Thyliab
Guldlurker
Jag håller på och spånar på spelande i Jargien nu när Eon IV kommit med fokus på en setting där. Jag försöker få en känsla för hur klimatet i Jargien är. Enligt Geografica mundana så är det "...ett land med behagligt klimat; varma somrar och snöiga vintrar." Jag tycker dock att det ger en lite för generaliserande bild. Södra Jargien känns som ett betydligt varmare område där vintrarna nog snarare består av regn rusk och snålblåst med 5-10 plusgrader som gör att kylan gräver sig in. Somrarna är desto längre och varmare med möjlighet till att odla citrusfrukter och med svalkande olivlundar.
Jag lägger starten för mina händelser i provinsen Maulio. Dess närhet till krolimbergen gör att det däremot känns mer korrekt med geograficas beskrivning. Mina vibbar går lite mot bördiga områdena söder om great lakes i USA. Jag får dock som sagt inte riktigt in känslan för hur klimatet förändras i Jargien både i nord-sydlig och i väst-östlig riktning (för det sistnämnda tänker jag främst på Tarkas i väst vs Khazimbergen i öster).
Någon som funderat och har lite tankar om detta? Eller någon som kanske kan hänvisa till officiellt material jag missat?
Jag lägger starten för mina händelser i provinsen Maulio. Dess närhet till krolimbergen gör att det däremot känns mer korrekt med geograficas beskrivning. Mina vibbar går lite mot bördiga områdena söder om great lakes i USA. Jag får dock som sagt inte riktigt in känslan för hur klimatet förändras i Jargien både i nord-sydlig och i väst-östlig riktning (för det sistnämnda tänker jag främst på Tarkas i väst vs Khazimbergen i öster).
Någon som funderat och har lite tankar om detta? Eller någon som kanske kan hänvisa till officiellt material jag missat?