Rising
Vila i frid
Efter en diskussion på Rollspelmakande så framkom en spelmekanism: Med hjälp av olika kort som alla har en del av ett långt tärningsslag skrivet på sig, så gäller det att till slut få en viss siffra. Så... genom att kombinera exempelvis ett kort som det står 2T6 på med ett annat som det står T8 på och ett tredje som det står T12 på, så får man alltså ett väldigt speciellt tärningsslag som kan vara bra om man vill landa på typ 18.
Det här tyckte jag var en rätt kul mekanism, en bra blandning mellan slump och skicklighet. Nå, förut tänkte jag det som ett lönnmordsspel där man skulle få 13 för att mörda något offer som annars hade sådan tur att han undkom varje mordförsök (typ som Kill Dr. Lucky) men det känns inte riktigt rätt längre.
Jag vill nämligen två andra saker:
<ul style="list-style-type: disc">[*]Dels ska andra spelare kunna lägga sig i på något sätt för att kunna göra det svårare för dig
och
[*]Dels så vill jag att det ska finnas en skillnad på "T8+T6" och "T6+T8"; alltså att man ska slå slagen efter varandra och att det ska spela roll i vilken ordning man slår dem.[/list]
Så: ponera nu istället följande:
Spelet handlar om olika häxmästare som lever i välbevakade slott, och de skickar ut olika små grupper med lönnmördare för att ta sig fram bland motståndarnas olika spejare och försvarsanordningar för att slutligen försöka lönnmörda varandra. Du kan alltså spela ut vallgravar, vakttorn och fällor framför dig för att göra det svårare för motståndarna att kunna assassinera dig, men också samla på dig olika kort i stil med "hemlig ingång", "osynlighetsdryck", "infiltration", "änterhake" osv för att få en perfekt kombination som kan leda din mördare genom motståndarnas alla försvarsanordningar och slutligen lönnmörda dem.
Man kan låta spelet handla om hackers också, som ska göra intrång i varandras datorer. Jag är osäker på ytan än så länge.
Nå, ponera iaf att du har som en liten spelplan framför dig, en lång rad på kanske 30 rutor som slutar i dig, häxmästaren. När någon vill mörda dig så skall de spela ut kort efter kort för att slå olika tärningskombinationer och springa fram över din spelplan för att slutligen landa på din ruta och kunna assassinera dig. Vad du måste göra är alltså att lägga ut försvar framför dig på rutor som du kan förvänta dig att motståndaren kan landa på. Om "2T6" är ett vanligt lönnmördarkort så kan du alltså med fördel lägga ut ett kort på ruta 7, men kanske är det klokare att lägga ens försvar högre upp i banan så att motspelarna måste slösa fler kort innan de tagit sig tillräckligt långt in i spelplanen för att börja möta deras första farliga utmaningar?
Jag kan tänka mig massor av taktiska möjligheter och finesser: Tänk om spelplanen framför dig består av brickor som du lägger ut med ovansidan neråt: Dina motståndare vet inte vilka fällor som lurar på dem. Inte förrän någon verkligen landar på rutan så vänder du upp brickan för att visa vad de har dött på. Och tänk om man som lönnmördare inte måste spela ut alla ens kort på en gång: Man kanske vill stanna när man kommit en bra bit på vägen för att invänta nya kort som man behöver. Tänk om man kan spela ut kort som "spanare" för att skicka ut en tam falk för att recognisera området 2T6 framför en: På så vis blir det lite mer dramatik. Man kan stanna, recognisera, undersöka områden och göra antaganden innan man till slut spelar ut ett kort för att försöka ta sig över fällorna framför en.
Man kan ha olika förflyttningsmetoder också: Ett kort kan vara en förfärlig snabb förflyttning på 2T10, men där man klampar in i varenda fälla som eventuellt lurar på vägen (bra om motståndaren försöker luras med vidsträckta ödemarker framför sig för att sluka ens förflyttningskort), medan andra kan vara precisa hopp i stil med "3+T4 rutor", och man kan också tänka sig galna manövrar som "T6, T6, T6" (vilket alltså inte är detsamma som ett långt hopp på 3T6 rutor, utan tre små skutt på T6 vardera) och en massa annat skoj.
Förresten; ju mer jag tänker på det så tror jag att en skojig approach kan vara den som funkar allra bäst till den här spelmekanismen.
Vad sägs om något sånt här?
Tänk att spelets grafik ser ut att vara hämtade ur ett Super Mario-spel. Spelarna tar sedan och hjälps åt för att besegra själva spelet, ja, ungefär som i Sagan om ringen-brädspelet. Man lägger ut en "spelplan" framför sig med en massa brickor med baksidan upp, och man börjar med brickor i en viss färg (de lätta brickorna) för att sedan göra det allt svårare och svårare ju närmare slutet man kommer.
