Måste dock säga att klyva på mitten, alltså vid midjan i min tolkning av det Kraetyz skrev (rätta mig gärna om jag har fel Kraetyz), är enklare än att klyva någon uppeifrån och ner.
NG skulle dessutom inte gå att hålla som en speciellt säker källa. När man läser arkeologi höjer man ofta på ögonbrynen åt deras förmåga att skriva inkorrekta saker, hur det ligger till med samurajer låter jag vara osagt då jag inte är insatt. NG är så kallad populärvetenskap (eller pseudovetenskap), som ofta ger en felaktig bild av verkligheten. Artiklarna är dock ofta roliga och lätta att ta till sig, så inget ont över National Geographic, Illustrerad Vetenskap m.fl. Dom är bara inte det användbaraste när man vill bevisa saker och ting (men bättre än ingen källa iallafall).
Att jag inte lyckas hitta ett jota om detta "tai-tai"-test mha google, trots upprepade försök (ge mig gärna en bra länk till en artikel eller två) gör det inte lättare att ta reda på hur det ligger till med samuraier och deras kapande av människor för att testa sina svärd. Jag är ledsen att behöva säga det, men jag är fortfarande inte nära att vara övertygad om att ett hugg klyver folk uppeifrån och ner.
Sedan kan man bara se på vad enligt Eonskaparna är svårigheten att amputera skallen, som bör vara det första man gör om man klyver någon på mitten. Om man göra 40-49 skada, sedan måste man slå över offrets styrka med Ob1T6, händer inte speciellt ofta något av dem.
För att göra samma sak vid midjan krävs "bara" 30+ skada för att få en chans att dela.
Vid klyvning över magen behöver man dessutom inte fortsätta igenom bröstkorg, genom mage och sedan ut genom underlivet. På den sträckan hinner man förlora mycket momentum.
Sedan kan man även fundera på om en Eyrenklyvare lämpar sig för att dela någon på mitten, titta på bilden och fundera en kort stund på hur enkelt den kommer fastna, hur litet bladet osv.
Det börjar med "starka kvinnor", sedan i nästa led blir det "jättestarka kvinnor", sedan fortsätter det så. När man återberättar brer man på och i Eon är berättelser den vanligaste informationsspridningen. Så där har du ditt korn av sanning: Eyren är starkare än medelmänniskan, så ligger det till imho.
Beträffande D&D, ja det handlar om optimering. Dina förslag om svepande anfall som träffar alla runt en karaktär, klyvningar uppeifrån och ner (autodöda folk), svårare att träffa folk med högt undvika (från en tidigare tråd) och så vidare hanlar inte om att ändra på ett system så att det går att opta sig mer för strid menar du?
Mycket av dina förslag går att återfinna regler och feats för i just D&D, tro mig, jag vet. Jag har nämligen läst böckerna (och äger dem fyi)
Jag gjorde bara ett antagande efter allt jag läst av dina inlägg och det blev, "den här killen kan nog gilla D&D". Men det e bra att du gillar Eon mer, då är vi två!