Szandor
Swordsman
Här är mitt förslag på ändringar till Klon's regelsystem (se nedan). Hela systemet beskrivs här, så långt som det är utvecklat.
©2000 Klon och Jag
-------------------------
Anna, Stina och Maja är ute i djungeln för att jaga jättegrodlår åt "Bysse's Käk" som köper dem för en bra slant. Panka och förföljda av maffian ger de sig glatt iväg i hopp om att hitta några saftiga amfibieinfödingar som de kan sälja för att bli av med sina skulder.
(För att klargöra reglerna har jag skippat mycket av sånt som inte täcks av reglerna samt det mesta av det förskönande i äventyret. Ni får låtsas som om de gör en massa andra saker också.)
Anna har grundegenskaperna
FYS 65 (Stark)
PSY 80 (Intelligent)
KAR 43 (Ledargestalt)
Stina har grundegenskaperna
FYS 36 (Uthållig)
PSY 86 (Snabbtänkt)
KAR 75 (Vältalig)
Maja har grundegenskaperna
FYS 75 (Snabb)
PSY 40 (Järnvilja)
KAR 60 (Snygg)
De har med sig standardutrustning för hajk samt lite blandade vapen.
Det tar en stund innan de hittar några grodspår, men Anna manar på de andra. [Anna slår mot PSY (sinnena) för att se om hon hittar något. De fem sinnena är allmänna och även om hon inte har specat sig på "syn" så får hon inget minus. Slaget ger 75, ett högt slag, och hon hittar utan problem spåren genom att selektivt leta på de ställen hon vet att grodspåren borde vara.]
Efter ett tag ser de den lilla grupp muterade grodor som antagligen varit upphov till spåren. Några grodor stannar kvar vid en dunge för att vakta en staty. Det är två krigare som har precis den sortens saftiga lår som ger mycket pengar, men som även säkerställer en hård kamp. Anna föreslår att de letar reda på en ensam groda, men Maja har satt sikte på krigarna. Anna försöker övertala Maja om fördelarna med ensamma grodor [Ett slag på KAR. Det går med nöd och näppe under specen så hon får +5. Slaget ger 44, men hon klarar sig tack vare specen.], men Maja vill inte riktigt övertalas. [Hon slår på PSY för att motstå Annas försök till övertalning. Järnvilja är en solklar spec och hon får +10. Ett snabbt slag ger 46 som utan spec skulle ha fått henne att misslyckas, men nu klarar hon sig.]
Under tiden har Stina försvunnit. När de andra försiktigt letar efter henne hör de plötsligt ett svischande prasselljud och en tillspetsad stock susar ner genom lövverket, rätt emot en av grodorna. [Stina slår mot PSY för att komma på något bra. Hon lyckas (58) och letar reda på lite rep i packningen samt en stock på marken. Hon slår mot FYS för att smyga sig på grodorna och binda upp repet med stocken i trädet ovanför. Det är en rätt svår övning, som dessutom inte täcks av specen, så hon får minus 10 för svårigheten samt ytterligare minus 5 för smygningen. Klättra i träd med stock anser hon är uthållighetsövning och SL håller med. Detta ger en effektiv chans på 21%, inte särskilt hög, och mycket riktigt misslyckas hon. Slaget på 82 ger en hög grad av misslyckande och hon fummlar dit rätt ordentligt.]
Stocken missar grodan och Stina ramlar ner på henne. Grodan blir visserligen överraskad, men kommer snart till sans. Stinas fummel gjorde henne lite skakis och hon hinner inte reagera förrän grodan har slängt ner henne på marken och riktar sitt spjut mot hennes strupe. Ett annat ljud hörs, grodan tittar bort och Stina ser sin chans. Hon rullar undan, reser sig upp och springer iväg. [Ett lätt slag mot PSY (65) ger henne sinnesnärvaro och reaktionssnabbhet nog att göra detta. Grodan missar sitt PSY-slag, noterar inte rymmningen och fortsätter sålunda att intressera sig för ljudet.]
In i dungen rusar Maja med Anna i hälarna. Grodan sticker, utan att titta, ner sitt spjut där Stinas hals var för några sekunder sedan för att göra slut på henne. När motståndet är obefintligt och hon bara stöter i grus tittar hon efter för att se vad som hänt med den neddimpande fridstörerskan. Den andra vaktgrodan (hädanefter kallad Groda1) anfaller under tiden klumpigt Anna medan Maja hinner fram till den konfunderade grodan (hädanefter kallad Groda2) som reagerar aningen för sent.
[Anna har ett hagelgevär som är avståndsvapen. Groda1 har inget avståndsvapen och Anna får alltså anfalla först. Hon skjuter på grodan. Tärningsslaget blir [färdighet]+[grundegenskap/2], vilket i det här fallet är: Gevär (36) och FYS (33). Färdigheterna går från 0-50 och adderas alltid till lämplig grundegenskap/2. Man avrundar alltid uppåt.
Eftersom hon inte siktar och dessutom springer får hon -15 på slaget, men hon lyckas få det till -10 eftersom hon hävdar att det är en styrkegrej. (Dessutom så mutar hon SL med godis.) Chansen är alltså 36+33-10=59. Hon misslyckas och skottet far iväg utan att träffa Groda1. Hon drar nu sitt slagsvärd eftersom hon inte har tid att ladda om.
Anna och Groda1 slår båda PSY för initiativ. Groda1 vinner och stöter mot Anna med spjutet. Både Anna och SL slår sina tärningar. Anna slår FYS/2+PSY/2 för att undvika (33+40=73). Hon misslyckas. SL meddelar dock att Groda1 snubblar. Anna får grodan över sig, men utan att ta mer skada än att luften går ur henne. Hon slår FYS för att se om hon tappar svärdet, men klarar sig. Återigen slår de initiativ, den här gången med -10 för stöten, och nu vinner Anna. Hon stöter upp svärdet i buken på Groda1. Med Annas spec "Stark" och situationen de befinner sig i bedömer SL det som onödigt att räkna ut skada och deklarerar att Groda1 gurglar lite innan hon dör.
Under tiden har Maja rusat fram till Groda2 med sin dubbelenergiyxa. Groda2 har minus på initiativet, medan Maja vill slå ett FYS-slag istället för PSY. Eftersom hon har specen "Snabb" tillåter SL detta och Maja klarar galant av det hela med ett slag på 66. Maja slår först. Hon slår [yxa(30)] + [FYS/2(38)] och får 68 på tärningen. Detta är det högsta hon kan få utan att misslyckas och det är ett perfekt slag. Hon slår, med ett leende, för skada.
Ett vapen kan göra lätt, normal eller svår skada. Till detta kommer ett värde som vapnet alltid gör efter en lyckad attack. Ett vapen med betäckningen "Lätt/5" gör således 1T10+5 i skada. Eventuellt motstånd (hud, rustning o.s.v) räknas bara av på tärningen. Om rustningen skyddar 5 och man får 4 på tärningen gör man alltså 5 i skada.
Lätt skada = 1T10
Normal skada = 1T20
Svår skada = 2T20
En dubbelenergiyxa är ett rätt hårt vapen, det gör "Svår/20". Till skadan får man räkna bort ev. rustningar eller andra skydd som skal eller tjock hud samt räkna till ev. bonusar som t.ex. specen "Stark" eller perfekta slag. Grodan har tjock hud (5) och Maja fick perfekt slag (Dubbla skadan). Maja kan alltså slå in mellan 40 och 110 i skada. Hon slår med sina T20 och får sammanlagt 32. 2(32+20)=104 vilket betyder att grodan (som ändå "bara" hade 84) stendör.]
De styckar grodorna, packar ner benen i stora säckar och tar sig tillbaka till "Bysse's Käk" för att få sina pengar.