Nå, korten man förflyttar sig med har olika fält beroende på om man förflyttar sig som människa, fågel, groda, mus, gepard eller chimpans. I början är alla människor, men genom att typ, äta flugsvampar och liknande dumheter som passar genren så kan man förvandla sig till någon av de olika skepnaderna.
De flesta kort har väldigt låga förflyttningar om man är fågel; bara en eller ett par rutor, men på ett fåtal kort så finns det fantastiska förflyttningar som gör att man kan flyga massor av rutor framför sig. Det gör att man kanske väntar med att förvandla sig till fågel förrän man har riktigt bra förflyttningskort på handen, för att sedan förvandla sig tillbaka.
Grodan är en mästerlig skuttare och hoppare som har roliga förflyttningskombinationer, såsom "T6, T8" (=ett litet hopp följt av ett längre) och han kan landa lite var som helst. En rolig allroundare som tyvärr inte duger mycket till när man behöver precision i ens förflyttningar.
Musen är så liten att han kan slinka sig förbi rutor som skadar eller står i vägen för andra varelser. Han har väldigt låga förflyttningar dock, så han är bäst om man behöver röra sig fram försiktigt eller om man vill smyga fram till kanten på ett stup innan man förvandlar sig till någon som har ett jättehopp på handen.
Typ.Geparden och Chimpansen kunde vara två olika snabba kutare. Jag vet inte, jag tycker bara att idén är ashäftig med att spela tillsammans och att förvandla sig till olika saker och att snacka med varandra om vilken strategi man ska använda sig utav. "Åh, har du en banan, Jonas? Kan du inte lägga ner den, för jag har två små muskryp på handen och kan plocka upp den där bananen om du inte behöver den, för jag skulle så gärna vilja bli en chimpans så att jag kan ha en chans att hoppa över det där hålet där framme..." Tänk sedan om det kan finnas parallella vägar att gå på, så att man kanske måste gå en bit på ena vägen för att hissa upp fällgaller och sån't som kan hjälpa kompisarna att komma fram på den andra vägen, eller att man kan ha teleportörer som gör att man kan byta plats med varandra och en massa andra häftiga saker. Och att en person kan vara fågel och scouta terrängen framför de andra spelarna, så att de vet vilka faror som lurar framför dem, och kanske att man kan hoppa upp och rida på varandra om man står på en och samma ruta.
Låter det inte kul? Är det bara jag som diggar mekanismen? Vilken yta tycker ni låter ballast? Ska jag gå på häxmästare/hackers istället för platformsspel-djur? Kan det vara kul att spela tillsammans och försöka hjälpas åt mot datorn? Kommentarer? Förslag på andra djur/skepnader som kan komplettera de andra på några nya sätt?
/Rising
Det här tyckte jag var en rätt kul mekanism, en bra blandning mellan slump och skicklighet. Nå, förut tänkte jag det som ett lönnmordsspel där man skulle få 13 för att mörda något offer som annars hade sådan tur att han undkom varje mordförsök (typ som Kill Dr. Lucky) men det känns inte riktigt rätt längre.
Jag vill nämligen två andra saker:
<ul style="list-style-type: disc">[*]Dels ska andra spelare kunna lägga sig i på något sätt för att kunna göra det svårare för dig
och
[*]Dels så vill jag att det ska finnas en skillnad på "T8+T6" och "T6+T8"; alltså att man ska slå slagen efter varandra och att det ska spela roll i vilken ordning man slår dem.[/list]
Så: ponera nu istället följande:
Spelet handlar om olika häxmästare som lever i välbevakade slott, och de skickar ut olika små grupper med lönnmördare för att ta sig fram bland motståndarnas olika spejare och försvarsanordningar för att slutligen försöka lönnmörda varandra. Du kan alltså spela ut vallgravar, vakttorn och fällor framför dig för att göra det svårare för motståndarna att kunna assassinera dig, men också samla på dig olika kort i stil med "hemlig ingång", "osynlighetsdryck", "infiltration", "änterhake" osv för att få en perfekt kombination som kan leda din mördare genom motståndarnas alla försvarsanordningar och slutligen lönnmörda dem.
Man kan låta spelet handla om hackers också, som ska göra intrång i varandras datorer. Jag är osäker på ytan än så länge.
Nå, ponera iaf att du har som en liten spelplan framför dig, en lång rad på kanske 30 rutor som slutar i dig, häxmästaren. När någon vill mörda dig så skall de spela ut kort efter kort för att slå olika tärningskombinationer och springa fram över din spelplan för att slutligen landa på din ruta och kunna assassinera dig. Vad du måste göra är alltså att lägga ut försvar framför dig på rutor som du kan förvänta dig att motståndaren kan landa på. Om "2T6" är ett vanligt lönnmördarkort så kan du alltså med fördel lägga ut ett kort på ruta 7, men kanske är det klokare att lägga ens försvar högre upp i banan så att motspelarna måste slösa fler kort innan de tagit sig tillräckligt långt in i spelplanen för att börja möta deras första farliga utmaningar?
