Kludda en karta

Vimes

Sillkung
Såhär: jag vill skapa en enkel fantasy-karta digitalt. Jag vill inte slumpgenerera den utan vill kunna välja var skogar, städer, vägar, berg och sjöar är. Jag har inga tekniska kunskaper som kan hjälpa mig. Jag är oestetisk och har dåligt tålamod. Resultatet behöver inte vara snyggt, men tydligt och med någon form av fantasy-flavour. Vad kan jag göra? Finns det något gratis program som även idioter kan använda? Eller ska jag bara gräva ner mig någonstans och be done with it?

Vimes

Sillkung
Svar i stil med "ah, men det är bara att skaffa ABOBE Extreme PHOTOILLUSTRATOR DESIGN Suite Pro, det kostar bara 2000 £ per år vilket ju är klart värt för ett sådant bra program och köra. Lite layers, lite linjer, polypixels och grejer så är du hemma i halmen. Det finns massor av YT-tuttar på 20 h+ att kolla på, easy peasy lemon squeezy" är jag alltså inte så sugen på.

Svar i stil med "använd Microsoft fucking Paint då, ditt jäkla krovhuvud, och tanka ner lite symboler från den här sidan" är bättre.

Svar i stil med "här har du ett superenkelt program/webbapp som gör det du vill att den ska göra, du är nog igång med skapandet på 10 minuter" är bäst.

R

Raderad på egen begäran 01

Guest
Alternativ D: Om det inte finns något direkt syfte med att skapa digitalt så rekommenderar jag papper och penna/tusch/kritor/akvarell (vad du har hemma och gillar), fota/skanna sedan in materialet. Du kommer igång på 2 sekunder, behöver inte ladda ner något eller sätta dig in någon ny programvara.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Min "go to" har alltid varit att ta nån karta som har symboler jag gillar, och sen just bara klippa och klistra i Paint. Senaste året har det poppat upp något som heter "Paint 3D" (vet inte om det är ett standardprogram som följer med alla windowsdatorer nu för tiden, eller jag fått det på något annat sätt?), som fortfarande är jäkligt basic, men det låter mig rotera bilderna väldigt enkelt (och inte bara 90, 180 och 270 grader) vilket verkligen ökar variationsmöjligheten när det kommer till saker som byggnader.

Men det är ju enklare ju mindre skala man jobbar med. Bergskedjor, floder och skogar blir ju lite trixigare om man vill göra mer än bara mindre ändringar på en annars passande karta. Och slutresultatet är ju såklart inte något man kan slänga upp på internet hur som helst.

Vimes

Sillkung
Alternativ D: Om det inte finns något direkt syfte med att skapa digitalt så rekommenderar jag papper och penna/tusch/kritor/akvarell (vad du har hemma och gillar), fota/skanna sedan in materialet. Du kommer igång på 2 sekunder, behöver inte ladda ner något eller sätta dig in någon ny programvara.
Ja, absolut är det ett alternativ om det inte finns något program jag orkar lära mig. Det som egentligen talar emot (utöver "Jag är oestetisk", vilket ju även gäller digitalt arbete förstås) är att jag vill kunna göra förändringar ganska lätt (typ: "fan den där bergskedjan ligger fel" eller "här ska det vara en sjö kom jag på nu"). Det blir ju lättare om man arbetar digitalt.

Jag är alltså oteknisk, oestetisk och lat.

Vimes

Sillkung
Ok, verkar lovande! Ska kolla in!
Det verkade vara det här jag letade efter, tack!

(Tänk vilken grej det vore om det fanns någonstans på internet där man skulle kunna skriva in saker man söker efter, och så får man upp ett gäng förslag på sajter. Helt automatiskt alltså. Det vore verkligen något!)

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
±1 för Inkarnate. Går inte att misslyckas typ.

Khan

Kondottiär
Jag började också leka lite i Inkarnate, men förstår inte riktigt hur jag byter stämplar. Om man vill smacka ut lite städer eller borgar istället för berg, var klickar man då?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag började också leka lite i Inkarnate, men förstår inte riktigt hur jag byter stämplar. Om man vill smacka ut lite städer eller borgar istället för berg, var klickar man då?
Det är inte jätte-intuitivt.

Man klickar på penseln man just nu har. Eller trycker på F.

1611605209889.png