Nekromanti Knark! I en fantasykampanj.

Sodivra

Champion
Jag har postat en del om en intrigerande kampanj som är på gång här på forumet, eller hur? Om ni inte känner igen det, bara bra.. Ni ska inte pussla ihop allt med en gång, då blir det ju inte lika kul att lägga upp den sedan.. :gremwink: Nå, nu kom jag på ett sätt att knyta ihop en hel massa av dessa intriger, och dessutom "spice:a" upp det hela.. (Spice.. Ho ho ho.. Äh. Ni kommer förstå..)

Jag tänkte introducera en slags ovanlig narkotika som växer i närheten av den stad där allt detta utspelar sig. Den är helig och viktig både för orcher och alver, och den har andra användningsområden beroende på hur den behandlas. Dessutom är den rätt unik för området. Det blir alltså ungefär som kryddan (se ovan) på Arrakis: The spice must flow, så att säga. (Från boken Dune/Arrakis, ökenplaneten)

Jag tycker att just denna mening har en del charm "The spice must flow", kryddan är viktig så att säga.. :gremsmile: Nå, knarket har alltså traditionella mystiska (I ordets ursprungliga betydelse) användingsområden inom orchisk och alvisk kultur. Den är också viktig för stadens ekonomi. Jag tänkt mig den som någon form av liten växt man utvinner ämnen ur, och vad som uppenbarar sig rätt snart är att den även finns i kristallform, vilken är mer eller mindre magisk, och väldigt värdefull..

Så nu undrar jag om ni har råd om hur jag kan utforma detta ämne, och vad jag kan spinna för något på det.

chrull

Stockholm Kartell
Narkomaner i alla länder ...

Jepp jepp.

ämnet som du lägger upp nu är ju väldigt stort.
Det kan ju hända vad som helst...

vi kan ju ha rollpersoner som hyrs av en av de olika kartellerna som livnär sig på narkotikan. De hyrs för att ta död på någon som upptäckt att ämnet går att få fram på andra sätt också. Kartellen vill givetvis inte att det här sprids...
Går rollpersonerna bara in och gör som de är tillsagda eller tar de reda på mer?
och framförallt! Hur många av dem reser därifrån som beroende?

har du inget tema du redan tänk på? så vi vet vad vi ska inrikta oss på lite för smalare kategori. annat än KNARK liksom :gremlaugh:

chrull

Baron Marak

Swordsman
Vad som oftast gjordes av växter med "speciella" förmågor var ett salt av något slag. Detta då inom alkemin, med alla skumma saker som de höll på med då.
Vad man sen kan göra med salterna är att lösa upp dem i vätskor, strö på sår, kasta i elden för att tillkalla andar av olika slag. Salter har många användningsområden...

När det gäller praktisk alkemi så har jag en sida om att just framställa salt ur en växt här.
Inte alltför knepigt faktiskt. Nåt att göra i sommar kanske :gremwink:

Sodivra

Champion
Okej, okej..

ämnet som du lägger upp nu är ju väldigt stort.
Det kan ju hända vad som helst...

Det är ju det som är kul! :gremlaugh: Nåja, jag får väl specifiera mig lite:
Precis som på Arrakis så är ämnet rätt naturligt, inget att oroa sig för direkt, även om vissa blir beroende på riktigt. Det är en naturlig del av det mesta..

Därför så tänkte jag nog inte ha enskilda knarkkartellerna som så mäktiga: Allmänna knarkaffärer är typ en bisyssla för orchmaffian.. (Oooh, orchmaffian.. Så coolt!) Det blir mycket Arrakis, alltså. Den traditionella, kulturella användningen, och det profithungriga "statliga" utnyttjandet..

Det kommer finnas konflikter mellan orcher, alver och människor. Orcher är rätt accepterade, men har en väldigt dåligt position i samhället, lever i ghetto, ungefär som pre-andra världskrigets judar.

Konflikter jag tänkt mig är att utomstående "köper upp" orcharbetskraft med ämnet, vilket degenerar mindre nogräknade orcher till degiga pundare, medans deras religiösa ledare protesterar.. Tja. Öh.. Vet inte hur vettig den här tråden är egentligen.. :gremwink: Ska försöka utveckla mera.

Förresten, är det någon som har något tips på vad man kan kalla det, utan att det låter för töntigt?

chrull

Stockholm Kartell
Re: Okej, okej..

Förresten, är det någon som har något tips på vad man kan kalla det, utan att det låter för töntigt?

Soma.

:gremlaugh:

den mytiska drogen som sades ha mystiska krafter...
perfekt namn alltså :gremlaugh:

chrull

Sodivra

Champion
Hihihi

Tja, Soma som chrull föreslog är ju upptaget av Chronopia, och Itzi kallar vi en av spelarnas farsa.. :gremlaugh: (Heter Izikowitz)

Nej, jag tänkte mig något i stil med.. Livs.. öh.. blomma.. eller nåt. :gremsmile: Något som betyder något.
Ska försöka utveckla den här grejen mer.. Vänta lite bara..

chrull

Stockholm Kartell
Re: Hihihi

Dåså

Då gör du ju dessutom en BRA sak när du tar tillbaka Soma från chronopia (jag visste att det använts i rollspelssammanhang förut. visste bara inte var)

MER SOMA TILL FOLKET! :gremlaugh:

chrull

w176

Förlorad dotter
Re: Hihihi

Ta "livs blomma" på alviska eller något sådant och ge den dessutom något namn på orkiska så man får fram det här med krocken mellan orkicka och alviska intressen ännu tydligare.
Sen kan de ha något gatnamn (alltså inte gatnamn utan ett gatnamn), förslagsvis någon förkortning/förenklig av det alvsika ordet för att förvirra spelarna lite extra.

/Elin passar desstom på att internt stirra lite ilsket på Arvid

Blippe

Warrior
Jag använder en stenart ungefär på samma sätt i min nuvarande kampanj. Den mals, och blandas ut i växter samt vatten och torkas, slutligen bildas ett pulver. en mängd av detta pulver som är ungefär 1 dl, (eller så mycket som rymms i din hand) motsvararar ett "magi-poäng". Enda sättet att använda sig av magi är genom att förbruka detta pulver (oftast genom förbränning, men vid tillfällen, även förtäring inarbetning i metall eller annat material är ok)

Problemet med pulvret är att det är gravt beroendeframkllande samt degenererande för kropp och psyke, vilket gör att det finns ett fåtal riktigt mäktiga magiker. Vidare kan nämnas att det är förbjudet att inneha och sälja substansen, dock gäller bara mindre straff för innehav av låga doser, kanske avhuggning av näsan eller liknande.

Det roligaste med ämnet är ändå att det är väldigt svåröverkommerligt, det måste oftast importeras från en annan del av världen där brytning för export inte är förbjudet och smugglas in, vilket ger en hel del intressanta äventyrsuppslag.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Naug spinner vidare okontrollerat

Uppslag:

Orcherna använder växten för sina schamaner. Schamanerna måste ha denna växt för att kunna kontakta andarna och således rådfråga dom och använda deras kraft. Utan växten, inget andesnack och ingen hjälp av gamla andar. Således krackelerar orchernas religiösa och till vissa del deras strategiska kraft.

Orchernas fördelar av att ha tillgång till växten.
* Schamanerna kan rådfråga gamla uråldriga andar (T.ex. en gammal vis orchhärförare om goda strategier inför det kommande kriget).
* Schamanerna kan nedkalla smärra andeväsen till den fysiska planet genom användning av växten, vilket ger dom rå förstörelse energi på slagfältet m.m.

Alverna använder växten för att bibehålla sin odödlighet på något vis. Ett förslag skulle kunna vara att alvernas odödlighet är bundet till ett stor "moderträd". Moderträdets rötter har på dem senaste hundra åren slutat ta emot näring från någonting annat än dessa speciella växter. Växterna vägrar växa någon annan stans än på det här speciella området.

Alvernas fördelar av att ha tillgång till växten.
* Odödlighet. Nuff' said

Människorna använder växten i teknologiska syften. Mänskliga alkemister har en vedertagen metod för att framställa väldigt lätt och väldigt stryktålig metall genom användnig av växten. Således är den en grundpelare i deras teknologiska utveckling. Skulle dom tappa växten så skulle den alkemiska processen ej vara genomförbar och tillgången till metallen skulle sina. Ingen mer tuff metall. Inga mer överlägsna vapen eller rustningar, inga mer tuffa byggnationer inom staden, och inga mer (sätt in tuff teknologisk manick här).

