Nekromanti Klyschig högnivåfantasy

Eksem

Champion
Re: Klyschig högnivåfantasy? Wiigii!

Utan att ha tittat på Där regnbåger slutar ännu, känner jag att det på sätt och vis är på väg åt rätt håll, men ändå inte (utifrån beskrivningen av äventyret).

Jag gillar tanken på:

"Vill du möta stolta riddare och dräpa hemska bestar?"
och
"Vill du leta efter mäktiga artefakter på farliga platser?"

Men det här känns helt fel:

"Ett humoristiskt fantasyäventyr."
och
"Om ditt scenario liknar det här så bör du kanske hitta på något originellare om det inte gjort för att framkalla skratt,"

Jag menar, det MÅSTE gå att göra det här på ett sätt som är ärligt, spännande och omskakande, och inte töntigt eller sarkastiskt. Om man tittar på en TV-serie som t.ex. Record of the Lodoss War ( och Chronicles of the Heroic Knight ) som faktiskt är baserad på en rollspelskampanj finns det:

En superond magiker från den mörka ön.
En kille som verkar ond men bara vill det bästa för sitt folk.
En kidnappad princessa.
Några magiska artefakter.
En nybörjarkrigare som blir en av rikets bästa riddare.
Alver och dvärgar.
Övergivna tempel med omotiverade fällor och skatter.
En kamp med en drake.

Men det är aldrig töntigt (eller ja, så länge man inte ser den amerikanska dubbningen som uppenbarligen är gjord av casten från Pang i Plugget) och larvigt. Det är inte heller sarkastiskt eller en kärleksfull drift med konceptet. Det är bara spännande, uppriktigt och vackert (det finns förstås humor, men det är mer skämt om manligt och kvinnligt och andra tidlösa konflikter).

Alltså måste det gå att göra som en rollspelskampanj. Och det borde ju inte ens vara svårt. Det ska ju för sjuttsingen vara den enklaste saken i världen.
Men ändå hittar jag inga lämpliga regelsystem, inga kul spelvärldar och garanterat inga färdigskrivna äventyr. Ska jag bli tvungen att ta tag i saken själv, eller? Hemska tanke!

Exalted är bästa förslaget hittils, men det är något vemodigt och WoDigt över det som jag inte är helt tillfreds med. Men hittils verkar det rätt lämpligt.

Dimfrost

Special Circumstances

Men ändå hittar jag inga lämpliga regelsystem, inga kul spelvärldar och garanterat inga färdigskrivna äventyr. Ska jag bli tvungen att ta tag i saken själv, eller? Hemska tanke!

Exalted är bästa förslaget hittils, men det är något vemodigt och WoDigt över det som jag inte är helt tillfreds med. Men hittils verkar det rätt lämpligt.
Men vad är det för fel på diverse D&D-världar, typ Dragonlance, egentligen? (Förutom att det är D&D, då.)

Jag funderade lite över lämpliga regelsystem innan, och kom fram till att levelsystem egentligen inte passar. I sådana system är det ju inbyggt att rollpersonerna är dåliga i början och blir bättre efter hand, medan du ville ha mäktiga rollpersoner från början. Och att börja på hög level känns lite fel på något sätt. BRP-systemet är väl inte heller så bra eftersom det har en tendens att försvinna i en singularitet när färdigheterna överstiger 100% (eller nästan i alla fall. Bra är det hur som helst inte). Så vad återstår? Vad finns det egentligen för regelsystem som är bra på att ta hand om rollpersoner på episk nivå?

Själv brukar jag inte sträva efter den nivån, riktigt, och har därför ganska dålig koll.

/Dimfrost

Eksem

Champion

"Men vad är det för fel på diverse D&D-världar, typ Dragonlance, egentligen?"

Att jag inte vet ett jota om dem! Det är väl lite lathet från min sida också antar jag, men det finns så otroligt mycket. Dessutom hade jag väntat mig att det skulle finnas nån D&D-spelare på det här forumet som gillade episkt spel och därmed direkt kunde slänga ur sig: "Grabben! Köp Planescape!" eller "Pucko! Dragonlance-världen ligger ju rakt framför näsan på dig och erbjuder allt du kan drömma om!". Men tji fick jag.

Jag har nästan börjat fundera på att konstruera ett helt eget rollspel för att hantera mina behov! Fast det blir väl mer arbete än jag har lust att lägga ner egentligen.

Feuflux

omjonasson.se
Re: Klatschig högfantasynivå? Wiigii!

Men det här känns helt fel....