-------------------------
Ge mig feedback.
/staffan
©2000 Klon och Jag
-------------------------
Anna, Stina och Maja är ute i djungeln för att jaga jättegrodlår åt "Bysse's Käk" som köper dem för en bra slant. Panka och förföljda av maffian ger de sig glatt iväg i hopp om att hitta några saftiga amfibieinfödingar som de kan sälja för att bli av med sina skulder.
(För att klargöra reglerna har jag skippat mycket av sånt som inte täcks av reglerna samt det mesta av det förskönande i äventyret. Ni får låtsas som om de gör en massa andra saker också.)
Anna har grundegenskaperna
FYS 65 (Stark)
PSY 80 (Intelligent)
KAR 43 (Ledargestalt)
Stina har grundegenskaperna
FYS 36 (Uthållig)
PSY 86 (Snabbtänkt)
KAR 75 (Vältalig)
Maja har grundegenskaperna
FYS 75 (Snabb)
PSY 40 (Järnvilja)
KAR 60 (Snygg)
De har med sig standardutrustning för hajk samt lite blandade vapen.
Det tar en stund innan de hittar några grodspår, men Anna manar på de andra. [Anna slår mot PSY (sinnena) för att se om hon hittar något. De fem sinnena är allmänna och även om hon inte har specat sig på "syn" så får hon inget minus. Slaget ger 75, ett högt slag, och hon hittar utan problem spåren genom att selektivt leta på de ställen hon vet att grodspåren borde vara.]
Efter ett tag ser de den lilla grupp muterade grodor som antagligen varit upphov till spåren. Några grodor stannar kvar vid en dunge för att vakta en staty. Det är två krigare som har precis den sortens saftiga lår som ger mycket pengar, men som även säkerställer en hård kamp. Anna föreslår att de letar reda på en ensam groda, men Maja har satt sikte på krigarna. Anna försöker övertala Maja om fördelarna med ensamma grodor [Ett slag på KAR. Det går med nöd och näppe under specen så hon får +5. Slaget ger 44, men hon klarar sig tack vare specen.], men Maja vill inte riktigt övertalas. [Hon slår på PSY för att motstå Annas försök till övertalning. Järnvilja är en solklar spec och hon får +10. Ett snabbt slag ger 46 som utan spec skulle ha fått henne att misslyckas, men nu klarar hon sig.]
Under tiden har Stina försvunnit. När de andra försiktigt letar efter henne hör de plötsligt ett svischande prasselljud och en tillspetsad stock susar ner genom lövverket, rätt emot en av grodorna. [Stina slår mot PSY för att komma på något bra. Hon lyckas (58) och letar reda på lite rep i packningen samt en stock på marken. Hon slår mot FYS för att smyga sig på grodorna och binda upp repet med stocken i trädet ovanför. Det är en rätt svår övning, som dessutom inte täcks av specen, så hon får minus 10 för svårigheten samt ytterligare minus 5 för smygningen. Klättra i träd med stock anser hon är uthållighetsövning och SL håller med. Detta ger en effektiv chans på 21%, inte särskilt hög, och mycket riktigt misslyckas hon. Slaget på 82 ger en hög grad av misslyckande och hon fummlar dit rätt ordentligt.]
Stocken missar grodan och Stina ramlar ner på henne. Grodan blir visserligen överraskad, men kommer snart till sans. Stinas fummel gjorde henne lite skakis och hon hinner inte reagera förrän grodan har slängt ner henne på marken och riktar sitt spjut mot hennes strupe. Ett annat ljud hörs, grodan tittar bort och Stina ser sin chans. Hon rullar undan, reser sig upp och springer iväg. [Ett lätt slag mot PSY (65) ger henne sinnesnärvaro och reaktionssnabbhet nog att göra detta. Grodan missar sitt PSY-slag, noterar inte rymmningen och fortsätter sålunda att intressera sig för ljudet.]
