Nekromanti Klokt om att spela AW

Sodivra

Champion
Björn den gode said:
Efter att ha provat det på Gothcon, hört hur alla prisat det häromkring så köptes spelet och jag har ännu inte hunnit läsa igenom hela men är fortfarande mycket positiv.

Men inlägg som det här gör att jag blir lite olustig, det känns som så extremt mycket fan-boyism över det hela. "AW är världens bästa rollspel! Och om någon inte skulle ha roligare när dom spelar AW än någonting annat så kan det bara bero på att dom spelar fel och inte gör som det faktiskt står."

Jag får prestationsångest och tänker att det kanske är bättre om jag håller mig till mer traditionella spel där jag är trygg och vet att jag kommer få roligt istället för att riskera att inte få så roligt med AW och känna sig som en dålig människa då man inte ens lyckades klara av att spela ett spel precis som det står.
Bara spela. Du ska inte prestera. Du behöver bara ha kul. Krav krånglar bara till det. Lite som sex.

I improteatern så övar vi ibland på att gå upp på scen och vara så tråkig som möjligt. (Det är roligast när skådespelaren inte försöker vara rolig, faktiskt) Var inte originell, perfekt, välregisserad, fantastisk eller felfri. Jag gjorde massor av fel när jag MC:ade AW första gången. Vi hade kul ändå. Och det är ju ett improrollspel, spola förväntningarna och ge spelarna rum att vara med och göra jobbet i stunden.

Det här säger jag till alla - Skit i fronts i början, koncentrera dig på din agenda, dina principles och dina moves, och lär dig dom. Concentric Game Design är skitbra läsning - Se till att första lagret sitter bara, och att andra lagret fungerar hjälpligt, så kommer ni ha kul.

Simon

Swashbuckler
Björn den gode said:
Ja! Det är klart att det är ok. Och jag insåg väl halvvägs att det nog var ett ganska elakt inlägg jag höll på att skriva, det är ju liksom inte min mening att racka ner på andras glädje och kreativitet, och det var antagligen det jag just gjorde. Det verkar också vara sjukt svårt att spelleda AW och hålla reda på alla moves, principer, nedräkningar, agendor och allt vad det är så det kan säkert behövas en del tips, men ja för min del så kommer jag nog försöka hitta någon annan som spelleder mig först i vart fall, det verkar ju inte lika farligt att vara spelare och spelet tycker jag som sagt verkar jättehäftigt.
Lugnt.

Men ta det lugnt med prestationsfeelingen. Läs klart boken i lugn och ro och lägg märke till att innebörden av det mesta förmodligen är vad du hela livet tänkt på som "gott spelledande", bara att det är strukturerat och tydliggjort. Känns det ändå stressande (vilket det gjorde för mig ett tag - inte för att det är svårare regler än i andra spel, utan bara en annan sorts regler) så är vi flera här som kan hjälpa till att peka på vad som är det enda viktiga att bry sig om i början.

(Exvis med spelledardragen (min nya favoritöversättning av "moves") så kan man göra det lättare genom att tänka att listan i princip inte är längre än följande val:
- Djävulskap hotar
- Någon skadas eller dör
- Någon hamnar i en knipa
- En möjlighet öppnar sig för rollpersonerna

Och så tänk på att när du har annonserat något av de här sakerna så lämnar du bollen till spelarna och reagerar sen på vad de gör.)

Om du kan tänka dig att spela i text, över googledocs, så är du hemskt välkommen att delta i saker jag spelleder. Fast just nu så är det nog bara ett AW-plus-40tusen-hack som jag just länkade till i krönikeforumet som jag spelleder. Skulle du vilja så vore du välkommen, i alla fall.

(Also, what Arvid och Poppe said. :gremsmile: )

Sodivra

Champion
Simon said:
Men ta det lugnt med prestationsfeelingen. Läs klart boken i lugn och ro och lägg märke till att innebörden av det mesta förmodligen är vad du hela livet tänkt på som "gott spelledande", bara att det är strukturerat och tydliggjort.
Ja, det är inte som att spelmötet kommer krascha och explodera om man "bryter" mot reglerna. Det är mer som ett erbjudande - "Jag hjälper dig," säger boken. "gör du såhär så blir det ganska enkelt att få det bra."