Människornas fördelar av att ha tillgång till växten.
* Teknologisk utveckling på relativt hög nivå
* Väldigt bra utrustning.

Hoppas jag har gett lite uppslag. :gremsmile:

/Naug

Ezping Orm

Hero

Tja. Öh.. Vet inte hur vettig den här tråden är egentligen.. Ska försöka utveckla mera.
Det här är ju den vettigaste tråden sedan... ...länge!! Jag känner mig fruktansvärt inspirerad. Använder alver och orcher drogen på samma sätt?

chrull

Stockholm Kartell
LYSANDE!

Min gamle Svartmagiker Nastori skulle ju få helt nya djup om han blev narkoman!
Det skulle dessutom ge en vettig förklaring till hans hälsa, utseende och sexual drift.

Varför har jag inte sett likheterna mellan honom och Onkel Bill förut?

STRÅLANDE!

Nu gäller det bara att övertala någon i gruppen att klara av att spelleda fler scenarion med honom :gremlaugh:

Hm, en värld där magi enbart kan nås genom destruktiva droger låter också magnifikt. Jag har försökt hitta ett sätt att göra drogerna centrala i en kampanj. Det här är ju strålande...

chrull - euforisk?

Sodivra

Champion
Vettigfieraren:

Tja, jag menar att den är fruktansvärt ostrukturerad och vag. Okej, jag strukturerar upp det hela lite:

Tack, Naug, för metahandlingen, men jag har redan en.. :gremsmile: Hmm.. Vet inte riktigt hur jag ska säga det jag tänker.. Men orcher är vardagsmat, liksom. Dom bor i slummen. Alver bor i finkvarteren och "Chinatown". Alver blir som kineser och välbärgade, orcher blir som italienare, med sin maffia, och judar, med sin gettosituation.

Jag kom på att fråga efter namn är något som man INTE ska göra, eftersom det är lika bra att komma på själv.. :gremwink: Nåja, det kanske fick igång hjärnverksamheten på mig.. Jag bestämde mig för att kalla blomman för "Blodsblomma", vilket är enkelt och snyggt.. Dessutom så har jag föreställt mig den som en växt med hängande pösiga röda blad, och kanske en slags blå glittrande pollen i, som man utnyttjar..

Att använda det till teknik är en idé jag får ta i beaktande.. Det fungerar i kombination med hur handlingen kommer utveckla sig.. Jag hade tänkt komma med två till konkreta exemplar på hur blomman märks av i kampanjen, men jag minns bara ett.. Nåja, det var iallafall att alviska handelshus handlar med blomman, vilket känns lite lagom dekadent och lyxigt för alverna.. :gremsmile: Som sagt så växer blomman ungefär bara vid staden, kanske på en eller annan plats till. Staden är inte superviktig, lite stor, men lite småisolerad också..

Ghoulz

Swordsman
Hur noir?

Hur mycket svärta vill du ha? Om du ska köra på Dune-prylen så är det ju rät mycket gråskala och "dolkar i ryggen" som gäller. Det kan vara kul. James Ellroy har en intressant plot i "Sextusen kalla" där maffian samarbetar emd CIA-agenter och säljer heroin till svarta för att "söva" dem (inte så löjligt som det låter, snyggt skött i boken). Maffian kommer även på att det är värt pengar och förbudet mot att sälja H i Las Vegas lyfts, åtminstone från de svarta stadsdelarna. "Tyvärr" resulterar detta i att missbruket sprider sig till andra och snart är karusellen igång.

Jag tycker det känns som att du förutom knark kan introducera teman som rasism och social utsatthet i din drogkampanj. Vad du bör ha koll på är dock hur droghandeln sköts. är det ok i vissa delar av staden (Christiania typ), överallt (typ som i Amsterdams coffeeshops) eller "förbjudet" överallt (som i Sverige där tillgängligheten trots allt är hyfsat hög om man har kontakter). Det kommer avgöra mycket i din kampanjvärld. Oavsett om drogen är viktig för stadens ekonomi eller inte så kan man ju ha olika restriktioner för hur den får användas och sådant är alltid bra spänningsmaterial.