In i dungen rusar Maja med Anna i hälarna. Grodan sticker, utan att titta, ner sitt spjut där Stinas hals var för några sekunder sedan för att göra slut på henne. När motståndet är obefintligt och hon bara stöter i grus tittar hon efter för att se vad som hänt med den neddimpande fridstörerskan. Den andra vaktgrodan (hädanefter kallad Groda1) anfaller under tiden klumpigt Anna medan Maja hinner fram till den konfunderade grodan (hädanefter kallad Groda2) som reagerar aningen för sent.
[Anna har ett hagelgevär som är avståndsvapen. Groda1 har inget avståndsvapen och Anna får alltså anfalla först. Hon skjuter på grodan. Tärningsslaget blir [färdighet]+[grundegenskap/2], vilket i det här fallet är: Gevär (36) och FYS (33). Färdigheterna går från 0-50 och adderas alltid till lämplig grundegenskap/2. Man avrundar alltid uppåt.
Eftersom hon inte siktar och dessutom springer får hon -15 på slaget, men hon lyckas få det till -10 eftersom hon hävdar att det är en styrkegrej. (Dessutom så mutar hon SL med godis.) Chansen är alltså 36+33-10=59. Hon misslyckas och skottet far iväg utan att träffa Groda1. Hon drar nu sitt slagsvärd eftersom hon inte har tid att ladda om.
Anna och Groda1 slår båda PSY för initiativ. Groda1 vinner och stöter mot Anna med spjutet. Både Anna och SL slår sina tärningar. Anna slår FYS/2+PSY/2 för att undvika (33+40=73). Hon misslyckas. SL meddelar dock att Groda1 snubblar. Anna får grodan över sig, men utan att ta mer skada än att luften går ur henne. Hon slår FYS för att se om hon tappar svärdet, men klarar sig. Återigen slår de initiativ, den här gången med -10 för stöten, och nu vinner Anna. Hon stöter upp svärdet i buken på Groda1. Med Annas spec "Stark" och situationen de befinner sig i bedömer SL det som onödigt att räkna ut skada och deklarerar att Groda1 gurglar lite innan hon dör.
Under tiden har Maja rusat fram till Groda2 med sin dubbelenergiyxa. Groda2 har minus på initiativet, medan Maja vill slå ett FYS-slag istället för PSY. Eftersom hon har specen "Snabb" tillåter SL detta och Maja klarar galant av det hela med ett slag på 66. Maja slår först. Hon slår [yxa(30)] + [FYS/2(38)] och får 68 på tärningen. Detta är det högsta hon kan få utan att misslyckas och det är ett perfekt slag. Hon slår, med ett leende, för skada.
Ett vapen kan göra lätt, normal eller svår skada. Till detta kommer ett värde som vapnet alltid gör efter en lyckad attack. Ett vapen med betäckningen "Lätt/5" gör således 1T10+5 i skada. Eventuellt motstånd (hud, rustning o.s.v) räknas bara av på tärningen. Om rustningen skyddar 5 och man får 4 på tärningen gör man alltså 5 i skada.
Lätt skada = 1T10
Normal skada = 1T20
Svår skada = 2T20
En dubbelenergiyxa är ett rätt hårt vapen, det gör "Svår/20". Till skadan får man räkna bort ev. rustningar eller andra skydd som skal eller tjock hud samt räkna till ev. bonusar som t.ex. specen "Stark" eller perfekta slag. Grodan har tjock hud (5) och Maja fick perfekt slag (Dubbla skadan). Maja kan alltså slå in mellan 40 och 110 i skada. Hon slår med sina T20 och får sammanlagt 32. 2(32+20)=104 vilket betyder att grodan (som ändå "bara" hade 84) stendör.]
De styckar grodorna, packar ner benen i stora säckar och tar sig tillbaka till "Bysse's Käk" för att få sina pengar.
-------------------------
Ge mig feedback.
/staffan