Jag kan tänka mig massor av taktiska möjligheter och finesser: Tänk om spelplanen framför dig består av brickor som du lägger ut med ovansidan neråt: Dina motståndare vet inte vilka fällor som lurar på dem. Inte förrän någon verkligen landar på rutan så vänder du upp brickan för att visa vad de har dött på. Och tänk om man som lönnmördare inte måste spela ut alla ens kort på en gång: Man kanske vill stanna när man kommit en bra bit på vägen för att invänta nya kort som man behöver. Tänk om man kan spela ut kort som "spanare" för att skicka ut en tam falk för att recognisera området 2T6 framför en: På så vis blir det lite mer dramatik. Man kan stanna, recognisera, undersöka områden och göra antaganden innan man till slut spelar ut ett kort för att försöka ta sig över fällorna framför en.
Man kan ha olika förflyttningsmetoder också: Ett kort kan vara en förfärlig snabb förflyttning på 2T10, men där man klampar in i varenda fälla som eventuellt lurar på vägen (bra om motståndaren försöker luras med vidsträckta ödemarker framför sig för att sluka ens förflyttningskort), medan andra kan vara precisa hopp i stil med "3+T4 rutor", och man kan också tänka sig galna manövrar som "T6, T6, T6" (vilket alltså inte är detsamma som ett långt hopp på 3T6 rutor, utan tre små skutt på T6 vardera) och en massa annat skoj.
Förresten; ju mer jag tänker på det så tror jag att en skojig approach kan vara den som funkar allra bäst till den här spelmekanismen.
Vad sägs om något sånt här?
Tänk att spelets grafik ser ut att vara hämtade ur ett Super Mario-spel. Spelarna tar sedan och hjälps åt för att besegra själva spelet, ja, ungefär som i Sagan om ringen-brädspelet. Man lägger ut en "spelplan" framför sig med en massa brickor med baksidan upp, och man börjar med brickor i en viss färg (de lätta brickorna) för att sedan göra det allt svårare och svårare ju närmare slutet man kommer.
Nå, korten man förflyttar sig med har olika fält beroende på om man förflyttar sig som människa, fågel, groda, mus, gepard eller chimpans. I början är alla människor, men genom att typ, äta flugsvampar och liknande dumheter som passar genren så kan man förvandla sig till någon av de olika skepnaderna.
De flesta kort har väldigt låga förflyttningar om man är fågel; bara en eller ett par rutor, men på ett fåtal kort så finns det fantastiska förflyttningar som gör att man kan flyga massor av rutor framför sig. Det gör att man kanske väntar med att förvandla sig till fågel förrän man har riktigt bra förflyttningskort på handen, för att sedan förvandla sig tillbaka.
Grodan är en mästerlig skuttare och hoppare som har roliga förflyttningskombinationer, såsom "T6, T8" (=ett litet hopp följt av ett längre) och han kan landa lite var som helst. En rolig allroundare som tyvärr inte duger mycket till när man behöver precision i ens förflyttningar.
Musen är så liten att han kan slinka sig förbi rutor som skadar eller står i vägen för andra varelser. Han har väldigt låga förflyttningar dock, så han är bäst om man behöver röra sig fram försiktigt eller om man vill smyga fram till kanten på ett stup innan man förvandlar sig till någon som har ett jättehopp på handen.
Typ.Geparden och Chimpansen kunde vara två olika snabba kutare. Jag vet inte, jag tycker bara att idén är ashäftig med att spela tillsammans och att förvandla sig till olika saker och att snacka med varandra om vilken strategi man ska använda sig utav. "Åh, har du en banan, Jonas? Kan du inte lägga ner den, för jag har två små muskryp på handen och kan plocka upp den där bananen om du inte behöver den, för jag skulle så gärna vilja bli en chimpans så att jag kan ha en chans att hoppa över det där hålet där framme..." Tänk sedan om det kan finnas parallella vägar att gå på, så att man kanske måste gå en bit på ena vägen för att hissa upp fällgaller och sån't som kan hjälpa kompisarna att komma fram på den andra vägen, eller att man kan ha teleportörer som gör att man kan byta plats med varandra och en massa andra häftiga saker. Och att en person kan vara fågel och scouta terrängen framför de andra spelarna, så att de vet vilka faror som lurar framför dem, och kanske att man kan hoppa upp och rida på varandra om man står på en och samma ruta.
Låter det inte kul? Är det bara jag som diggar mekanismen? Vilken yta tycker ni låter ballast? Ska jag gå på häxmästare/hackers istället för platformsspel-djur? Kan det vara kul att spela tillsammans och försöka hjälpas åt mot datorn? Kommentarer? Förslag på andra djur/skepnader som kan komplettera de andra på några nya sätt?
/Rising