Nekromanti Knäckta nackar och tårar i ögonen!

Kanturi

Swordsman
Jag har två helt skilda frågor:

1. Finns det nåt sätt att knäcka motståndarens nacke? man kan ju låsa nacken och på så sätt strypa honom men jag har inte hittat hur man knäcker...

2. När ska man säga till rollpersonerna att de får tårar i ögonen pga smärta?

//Kanturi, hoppas att nån har nån kul husregel

Marcus J

Hero
1. Jag skulle nog slå ett slag mot styrka efter att man greppat halsen. Vet dock inte hur svårt.

2. Kom precis på detta så det har inte speltestats. Om man vill så kan man slå ett slag mot vilja med svårighet hämtad ur smärtakolummen. Beroende på hur det utfaller så reagerar personen på olikas sätt. T.ex. vid fummel så springer han iväg skrikande som en liten flicka.

/Marcus som precis kom hem efter att ha avslutat simskolan för denna vecka!

MongoMan

Swordsman
Man kan ju slå mot nacken, så finns det ju chans att den bryts, eller är det inte så längre i Eon III?
Annars finns det regler för det i neotech, men det är ett helt annat kampsportssystem.

Kanturi

Swordsman
Om man vill så kan man slå ett slag mot vilja med svårighet hämtad ur smärtakolummen

Eller så kan man ju slå mot tålighet eller nåt... fast om man har kommit upp i så mycket smärta så att man kan svimma (ob1t6) så borde man ha börjat gråta tidigare, eller hur?

//Kanturi, funderar...

Selly

Level 5 Laser Lotus
Tårar i ögonen.

”När ska man säga till rollpersonerna att de får tårar i ögonen pga smärta?”

Inte i strid, typ… Adrenalin är smidigt på det sättet att sånt som borde göra djefligt ont inte gör det förrän efter striden; man har helt enkelt inte tid att ställa sig och lipa. Därtill känner jag mig skeptisk till idéen överhuvudtaget, ty som vuxen börjar man väl inte direkt gråta av fysisk smärta(?) – jag gör det i vart fall inte*. Däremot rinner tårarna rejält om man får näsan knäckt, men det har förstås inte med smärta att göra.

<font size="1">* Nej, varandes hård som marmelad så måste jag ju förstås kolla på nån snyftig film för att tårarna skall komma. ¬_¬</font size>

Enshadi

Warrior
Egentligen är väl det som avgör striden mer utmattningen än smärtan ifall det inte är ett väldigt farligt sår och då har man ju fått ett antal smärta. Men gråta tror jag inte man börjar göra så länge man inte är ett barn, striden är på liv och död eller att något väldigt personligt som könet eller ögonen skadas (har snärtats på ögat en gång med ett gummiband och fastän det inte gjorde ont sprutade tårar från det ögat oh jag kunde inte se med det).

att knäcka nacken är mer än stridskontmanöver tycker jag. Jag praktiserar judo och där lär man sig mycket hur man stryps fort och effektivt, knäcker kroppsdelar mm och det är faktiskt svårt i vissa fall. att knäcka nackar är något jag antar man borde vara tränad för att klara. strypas däremot bör väl alla kunna om än inte lika effektivt som de som lär sig sådant med stridskonsten.

[H2O]

Veteran
Re: Tårar i ögonen.

[ QUOTE ]
Därtill känner jag mig skeptisk till idéen överhuvudtaget, ty som vuxen börjar man väl inte direkt gråta av fysisk smärta(?) – jag gör det i vart fall inte

[/ QUOTE ]
Testa att plocka fram en pincett och dra ut hår som växer i näsan. :gremgrin:

Selly

Level 5 Laser Lotus
Re: Tårar i ögonen.

”Testa att plocka fram en pincett och dra ut hår som växer i näsan. :gremgrin:

Pffft. Två ord: lödjärn; nervknut. Näshåren ligger i lä. :gremgrin: