Nekromanti klur på rustningar...

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
Detta gäller rustningar i framtids rpg, hur ska dessa funka regelmässigt, fläks en bit av av en rustning när man skjutit tillräckligt med skott på just den delen, eller måste man skjuta på samma ställe en jädrans massa gånger? ska då rustningsdelarna ha hitpoints? I mitt rollspel Chimera så absorberar rustnigar skada, men om man kommer över absoberingsnivån så tar man skada därefter. Jag själv tycker att bortfläknings-teorin fungerar bäst, men vad vet jag, det kanske finns många mer idéer därute?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Detta gäller rustningar i framtids rpg, hur ska dessa funka regelmässigt, fläks en bit av av en rustning när man skjutit tillräckligt med skott på just den delen, eller måste man skjuta på samma ställe en jädrans massa gånger? ska då rustningsdelarna ha hitpoints?"

Jag skulle inte bry mig. De hål som uppstår på grund av moderna projektilvapen är så små att risken att precis det hålet träffas en gång till är minimal. Möjligen skulle jag applicera regeln om Misskött från Västmark 3 (en dåligt underhållen rustning får egenskapen Misskött tills den repareras).

Anekdot på ämnet: under sexdagarskriget brydde israelerna sig inte om att laga hålen i sina stridsvagnar när de slogs ut. De spolade ut innehållet genom bottenventilen, sprejade ett snabbt lager ny färg på insidan och satte in en ny besättning. Hålet fick vara till senare.
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Jag får faktiskt hålla med Krille...
Det beror ju iofs på om dina 'rustningar' är uppbyggda på ett eller annat sätt... En tumregel: Ju fler lösa delar eller spearata komponenter, desto mer relevant skulle en brytvärdes-/slitage-regel...

Förresten, namnet... Det blev Chimera, i alla fall?/images/icons/wink.gif

/Mask
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Spinneri på rustningar

"fläks en bit av av en rustning när man skjutit tillräckligt med skott på just den delen, eller måste man skjuta på samma ställe en jädrans massa gånger?"

*tar på sig dem snorkiga läsglasögonen och lägger an en bister min (vilket naturligtvis misslyckas och hela forumet får sig ett gott skratt*

Asså, lilla hjärtat, det beror naturligtvis på vad för sorts rustningar och vapen som finns. Asså om alla går runt i mjukisbyxor och silkeströja så blir de lätt mat för automatkarbinen, det förstår väl både du och jag?

*slänger nu med all ilska glasögonen i golvet och stampar på dem*

Okej, det är offentligt, jag kan inte vara snorkig. Då så. Nu vet vi det. Nä, men fru Snork hade en poäng där uppe, asså, det bor på vilka material man använder, serrö, till rustningar, och vilken sprängkraft vapnen har.

Men mitt råd är att låta saker slippa undan lite odetaljistiskt. Så ja, utan att ha läst hans tråd förrän nu, måste jag hålla med Krille. Det spelar faktiskt ingen större roll.

/Morgoth@rules.it [hemsida] - som ber att notera att favvospelet Tribe 8 inte verkar bry sig alls mycket om rustning, icke heller de så reputabla Västmark.
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
jao!

Chimera blev det och nu är jag uppe i gröten igen/images/icons/smile.gif.
kan försöka setta ihop en betaversion av alla dessa word dokument som ligger i min Chimera map (hmm.. det e ganska många) om det är någon som är intresserad av en förhandstitt.

det där med rustningar då... det ska nog vara lite mera lösa delar och separata komponenter, men dessa ska vara av ganska massiv styrka, antagligen stål eller väldigt packat kol(ni vet va jag menar va, kommer inte på ordet för det), eldvapnen ska inte vara för kraftfulla, men ganska mycket, så man borde ju kunna få ett armskydd att lossna om man lyckas träffa det ungf. fyra gånger eller?

var det du som föreslog namnet föresten? kan nämna dig då i tack till listan/images/icons/grin.gif.
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
Re: I rustnings tider

visste inte det där om "blocken" faktiskt, men detta kan ju räknas som en "del" av rustningen, alltså kan man använda HP på kevlarvästar oxå, bara lite anna förklaring, stålrustning ska inte vara helt superbra och världsbäst och openetrerbar, så hmmm.... ehh det kan visst fläkas bort bitar av den om man skuter med starka vapen, sedan så har man elektricitetchockvapen, mjummmsssss!!!

stålrustning + elektricitet = kittlande upplevelse!
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,739
Location
Helsingborg
Re: I rustnings tider

Nej, faktiskt inte om Stålet fungerar som en Faradays bur. Då sitter han totalt oskadad inuti sin rustning.

Cybot som slår vad om att man skulle kunna få en rustning att fungera som en faradays bur
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: jao!

Jag väntar nog gärna med att kolla på det tills det är färdigt... eller någorlunda iallafall... så får jag en helare bild av alltihop..