Tja, det där äventyret är ju gjort för att roa mer än att ge en spelupplevelse så... om jag någonsin gör ett seriöst äventyr ska jag höra av mig. :gremwink:

Jag menar, det MÅSTE gå att göra det här på ett sätt som är ärligt, spännande och omskakande, och inte töntigt eller sarkastiskt. Om man tittar på en TV-serie som t.ex. Record of the Lodoss War ( och Chronicles of the Heroic Knight ) som faktiskt är baserad på en rollspelskampanj finns det:

Inte sett (som jag säger här på forumet för 5468:e gången angående något :gremtongue: ) men det låter ju bra. Det måste givetvis inte vara så larvigt som jag gör det i mitt äventyr. Det är bara det att jag förutom att vara besatt av klichéer även är en skämtsam filur och så går det som det går.

Exempel på val av spelvärld och regler kan jag inte hjälpa dig med då DoD4 och Feng Shui är det enda jag har bra koll på och ja... Nån annan får hjälpa dig med den biten. Du kan inte modda Exalted eller vad du nu spanar på så att det passar om det var nån mindre detalj du ogillade?

Funderat på att plöja Terry Pratchettböcker?

Om du behöver klichéideer i framtiden så lovar jag att försöka hjälpa till. :gremlaugh:

Eksem

Champion
Re: Klyschigt

Mmm, men jag fick ingen riktigt bild av Talislanta alls tyvärr. En kompis till mig har boken, dock. Ska be honom dra grunderna nu i veckan.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Re: Drakdödande [OT]

Arn hade väl för hög STY? 20 om jag minns rätt, dessutom var han från en svunnen tid, innan hjältarnas handbok.

Evil Peter

Hero
Re: Drakdödande [OT]

Arn hade väl för hög STY? 20 om jag minns rätt, dessutom var han från en svunnen tid, innan hjältarnas handbok.

I DoD Expert kunde man höja alla grundegenskaper (utom STO) med ett per två spenderade hjältepoäng och det fanns ingen gräns för hur högt man kunde höja. Faktiskt något som t.o.m. är mer über än reglerna i Hjältarnas Handbok, hör och häpna. :gremsmile:

Feuflux

omjonasson.se
Läs http://www.rpgworldcomic.com [ANT]

Serien är f[color:\\"red\\"]ant[/color]astiskt rolig på sina ställen. Den har klyschor och den liknar bergis final fantasy (som jag aldrig spelat).

Eksem

Champion
Kampanjens grunder, plus funderingar

Det här är väl som jag tänkt huvuddragen i kampanjen, vid ett absolut första utkast, samt kommentarer till det hela:

Grundläggande plot:
Kungen i världens största och mäktigaste nation har på senare dagar börjat bete sig allt mer underligt. Han skickar iväg undersåtar på både ena och det andra märkliga uppdraget. Samtidigt ökar antalet monster i världen och blir allt djärvare i sina attacker mot människornas bosättningar. Kungen är manipulerad av en ond magiker maskerad som kungens rådgivare. Den onda magikern planerar att ta sig till den magiska ön i mitten av skivan för att där återuppväcka den gamla magin. När han väl återuppväckt magin kommer han att lyfta det urgamla templet i mitten av ön till skyn för att på så sätt skapa ett enormt luftskepp med vilket han kan terrorisera och förslava resten av världen.
Rollpersonerna är anställda av kungen och är honom lojal, men när de märker att hans beteende och deras egna gärningar inte känns rätt måste de reda ut vad som är fel. När de avslöjat den onde magikern är det redan för sent. Han lämnar rollpersonerna att slåss med hans hantlangare från undervärlden medan han tar sig till den magiska ön. Rollpersonerna kan inte följa efter utan ett luftskepp, så de tar sig till undervärlden där luftskeppet från legenden gömdes en gång i tiden.
De följer magikern till ön, men hinner inte stoppa honom förrän templet lyfter. Och det får oanade konsekvenser. Skivan rasar inåt mot sig självt, och undervärlden byter plats med ytvärlden. Den onde magikern är besegrad, men nu måste rollpersonerna kämpa mot ännu mäktigare krafter för att återställa världen till den plats den borde vara.
En jakt för att hitta de fyra mäktiga föremålen som kan fängsla de fyra demonprinsarna från undervärlden börjar. När rollpersonerna väl är starka och mäktiga nog att slåss mot demonprinsarna är det dags för den slutgiltiga konfrontationen och slaget om världens öde börjar.

Kommentarer:
Det är väldigt Final Fantasy, på gott och ont. En sammanslagning av de bästa delarna. Kan bli för uppenbart för mina spelare som alla spelat de flesta spel i serien. Borde kanske sno mer från Arislan och Lodoss? De har inte sett dem. Nåt från Moorcock, eller Leiber? Conan-grejjer? Får inte bli för mycket Sword&Sorcery, förstås. Japaninspirerad västerinspirerad fantasy är grunden. För rälsat? Gör det något? Måste hursomhelst klura på lite färgstarka figurer, en storskurk och fyra demonprinsar räcker inte alls. Hantlangare till rollpersonerna? Gubben i lådan-figurer! Sno piraterna från Asterix? För fånigt?

