gråtroll i öknen ridandes på kameler med det kanske ni kan... eller?

<A HREF="http://www.spelaroll.net/svultnasvinet" target="_new">http://www.spelaroll.net/svultnasvinet</A> runderolf@hotmail.com

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Bra fråga....

Kameler fixar ganska kalla klimat, de kan leva på tempererade slätter eller liknande. Det finns ju också möjligheten att de "flyttar söderut", så att när vintern kommer går de till varmare områden där vintern mest märks av att det regnar mycket, varpå de tar sig upp till sin slätt igen på sommaren.

Livet som hummer är inte så lätt alla gånger...

- Bobby

theodåre

Veteran
Finns inga kameler i Trudvang. Vår tanke var nog mest om man ville använda DOD6 för andra världar än Trudvang så skulle man kunna göra det.

Det kommer rätt så utförlig information om landet Ejland och dess klimat i nästa modul Vildhjarta.

RiotMinds

Rosen

Myrmidon

<I>Varför går det i så fall att köpa just kameler? (Se. Utrustning)</I>

Folk verkar redan har glömt att spelet utvecklades för att inte ha någon specifik spelvärld; Trudvang kom in i bilden på ett rätt sent stadium.

--
Åke

Hasse

Hero
"Finns inga kameler i Trudvang."

Det var skönt att höra, hade känts konstigt att springa på en kamel i en snöstorm.

Om vi bortser från kameler så undrar jag om det ändå finns tropiskt(kommer inte på ett bättre ord) klimat så att säga. Hur varmt är det i Trudvangs varmaste område? Finns det öknar?

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

Rosen

Myrmidon
Re: ..som theodor påpekade...

Gäller emellertid inte bara kameler - det finns rätt mycket grejs här och var i regelboken som inte känns som om det skulle passa in i Trudvang (speciellt i varelsekapitlet: Enhörningar? Mumier..?) men som är ganska enkelt att ignorera om man bara håller i minnet att spelet inte skrevs specifikt för Trudvang.  Åtminstone tills det kommer en ordentlig världsmodul, vill säga.

--
Åke

Runde Rolf

Swordsman

SoC

Veteran

ja det kan jag för då ska dom ha kroksablar.

kraften kanske vinner i inre kraft men ingen överlever ett två hands svärd i huvudet hehehe.

Sårias

Veteran

Varför går det i så fall att köpa just kameler? (Se. Utrustning)
Har ett ganska vettigt svar på det. Jag menar vad finns utanför Trudvang? Antagligen andra kontinenter och länder så en kamel kan mycket väl dyka upp på en marknad någonstans eller någon rp/slp som kommer någonstans utanför Trudvang kan mycket väl ha en kamel skulle jag vilja säga. Jag tror inte att "klotet" (om nu världen är rund) bara har granskog överallt.

Sårias Halvalv:
Biter inte min klinga eller morgonstjärna biter INGET!

Don Kennetho

Warrior
Med en nordisk-inspirerad värld som Trudvang lär vara, så borde ju klimatet också motsvara Norden. Typ att klimatet motsvarar södra Danmark till norra Norge. Jag hoppas verkligen att konstruktörerna har tänkt ungefär detsamma.

Don Kennetho

Nightowl

Champion
Re: Felet med det är ju....

".... att vissa besvärjelser som "Frammana högre odöd"(kanske fel har inte boken här) blir lidande ifall man inte har med mumier, eller hur?"
Då kan man ju ignorera den besvärjelsen i sin kampanj. Finns det inga "högre odöda" i en kampanj finns inte den besvärjelsen heller. Så blir det när man har "generell fantasy" - den blir modulär, och som spelare får man vänja sig vid att SL joxar med vapen, yrken, besvärjelser, utrustnint osv.

"Däremot tror jag nog att en enhörning skulle kunna passa in i ett äventyr i en mystisk liten lövskog och bla bla bla...."
Beror på vilka referensramar man har. Själv tycker jag att enhörningar är tämligen icke-Bauer, och detsamma gäller grekiska kritter som pegaser.

Nightowl, som FORTFARANDE tycker att Riotminds _antingen_ skulle gjort ett jäkligt mer generellt fantasy-rollspel eller haft mer med Trudvang-specifika grejer - bägge hade varit lika kul. Men han är i minoritet! :)

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!