Nekromanti Klippteknik

Rickard

Urverk speldesign
Många Story Now-spel brukar följa samma mönster. Introducera en konflikt i en scen och köra tills någon slår Det Där Tärningsslaget™ för att lösa konflikten. Sedan är scenen över. Den här tråden handlar om när man kan avsluta en scen eller när man kan klippa mellan olika händelser.

Cliffhanger-ögonblick
En sak som jag använder relativt ofta är att klippa precis när någon råkar i trubbel, exempelvis genom att jag introducerar ett hot, skapar en konsekvens som är ett direkt hot eller om spelaren misslyckas med ett väldigt riskfyllt slag. Det här skapa en spänning om vad som komma skall. Enda kravet för att kunna göra sådana här klippningar är att gruppen är uppdelad på något sätt så att jag kan klippa mellan dem. Strid faller in i denna kategori då rollpersoner normalt är indelade i någon sorts initiativordning som ni klipper emellan.

Skapa betänketid
Något jag just nu håller på och utforskar är att klippa när spelaren blir försatt i ett svårt val, för att ge spelaren mer tid att tänka. Det här kan vara situationer i svåra val eller när det kommer till svårare bananbeskrivningar. Ställ en fråga, om spelaren har svårt att bestämma sig, aktivera istället en annan spelare genom att klippa till den rollpersonen.

Anspela på det outtalade
Klipp när scenen har etablerat något nytt i scenariot, som någons plan, en allians, ett förräderi, en kärleksaffär etc. Genom att göra på det här sättet kommer du väcka både en förväntan och en spänning om vad som komma skall. Det går att uppnå samma effekt genom att klippa när någon precis ska göra något som att ha sex, förråda någon, förberedelse till ett mord med mera. Anspela på det outtalade.

Det här är ett väldigt bra alternativ till Story Now-mönstret jag nämnde i inläggets början.

/Han som skrev rubrikerna i efterhand denna gång

Mogger

Hipsteranka
Han said:
Det här är ett väldigt bra alternativ till Story Now-mönstret jag nämnde i inläggets början.
Menar du att det finns en motsättning här? Hade du inte blandat in Story Now i ditt inlägg hade det varit en fin liten tipslista, men nu försöker du göra en poäng av något som ser ut som ett missförstånd, samtidigt som du vill visa ditt ogillande. Synd.

Mer on topic. Jag klipper ofta precis inför ett val. Det är alltid kul att dra ut på våndan lite extra. :gremsmile:

Och ytterligare en rubrik:

Innan det blir tråkigt
Dra inte ut på scenen. Klipp före tempot går ner. Låt inte scenen bara bli ett jiddrande. När en rollperson för andra gången i samma scen gör samma sak, säger samma sak har du hållit på för länge. Var inte rädd för att fråga. "Vill du göra något mer? Annars klipper jag här."

Rickard

Urverk speldesign
Måns said:
Han said:
Menar du att det finns en motsättning här?
Ingen motsättning. Bara en presentation av alternativ. De spel som har konfliktresolution brukar bli ett slag och sedan klipper man till nästa scen. Zombie Cinema exempelvis. Det har en tendens att bli väldigt repetitivt.

Mer on topic. Jag klipper ofta precis inför ett val. Det är alltid kul att dra ut på våndan lite extra. :gremsmile:
Coolt. När brukar du klippa tillbaka?

/Han som mest svarade på det första för att förtydliga och har inget intresse av att diskutera det

Mogger

Hipsteranka
Han said:
/Han som mest svarade på det första för att förtydliga och har inget intresse av att diskutera det
Inte jag heller, men jag vill understryka att jag tycker att du även i ditt senaste svar ger en bild av spelstilen som jag inte känner igen mig speciellt mycket i, och jag ägnar all min speltid åt just Story Now-spel med konfliktresolution. Det är alltså ett väldigt kategoriskt uttalande.

Han said:
Coolt. När brukar du klippa tillbaka?
Ja, det får ju inte gå för lång tid. Jag kan inte ge dig någon tidsangivelse, men om spelaren i fråga kan intressera sig för övrigas scener så är det inget större bekymmer. Men i princip brukar jag mer eller mindre låta strålkastarljuset rotera runt bordet (ibland helst asymmetriskt) så att alla får lika mycket speltid och ungefär lika mycket dödtid. Men ibland blir en RP huvudperson. Då brukar jag fråga bordet om det är ok att någon stjäl extra mycket speltid

Och nu kom jag på en annan orsak till att klippa.

Betänketid
Det går inte att vara on top of things hela tiden (jag strävar inte ens efter det) men ibland känner jag att tåget går lite väl fort och då brukar jag klippa. Sedan samlar jag tankarna under nästa scen och sedan brukar jag ha något på gång tills jag klipper tillbaka.

Sodivra

Champion
Måns said:
Han said:
Inte jag heller, men jag vill understryka att jag tycker att du även i ditt senaste svar ger en bild av spelstilen som jag inte känner igen mig speciellt mycket i, och jag ägnar all min speltid åt just Story Now-spel med konfliktresolution. Det är alltså ett väldigt kategoriskt uttalande.
Ja, det låter mer som skillnaden på bra och dålig Story Now än Story Now eller inte Story Now.

Rickard

Urverk speldesign
Re: Klippteknik [fett OT]

Arvidos MC said:
Måns said:
Han said:
Ja, det låter mer som skillnaden på bra och dålig Story Now än Story Now eller inte Story Now.
från trådstarten said:
Många Story Now-spel brukar följa samma mönster.
/Han som redan har snackat om det här

Ram

Skev
Re: Klippteknik [fett OT]

Mjo, men du var ute och seglade där med. :gremsmile:

Story now för mig handlar absolut ingenting om tärningsslag. Story now handlar om att utmana karaktärers värderingar. Jag spelar aldrig en scen där målet är ett tärningsslag. Jag vill sällan att en scen skall sluta med ett tärningsslag heller. Allt handlar om hur en (stor eller liten) relation förändras. Tärningsslag tas till när två viljor möts och för att avgöra vilken vilja man skall följa och massor, massor av beslut tas utan att viljor möts då de fattas av en enskild utan motstånd och därmed löses utanför system.

Men jag är iofs en "slow" story now:er.