Bara spela. Du ska inte prestera. Du behöver bara ha kul. Krav krånglar bara till det. Lite som sex.Björn den gode said:Efter att ha provat det på Gothcon, hört hur alla prisat det häromkring så köptes spelet och jag har ännu inte hunnit läsa igenom hela men är fortfarande mycket positiv.
Men inlägg som det här gör att jag blir lite olustig, det känns som så extremt mycket fan-boyism över det hela. "AW är världens bästa rollspel! Och om någon inte skulle ha roligare när dom spelar AW än någonting annat så kan det bara bero på att dom spelar fel och inte gör som det faktiskt står."
Jag får prestationsångest och tänker att det kanske är bättre om jag håller mig till mer traditionella spel där jag är trygg och vet att jag kommer få roligt istället för att riskera att inte få så roligt med AW och känna sig som en dålig människa då man inte ens lyckades klara av att spela ett spel precis som det står.
I improteatern så övar vi ibland på att gå upp på scen och vara så tråkig som möjligt. (Det är roligast när skådespelaren inte försöker vara rolig, faktiskt) Var inte originell, perfekt, välregisserad, fantastisk eller felfri. Jag gjorde massor av fel när jag MC:ade AW första gången. Vi hade kul ändå. Och det är ju ett improrollspel, spola förväntningarna och ge spelarna rum att vara med och göra jobbet i stunden.
Det här säger jag till alla - Skit i fronts i början, koncentrera dig på din agenda, dina principles och dina moves, och lär dig dom. Concentric Game Design är skitbra läsning - Se till att första lagret sitter bara, och att andra lagret fungerar hjälpligt, så kommer ni ha kul.