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Kampanjens grunder, plus funderingar

Jag har fortfarande en inläggspåminnelse på ditt gamla inlägg, men jag kommenterar det här först.

Vad jag saknar är nog en gnutta Moorcock, för att få in lite mer ödesmättad melankoli. För mycket pastellfärger får mig att bli en aning illamående. Det känns på något sätt för lättviktigt och inte tillräckligt episkt, men det är mycket möjligt att det bara är jag.

/Dimfrost

Eksem

Champion

Helt klart sant. Jag låg och klurade lite på det igår innan jag skulle sova, och den sista kommentaren jag lade till var: "Ska försöka ordna någon slags tragedi.".
Jag har någon slags idé om att den grejjen hör hemma på karaktärsplanet och inte ramen. Eh, alltså att själva grundploten som jag postat här är en slags ram, medan det intressantaste som vanligt är karaktärerna och att det är där den verkligt spännande historien kommer att berättas. Eh, lyckas jag förklara vad jag menar? Har jag fel?

walium

Ganska töntig, faktiskt

Gör det något om spelarna genomskådar plottens huvuddrag väldigt tidigt? För det är en uppenbar riskt med att ha en episk handling som inspirerats mycket ifrån olika fantasyspel.

Vad har du för tankar kring rollpersonerna och deras historia? Vad är deras band till kungen?

neowyn

Swordsman

Jag tror att du skall blanda i lite Moorcock, varför inte göra något liknande stormbringer? Använd känslan Elric har när hans svär föder honom men samtidigt har sitt pris. Kanske kan det vara så att luftskeppet kräver offer för att flyga eller något liknande.

Dimfrost

Special Circumstances

Ja, jag tror nog jag fattar vad du menar, och det fungerar säkert bra. Det är bara själva beskrivningen av kampanjen som känns lite puttenuttig, om du fattar. Själv skulle jag nog lägga upp det hela lite annorlunda, men jag vet inte hur, och du vet ju bäst själv vad det egentligen är du är ute efter. :gremsmile:

/Dimfrost

Eksem

Champion

"Gör det något om spelarna genomskådar plottens huvuddrag väldigt tidigt? "

Jag vet inte? Är det ett problem? Egentligen så är ju handlingen bara där som en fantastisk ram inom vilket de riktigt spännande sakerna händer. Därför upplever jag inte heller rälsningen som ett problem i det här fallet.

Som vanligt är det ju karaktärerna och deras val och kval som är det spännande och intressanta. Eller? Åtminstone för spelarna, tror jag. Jag själv är jätteintresserad av att mina kampanjer ska ha listiga intriger, smart struktur och sånt, men jag undrar om mina spelare ens märker sånt egentligen. De bryr sig mer om coola situationer, färgstarka SLP och fantastiska miljöer som de kan integrera med. Allt annat existerar bara för att jag ska ha en ram att placera alla de ingredienserna i. Och i det här fallet kan ramen vara en uppenbar och rälsad story. Faktum är att det nästan är önskvärt, eller?

Här tror jag att det är detaljerna som gör helheten.

Fast jag kan ju ha fel, vad tror ni andra?

Eksem

Champion

Fast det blir FÖR mörkt. Jag har precis spelat en Melniboné-kampanj i just Stormbringer, och där var det ogenomträngligt mörker för hela slanten (eller ja, det fanns förstås lustiga ljuspunkter, som alltid). Sånt tär på en i längden. Jag vill bort lite från Moorcocks mörker nu, jag har spenderat senaste halvåret där :gremwink:

Eksem

Champion

Jo, det är ju faktiskt bara ett utkast. Jag sitter mest nattetid och skriver eftersom jag då helt saknar distans till vad sjutton jag pysslar med egentligen. Sedan kommenterar jag eländet dagen efter så jag vet hur jag ska skriva om det nästa natt :gremwink:

Du ska se världsbeskrivningen, den är verkligen råtrist och beige som fan, där har jag helt misslyckats med att få fram känslan jag var ute efter.

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Här tror jag att det är detaljerna som gör helheten. "

Jag håller med. Om spelarna är med på det så fungerar det säkert utomordentligt även om det är rälsat. Men det gäller för spelarna att verkligen lägga ner sin själ i karaktärsskapandet. Ska det spela en lång, episk kampanj tillsammans så måste de ha riktigt bra karaktärer. Med bra menar jag inte bara rent egenskapsmässigt heller.