Rising
Vila i frid
De allra mest spännande utmaningar som finns är koder, pussel, gåtor och liknande. Men hur i hela frisbeen kommer man egentligen på dem?
Den här tråden skall vara en brainpuddle (förmodligen inte det ord jag är ute efter) med massor av generella tips om hur man som spelledare knådar fram koder åt spelarna att knåpa på.
Alltså: Skriv inte några riktiga gåtor. Berätta inte om några som ni själva har hittat på och använt i något äventyr. De hjälper ju inte någon; det är ju bara en enda kod; vad jag vill ha är generella tips på hur man egentligen kan göra kluriga knåp åt ens spelare.
Såsom:
Anagram
Anagram är konsten att gömma ord och fraser genom att kasta om dess bokstäver så att de hamnar i en ny ordning där de får en ny betydelse. Om man inte vet att ordet är ett anagram så kan man tro att bokstäverna skall vara i just den ordningen och därför inte begripa att de gömmer ett hemligt ord.
Typ: "Jag förstår inte det här meddelandet. Hörde du? Vito Tagliatelle gick fram till Don Pekinése och sade vad skall vi göra med vittnena? innan Pekinése hostade irriterat och sade bränn... inte fler krut... min son. Det lät som om han gav Vito en befallning, men i kodform för att han visste att vi avlyssnade honom... Hmm... "inte fler krut"... Pekinése är en bildad man, varför detta språkfel? Nä, nu djäklar! Kolla! "Inte fler krut" är ett anagram för "Flint K Reuter!" Det måste vara vittnet som maffian är ute efter!"
(Jättebra exempel, eller hur?)
Det stora problemet med anagram är att med tillräckligt långa ord och fraser så kan man göra om dem till i stort sett vad som helst. Man måste veta ungefär vad som kan vara den rätta lösningen för att man skall ha en chans.
Romerska siffror / Bokstäver / Tid / Initialer / Tal
Något kan se ut som något helt annat än vad det är. Det är en klassisk ingrediens i en gåta. Typ "1899" som ser ut som ett årtal, men som lika gärna kan vara en kod för 18,9,9; alltså den artonde bokstaven; R, följt av två stycken instanser av den nionde bokstaven; I, RII, som står för Ramses den andre. Det finns massor av andra möjligheter; särskilt när man hittar anteckningar som ser ut att vara något åt ena hållet, men som man i själva verket skall läsa upp och ner och som då kan betyda något helt annat. Namn kan vara tidsangivelser, priser kan vara kodnamn, osv. Man kan också luras genom att skriva namn på så vis att de bildar vad som ser ut att vara ord. Ett meddelande ifrån "A FRIEND" ser ut som om det kom från en hemlig välgörare, men kan i själva verket vara från Albert Friend. A. Friend.
Talföljder
Matematikens språk är universellt, och därför skitlämpligt att använda när rollpersonerna skall lösa koder och meddelanden från främmande civilisationer. Vi kan väl inte riktigt vara säkra på att utomjordingar kommer skriva pi's decimaler på samma sätt som vi, men många andra talserier, såsom fibbonacci's talstege, primtalen och 1,2,4,8,16, 32, osv, de är med största sannolikhet även välkända bland utomblobzors, och de borde gå att uttryckas universiellt genom att man skrev dem med en massa pluppar eller morse-liknande ljudsignaler. (man kan inte blanda in siffror eftersom de är så abstrakta; det syns inte (längre) på en 4 att det är dubbelt så mycket som 2.)
Talföljder kan användas för att dölja meddelanden. Typ, att man får se en massa tal ihop med olika bokstäver, och genom att enbart läsa de bokstäver som hör ihop med talen i talföljden (i rätt ordning, dessutom) så får man fram det gömda meddelandet.
---
Det var några enkla förslag. Vad har ni för några? Posta, posta, posta!
Den här tråden skall vara en brainpuddle (förmodligen inte det ord jag är ute efter) med massor av generella tips om hur man som spelledare knådar fram koder åt spelarna att knåpa på.
Alltså: Skriv inte några riktiga gåtor. Berätta inte om några som ni själva har hittat på och använt i något äventyr. De hjälper ju inte någon; det är ju bara en enda kod; vad jag vill ha är generella tips på hur man egentligen kan göra kluriga knåp åt ens spelare.
Såsom:
Anagram
Anagram är konsten att gömma ord och fraser genom att kasta om dess bokstäver så att de hamnar i en ny ordning där de får en ny betydelse. Om man inte vet att ordet är ett anagram så kan man tro att bokstäverna skall vara i just den ordningen och därför inte begripa att de gömmer ett hemligt ord.
Typ: "Jag förstår inte det här meddelandet. Hörde du? Vito Tagliatelle gick fram till Don Pekinése och sade vad skall vi göra med vittnena? innan Pekinése hostade irriterat och sade bränn... inte fler krut... min son. Det lät som om han gav Vito en befallning, men i kodform för att han visste att vi avlyssnade honom... Hmm... "inte fler krut"... Pekinése är en bildad man, varför detta språkfel? Nä, nu djäklar! Kolla! "Inte fler krut" är ett anagram för "Flint K Reuter!" Det måste vara vittnet som maffian är ute efter!"
(Jättebra exempel, eller hur?)
Det stora problemet med anagram är att med tillräckligt långa ord och fraser så kan man göra om dem till i stort sett vad som helst. Man måste veta ungefär vad som kan vara den rätta lösningen för att man skall ha en chans.
Romerska siffror / Bokstäver / Tid / Initialer / Tal
Något kan se ut som något helt annat än vad det är. Det är en klassisk ingrediens i en gåta. Typ "1899" som ser ut som ett årtal, men som lika gärna kan vara en kod för 18,9,9; alltså den artonde bokstaven; R, följt av två stycken instanser av den nionde bokstaven; I, RII, som står för Ramses den andre. Det finns massor av andra möjligheter; särskilt när man hittar anteckningar som ser ut att vara något åt ena hållet, men som man i själva verket skall läsa upp och ner och som då kan betyda något helt annat. Namn kan vara tidsangivelser, priser kan vara kodnamn, osv. Man kan också luras genom att skriva namn på så vis att de bildar vad som ser ut att vara ord. Ett meddelande ifrån "A FRIEND" ser ut som om det kom från en hemlig välgörare, men kan i själva verket vara från Albert Friend. A. Friend.
Talföljder
Matematikens språk är universellt, och därför skitlämpligt att använda när rollpersonerna skall lösa koder och meddelanden från främmande civilisationer. Vi kan väl inte riktigt vara säkra på att utomjordingar kommer skriva pi's decimaler på samma sätt som vi, men många andra talserier, såsom fibbonacci's talstege, primtalen och 1,2,4,8,16, 32, osv, de är med största sannolikhet även välkända bland utomblobzors, och de borde gå att uttryckas universiellt genom att man skrev dem med en massa pluppar eller morse-liknande ljudsignaler. (man kan inte blanda in siffror eftersom de är så abstrakta; det syns inte (längre) på en 4 att det är dubbelt så mycket som 2.)
Talföljder kan användas för att dölja meddelanden. Typ, att man får se en massa tal ihop med olika bokstäver, och genom att enbart läsa de bokstäver som hör ihop med talen i talföljden (i rätt ordning, dessutom) så får man fram det gömda meddelandet.
---
Det var några enkla förslag. Vad har ni för några? Posta, posta, posta!