Nekromanti Klimatmätningskomplikationer

walium

Ganska töntig, faktiskt
Menlösa inlägg på fel forum?

Den senaste tiden så har du startat en rad trådar som dels är ganska intetsägande och dels egentligen inte hör hemma på rollspelskulturforumet. Du har inte funderat på att vid något tillfälle antingen bunta ihop ett antal länkar till ett inlägg och/eller placera dem på forum som känns mer logiska och passande? Personligen skulle jag inte ha något emot fler personliga kommentarer eller någon form av påstående som bjöd in till någon form av diskussion.

Rising

Vila i frid
Re: Menlösa inlägg på fel forum?

Vi har ju varit inne på det här med länkinlägg tidigare. Jag personligen tittar på bloggar dagligen och har nästan sett alla länkar som Blirren (och andra) länkar till innan de gör det, men jag vet också att det finns andra som fäster stort värde i att få ett urval gjort av andra forumiter. Hellre något än inget alls, liksom.

Men det är ett problem om det kommer trådar som bara distraherar från diskussionerna. Väldigt få länktrådar leder till någon som helst diskussion, och det är ett bra tecken på hur nödvändiga ens länkar är. Om folk inte svarar eller reagerar på något sätt, då måste man till slut ompröva hur nödvändigt ens urval är.

När jag själv postat rena länktrådar (såsom jag gjorde för ett tag sedan på skräckforumet med en länk till en sida med hemska barnfoton) så markerade jag tråden med [länk] vilket jag tycker är en bra idé. De som vill läsa en "riktig" tråd behöver alltså inte klicka på inlägget och bli besviken. Jag hoppas iaf att den markeringen uppfattats som respektfull.

Du pekar på ett annat mycket bra tillvägagångssätt: Att klumpa samman alla länkar i ett enda inlägg. Om jag har förstått det rätt så kollar Blixt upp alla sina nyhetssidor i ett enda svep på morgonen(?) av sin arbetsdag, så det är i så fall en metod som han skulle kunna använda sig av med lätthet.

En tredje idé skulle kunna vara att lägga alla såna här idéer på Off Topic, om man inte tar sig tid att kommentera dem eller ge förslag på hur de skulle kunna användas i rollspel. Tidigare hat OT-forumet varit en "så här är jag, hur är du?"-avdelning, men med tiden har den börjat bli mer av en anslagstavla med infall och länkar, så det passar ju bra. Man kan inte kräva av formiterna att lägga ner mer energi på forumet än de kan, men att alla inlägg som det inte läggs ner någon tid på hamnar i en och samma forumsavdelning är nog inte för mycket begärt.

Sedan, angående just Anders Blixt, så skulle jag allra helst se till att han bara omprioriterade sin tid något. Han har alltid tid över att prata om Stalin, kommunister, historiska förebilder och sånt som inte har något direkt med rollspel att göra, vilket är tid som jag personligen hellre skulle vilja se användas i sammanhang med hans länkar för att presentera dem och berätta om hur han själv anser dem kunna användas i rollspel.

Problemet illustrerades rätt bra den gången då Blixt rekommenderade en bok med en annorlunda syn på vampyrism, utan att berätta något endaste ord om denna syn. "Jaha, vad är det då som är annorlunda?" frågade folk. Det, förklarade Blixt, hade han inte tid att förklara. En annan kille kom in och sade att vampyrismen berodde på ett virus. Liksom, det tog lika lång tid för Blixt att berätta att han inte hade tid att förklara som det skulle ha tagit att ge själva förklaringen. Då måste tidsbristen ha blivit något av ett självändamål, och det tycker jag är synd eftersom jag tror att alla kan skriva under på att Blixt i själva verket är en fantastisk idéspruta med en hel skattkista av fantasieggande förslag och visioner. Inte minst för att han har en skolning och erfarenheter som skiljer honom från de flesta andra rollspelare och som ser till att hans perspektiv ofta är ett helt annat än oss andras.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.

Sedan, angående just Anders Blixt, så skulle jag allra helst se till att han bara omprioriterade sin tid något. Han har alltid tid över att prata om Stalin, kommunister, historiska förebilder och sånt som inte har något direkt med rollspel att göra, vilket är tid som jag personligen hellre skulle vilja se användas i sammanhang med hans länkar för att presentera dem och berätta om hur han själv anser dem kunna användas i rollspel.
Point taken. Konstruktiv kritik är bra.

Indirekta rollspelskopplingar är ofta stimulerande för mig. Bland annat fick jag en bunt bra idéer från att studera det föga kända japanska kärnvapenprogrammet under VK2.

Men det blir nyordning fr o m nästa vecka.

Watch the OT.

Rising

Vila i frid
Ljugis!

Problemet illustrerades rätt bra den gången då Blixt rekommenderade en bok med en annorlunda syn på vampyrism, utan att berätta något endaste ord om denna syn. "Jaha, vad är det då som är annorlunda?" frågade folk. Det, förklarade Blixt, hade han inte tid att förklara. En annan kille kom in och sade att vampyrismen berodde på ett virus. Liksom, det tog lika lång tid för Blixt att berätta att han inte hade tid att förklara som det skulle ha tagit att ge själva förklaringen.
Så där gick det inte alls till. Det var ju Blixt som förklarade, och han tog sig all tid han behövde. Däremot ville han inte avslöja det av respekt för läsupplevelsens skull.

Så... jag är en ljugis och jag delar ut tusen minuspoäng till mig själv. Riktigt dålig stil utav mig. Förlåt, Anders. I gengäld får du baktala mig någon gång när du känner för det utan att jag får svara. Deal? :^)

Selly

Level 5 Laser Lotus
Om [länk]-markeringen.

”Jag hoppas iaf att den markeringen uppfattats som respektfull.”

Jag har uppskattat den. Avsaknaden av den har förvisso inte stört mig tillräckligt mycket för att skriva ett inlägg om det, och dessutom skulle den inte kännas lika nödvändig på OT-forumet som annars (varvid hela det här inlägget egentligen blir meningslöst), but still: Det är bättre att ha den där än att inte ha det – tycker jag.

Nightowl

Champion

Personligen skulle jag inte ha något emot fler personliga kommentarer eller någon form av påstående som bjöd in till någon form av diskussion.
Yes, det behöver ju inte nödvändigtvis bli nån Suppressed Transmissions av det hela, men man kan ju få se en del spånande; man kan ju kombinera flera länkar om liknande grejer, t.ex. Det räcker med ett par meningar för att framställa en idé som man får men kanske aldrig kommer att använda men som någon annan kan ha nytta av.

Och så kan man gärna ha ett kort citat från länkens mål; många av Anders' länkar, t.ex., går ju till nyhetssidor och där finns ju oftast en hook i början. Jag erkänner villigt att jag är hundra gånger mer benägen att trycka på en länk om jag vet mer.

Erik