Jo, okej, jag funderade på om den här tråden skulle ligga i "hjälp mig med en grej" egentligen, men det är till ett (möjligt) rollspelsprojekt så det får bli här.
Jag skulle vilja hitta bra data kring klimatförändringarna. Mer exakt skulle jag vilja ha:
Jag skulle vilja hitta bra data kring klimatförändringarna. Mer exakt skulle jag vilja ha:
- Något slags översikt över ungefär vad som kommer att hända vid olika katastrofscenarier, olika grader. Jag fattar att det inte egentligen är så tydligt som "vid +2.8 grader händer det här" men något slags bra översikt borde väl kunna finnas?
- En tabell eller ett verktyg som låter en svara på frågan "om vi får ner koldioxidutsläppen till nivå X år Y så blir resultatet A graders upphettning om B år". Helst skulle jag vilja kunna stoppa in X och Y och få se ett diagram med en snygg kurva för A och B. Verktyget skulle såklart bygga på hyfsat bra vetenskap och därmed ta hänsyn till den inbyggda trögheten (dvs den där jobbiga "även om vi skulle gå ner till noll idag så skulle det fortfarande fortsätta bli jävligare i decennier framöver innan det långsamt blir bättre igen"-effekten). I helt idealiska förhållanden skulle jag också vilja att man kunde välja mellan några olika modeller, om det nu finns flera som har liksom "good standing" i forskarvärlden.