Nekromanti Klyschor i rollspel

Rickard

Urverk speldesign
Alla har väl varit med om "Ni sitter på en krog. En man kommer in genom dörren och går fram till er och säger..".. Likaså att "det sitter ett par skumma personer i hörnet" på krogen..

Vad finns det mer för klyschor? Har ni några som är du antar är klyschor bara i er spelgrupp?
Själv kom jag på flertalet för några veckor sedan när jag kom på denna tråd men just nu i skrivande stund kommer jag inte på någon.. /images/icons/crazy.gif

/[color:448800]Han</font color=448800> som är rätt seg på att skriva nya trådar

King Kromm

Hero
Något annat som jag kom att tänka på när jag läste ditt inlägg var att alla har sina "standard mallar" till rpna, som dom följer olika väll olika gånger, ibland inte alls...
Därför kan man som sl nästan alltid gissa vad man får för grupp :gremsmile:

Satanicus

Veteran
Vad sägs om:

- värdshusvärden e en fet man med smutsigt förkläde..
- pigorna på värfdshusen oftast e fetlagda o flörtiga
- värdshusen oftast har "en trappa upp till rummen på övervåningen"

ett par klyschor som kanske bara våran grupp (?) kör med är

- att kaptenen på så gott som alla skepp dom seglar med e halvt försupen, bränner sin egen sprit "som inte landkrabbor klarar"..

- när spelarna frågar om maten på värdshus erbjuds "gårdagens grisarsel"

En annan sak som e lite kliché-artad e att dom flesta i "min" spelargrupp oftast inte ifrågasätter främmande människors önskan om hjälp. Det har gått så långt att dom i "enklare" äventyr t om glömt att fråga om vägen till platsen, som dom uppmanats att av olika själ, uppmanats att besöka..

//Satanicus

Rising

Vila i frid
Unika och naturliga

"värdshusen oftast har "en trappa upp till rummen på övervåningen""

Vad konstigt om de hade en trappa ner till övervåningen. -Häpp!

Äh, men ärligt talat, det är nog mer praxis just för att det är rätt klokt att bygga hus på det viset. Man vill ju ogärna bo på bottenvåningen och ha matsalen högst upp, för det betyder ju att man måste gå så långt om man bara ska in och äta.

Våra värdshus har alltid ett stall där man kan få bo om man har dåligt med cash. Då blir man nästan alltid angripen av råttor under natten. Tror jag fick det från något Ensamma Vargen. Förmodligen "Skräckens Länder".

"pigorna på värfdshusen oftast e fetlagda o flörtiga"

Hrm.. våra har alltid varit supermodeller med måtten 90-60-90 och 18 i Karisma och Smidighet... Hmm, åtminstone när vi var yngre. Särskilt om servitriserna var värdshusvärdens döttrar. Att ingen ifrågasatte hur sådana fula värdshusvärdar kunde få så undersköna döttrar...

"när spelarna frågar om maten på värdshus erbjuds "gårdagens grisarsel""

Jupp, den är nog unik för er spelargrupp! :^D

/Rising
som håller med om att man ofta springer iväg på äventyr och kommer på att man glömt att fråga var man skulle eller hur man ska känna igen köpmannens kidnappade döttrar...

Jimmy

The One Ringkvist
För många...

...år sedan, fanns det en lillebror (han finns fortfarande) till en av spelarna i gruppen.

Han hade sett, hört och lärt. En dag fick han vara med och spela.

Resolut gick han fram till värdhusvärden och utbrast;
"Har ni några äventyr här?"
--
Snacka om klysch-dödare!

Säger lite om hur sterotypa vid var vid den tiden...

Staffan

Myrmidon
Re: Unika och naturliga

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Att ingen ifrågasatte hur sådana fula värdshusvärdar kunde få så undersköna döttrar...

<hr></blockquote>

Jag misstänker lättlurad värdshusvärd, och en stadig ström av äventyrare med bra gener på värdshuset.

Tippis

Warrior
Tjaa... vi har ju skelettbyns hemlighet, med så många klyshor som ideligen återkommer:

SL: Ok, ni går in i kyrkan och...
Spelarna (avbryter): Vi går fram och vrider på altaret, går ner i gången, klubbar skeletten, öppnar kistan och tar svärdet. Rör han på sig?
SL: ...ehm ...ehm ....(bläddrar i äventyret) betcharass he does!

Jag menar, varför har så många tempel/kyrkor/religiösa byggnader vridbara altare, begraver de alltid det magiska svärdet i en olåst kista (istället för att anta att de giriga släktingarna helt sonika förskingrar svärdet) osv osv osv?

Insignia

Swashbuckler
En man med problem

Vi blev så vana vid att få uppdrag av "en gammal man med blå kläder och vitt skägg" att vi började skämta om en gammal man med vita kläder och blått skägg /images/icons/clown.gif

Staffan

Myrmidon
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

varför har så många tempel/kyrkor/religiösa byggnader vridbara altare

<hr></blockquote>

"Hur vet du att det finns en skatt där?" sa han (=Rensvind).
Hrun tog i och lyckades få in fingrarna under stenen. "Man hittar strypäpplen under ett strypäppelträd", sa han. "Man hittar skatter under alteren. Logiskt."

Terry Pratchett, Magins Färg

Eskil

Warrior
Världen är ofta (i fantasyrollspel i alla fall) uppdelad i de två lägren gott och ont, finns ibland ett ingenmansland emellan. I det ena lägret finns spelarna och deras "vänner", i det andra lägret finns resten, det motsatta lägret är ondskefullt och får sin kraft från en ond källa som ofta kallar sig själv ond. Rätta mig gärna om jag har fel, men är inte detta en stadigt återkommande sak i en hel del rollspel.

Rosen

Myrmidon
Re: För många...

"Har ni några äventyr här?"

LOL!

Själv har jag kört med standardsvaret:
Rollperson: "Händer det nåt här i trakten?"
Värdshusvärd: "Vad har du med det att göra?"

Och är man less på trappan upp till sovrummen kan man ju alltid byta den mot en taklucka med stege. Skulle dock aldrig falla mig in att ta bort de sexiga servitriserna...

--
Åke

Rickard

Urverk speldesign
Re: För många... [OT]

"Han hade sett, hört och lärt. En dag fick han vara med och spela."
Hehe.. Fick höra följande berättas för mig..

Några i min spelgrupp spelade med en ny kille.. När de var inne på en krog så sade en spelare till nybörjaren "Det finns en oskriven regel på krogar. 'Dra ALDRIG kallt stål inne på en krog'". Ett krogslagsmål utbröt (givetvis).. Den nye sprang ut ur krogen, drog sitt svärd och sprang in igen..

/[color:448800]Han</font color=448800> som brukar skriva många OT-inlägg, men nu skriver han ett OT-inlägg på en tråd som han själv startade