Jag tycker inte heller att drogen måste ha någon religiös innebörd - det kan nästan bli roligare om den bara gör en hög. Men annars kan den väl användas i olika visionssammanhang o.dyl. Konceptet känns f.ö. mycket fräscht i fantasysammanhang!

Sodivra

Champion
Ja.. eh.. (Hela tråden är egentligen en spoiler)

Hur mycket svärta vill du ha?
Främst av allt är detta en saga, som Dune. (Märker att vi tolkar Dune lite annorlunda.. :gremwink:

Jag tycker inte heller att drogen måste ha någon religiös innebörd
Tja, måste och måste.. Det är lite det som tanken sprang ur.. Visst kan man ta bort det, men det har en viss betydelse..

Jag tycker det känns som att du förutom knark kan introducera teman som rasism och social utsatthet i din drogkampanj.
Det är egentligen inte en drogkampanj, det är en rasismkampanj av epika proportioner, med en uråldrig historia som börjar göra sig påmärkt och.. ja. Kampanjen är klar i uppbyggnad, nu är det bara att konkretisera den. Jag letar alltså efter "smågrejer" och bihandlingar att krydda det hela med, och knyta ihop allting på ett smart sätt.. (Älskar det!) För bihandlingar kommer det att krylla av! Det är därför jag tyckte att den här tråden var lite för vag.. Jag vill absolut inte avslöja handlingen, men samtidigt så är jag rädd att jag kanske redan avslöjat mer än jag borde.. :gremwink: Nåja, jag har sagt till dom berörda att inte rota för mycket i den..

Äsch. Nu är jag sådär vag istället. Ni får ställa raka frågor om ni vill utveckla detta med mig, så ska jag försöka konkretisera mig ännu mer så länge..

Knark i Ereb Altor, m.m.

I Ilibaurien i Trakorien är större delen av folket beroende av en opianderkrydda och detta blev de när en annan makt ville erövra dem och införde denna drog bland folket som blev starkt drogberoende och sedan lätt kunde erövras.

Varför inte denna idé påverkad av indianreligioner och deras användande av peyote: endast under inflytande av droger kan man kommunicera med gudarna. Detta kan ju i ditt fall gälla endast en viss variant av drogen och då bör ju kyrkorna sträva efter att kontrollera allt som rör drogen -framställning/insamlande, rening och försäljning/distribution osv.

Den som kontrollerar drogen kontrollerar därmed samhället eftersom man då har kontroll över kommunikationen med gudarna (jmfr den kristna kyrkan och deras försök i den tidiga kristendomen att kontrollera vilka texter som var acceptabla och hur dessa skulle tolkas). Fristående (olagliga) sekter strävar säkert efter att få tag på drogen och de stora kyrkorna försöker ha monopol på kommunikationen med gudarna så att de lättare kan styra folket liksom kungar och liknande.

Har du läst hela Dune serien? Drogens roll förändras rätt ordentligt under färden. Fantastiskt bra sci-fi!

chrull

Stockholm Kartell
Re: Knark i Ereb Altor, m.m.

peyote och meskalin bör ju vara de droger han ska titta närmare på. Kanske Yage eller så också. Men Peyotes förmåga att få folk att tro de är växter är ju bara för bra för att inte ta med.
Tänk er den krigssminkande orchschamanen som inser att alverna ligger bakom allting när han helt plötsligt upptäcker att alla hans kamrater förvandlats till kaktusar...

och med en drog som får di se växter överallt behöver man ju knappast förklara varför alverna använder den :gremgrin:

Sodivra

Champion
Kul!

Även om det inte är något jag tänker använda..
Förresten, får man kalla en präst för Evan Gealon i en seriös kampanj? :gremwink:

Bunny

Crazy like a fool

Dödssubstansen, det låter tillräckligt tufft tycker jag...

...eller på engelska, Deathsubstance, låter som en film eller någe litet rollspel som en ensam kille i ohio knåpat ihop, iaf så låter det jädrans coolt