Angående namnet... Jag föreslog Chimär, som är det svenska ordet för fantasifoster eller illusion. Sen var det en disskution om huruvida Cimär hade något att göra med djuret Chimera(med Dnalor eller Rising eller nån?), så det blev det slutgiltiga förslaget, om jag inte minns fel...
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,617
Location
Klippan
det allmänna rådet är väl: gör som du vill. Bygg inte upp nån komplicerad regel för att det känns mer realistiskt. Om man är skyddsfabrikant är det väl mest sannolikt att man bygger sina rustningar så de inte fläks sönder av vanliga vapen.

I lumpen hade jag en skyddsväst som skulle stoppa det mesta. På en demonstration såg jag plattan i skyddet (den man har över bröstet och ryggen) när det träffats av 20 helmantlade 7,62 från en Ak-4 på fem meters håll. Lätt bublig på insidan men inte ett enda av skotten hade kommit igenom. Den var nog inte så effektiv efter det men 20 skott är ganska mycket.

Men sen när samma platta träffats av en pansarbrytande 5,56 från en ak-5 så sprack hela plattan och var efter det ganska förstörd. Redan efter ett skott.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Det enklaste, tycker jag, är att en rustning antingen skyddar eller inte skyddar. Även om en träff kan tas emot av en rustning så är det väldigt sällan en träff går igenom "bara litegrann".

Personligen tycker jag det känns bättre på följande sätt:
Rustningen har ett värde. Värdet bla.

Om värdet på en attack överstiger bla så går hela skadan igenom, rakt in i karaktärens stackars KP.

Om värdet på en attack understiger bla så händer ingenting.

Om värder på en attack är likadant som bla så tar man ingen skada, men kanske andra konsekvenser/halv skada/chock eller dylikt.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Klur på rustnrisingar...

"Om värdet på en attack understiger bla så händer ingenting."

Kan man inte ha vanlig absorbering i de här lägena? Att bli slagen i huvudet med en kulhammare gör nog förbaskat ont även om man har en hjälm på sig, men det är defenitivt skönare än om man har huvudet oskyddat.

Annars gillade jag idén.

/Rizzo.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Re: Klur på rustnrisingar...

I det system där jag använder mig av det här så får du alltid chockresultatet räknat till dina värden - oavsett om din rustning skyddar dig eller inte. Det är alltså bara den egentliga skadan som ignoreras.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Klur på rustnrisingar...

"Kan man inte ha vanlig absorbering i de här lägena? Att bli slagen i huvudet med en kulhammare gör nog förbaskat ont även om man har en hjälm på sig, men det är defenitivt skönare än om man har huvudet oskyddat."

Det beror lite på penetrationen. Om en hjälm eller en skyddsväst penetreras av en gevärskula så spelar skyddet föga roll, faktiskt. Skadan beror mest på sårkanalens vidd och vilka organ som kommer ivägen, precis som om skyddet inte var där.

Mot närstridsvapen som inte penetrerar lika mycket, eller veka projektilvapen som penetrerar precis så att sårkanalen inte blir lika djup, är det en helt annan femma. Då bör absorbtion fungera som vanligt.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,739
Location
Helsingborg
Re: Klur på rustnrisingar...

Faktum är att man får MER skada med en skyddsväst än utan en skyddsväst om kulan ändå går rakt igenom. Förutom den vanliga sårkanalen så får man en massa krossskador och internt trauma på grund av att energin som förflyttades in i västen bryter ben och spräcker organ.

Som om inte det var nog så kan kulan(i oturliga fall) splittras vid anslaget mot västen och du får ungefär samma effekt som ett hagelgevär tryckt mot kroppen. Visserligen så kan kulan splittras ändå(speciellt Tysk och Svensk helmantlad NATO 5,56) men en skyddsväst gör det mycket troligare.

I alla fall enligt en viss Fackler(Militärkirurg i Vietnam och Specialist på trauma från skottsår).


Ok, det skulle betyda mycket onödiga regler om man skulle implementera det i ett rollspel men ändå, bra att veta.
 

Demiurg

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
206
Location
Malmö
under sexdagarskriget brydde israelerna sig inte om att laga hålen i sina stridsvagnar när de slogs ut. De spolade ut innehållet genom bottenventilen, sprejade ett snabbt lager ny färg på insidan och satte in en ny besättning. Hålet fick vara till senare.

Det måste ha haft... viss inverkan på moralen.

"Yossef! Sitt inte så nära hålet, du vet hur det gick med Jacob och gänget!"

Man får hoppas att de i alla fall inte använde samma taktik efter tredje eller fjärde gången.

"Sergeant, vår Merkava börjar bli litet dragig, kan vi få en ny??"
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,739
Location
Helsingborg
Med HEAT eller pilspets ammunition(en underkalibrig tungstens projektil) så blir hålet inte större än 3-6 cm....även om smällen ser väldigt imponerande ut.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,617
Location
Klippan
Sex sju hål förekom har jag för mig, någon som vet med säkerhet?
 

Demiurg

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
206
Location
Malmö
Även om hålet är litet tror jag att det känns ganska kusligt att sitta och veta att när det där hålet gjordes blev fyra man mos här inne. Och samma sak gäller för det där hålet och det hålet, och det hålet också. Utöver moralen borde skyddet mot kemiska och biologiska vapen ha blivit lidande...
 
Top