Nekromanti Knark på biblioteket!

Nightowl

Champion
Saxat ur Biblioteksbladet:

Knarksmugglingsförsök i bibliotek
En raffinerad plan för knarksmuggling till ett statligt fängelse i Michigan avslöjades för några månader sedan av äkerhetspolisen.
Planen var att en medbrottsling skulle låna ut böcker från folkbiblioteket, skära sönder inbindningen, lägga i knarket, återställa bindningen och sedan lämna tillbaka böckerna
till biblioteket. Intagna skulle sedan få uppgift om vilka böcker de borde beställa. Tanken var att de valda böckerna skulle vara så tråkiga och oattraktiva att ingen annan skulle komma på idén att låna dem.
(www.ala.org)

Best. Plan. Ever. :gremgrin: Jag kan se knarkhandlaren gå in på biblioteket, nervöst leta efter tråkiga böcker, bli osäker... och så går han och frågar bibliotekarien.
"Jo, vilken är den tråkigaste boken ni har? Som INGEN vill läsa?"
Då visar det sig givetvis att det finns en hel radda helt oförståeliga poesiböcker som skänkts av någon tokig tant som skrivit dom själv som dom på villkors vis inte får kasta bort.

Sedan stiger utlåningssiffrorna och nån lokal TV-reporter snappar upp att internernas favoritlitteratur är Mathilda Witherspoons Ponderings upon a Daffodil och gör det till ett "gulligt inslag" som sedan blir uppsnappat av nationella medier eftersom någon kulturkofta använder det som slagträ i någon fånig debatt. De stackars knarkarna blir intervjuvade och tvingas deklamera högt i TV.

Langaren blir givetvis kär i den kvinnliga bibliotekarien och måste ljuga ihop ett kulturintresse.

Helt klart en bröderna Wayans-film, eller vad säger ni? Eller är Cheech och Chong fortfarande i branschen?

Erik

Rising

Vila i frid
Då visar det sig givetvis att det finns en hel radda helt oförståeliga poesiböcker som skänkts av någon tokig tant som skrivit dom själv som dom på villkors vis inte får kasta bort.
Finns det sådana? Ärligt, sådana små pärlor skulle jag vilja låna. Har ni verkligen någon koll på vilken bok som är den tråkigaste ni har, förresten?

On an unrelated note: Jag har börjat på högskola idag (Idéhistoria, Södertörn), och jag kände mig som en riktig akademikerfjant när jag stannade till på biblioteket och ströläste lite i de äldsta, tjockaste och konstigaste filosofiböckerna jag hittade. Jag är smutsig.

Helt klart en bröderna Wayans-film, eller vad säger ni?
Jag hoppas mer på Dave Chapelle.

Nightowl

Champion
Finns det sådana? Ärligt, sådana små pärlor skulle jag vilja låna. Har ni verkligen någon koll på vilken bok som är den tråkigaste ni har, förresten?
Vi kan kolla vilka böcker där det gått längst sedan nån jävel lånade dem, det är allt. Biblioteksstatistik brukar vara offentlig, så rent tekniskt sett kan man gå in och fråga efter en lista på minst utlånade böcker. Problemet är att det antagligen blir några hundra. Sedan har varje bibliotekarie sin lista på anti-favoriter, men problemet är att riktigt tråkiga böcker gör liksom inget väsen av sig, så de har nog alla glömt.

Och det finns en motsvarighet till Ponderings upon a Daffodil där jag jobbar men jag tänker inte yttra mig offentligt om vem tanten är. Man vill väl behålla jobbet! :gremgrin:

Erik

walium

Ganska töntig, faktiskt
Välkommen till familjen!

"On an unrelated note: Jag har börjat på högskola idag (Idéhistoria, Södertörn), och jag kände mig som en riktig akademikerfjant när jag stannade till på biblioteket och ströläste lite i de äldsta, tjockaste och konstigaste filosofiböckerna jag hittade. Jag är smutsig."

Nu vill vi se en ordentlig skepparkrans, manchesterblazer och tjocka glasögon också! :gremgrin:
Du använder redan uttryck och begrepp som jag inte fattar trots mer än fem års högskolestudier så det var bara en fråga om att acceptera faktum och ta på sig pullovern.

För att prata med Nightowl så att han inte känner sig utanför. Jag antar att ni även har en lista över mest utlånade böcker? Finns där några fullständiga överraskningar eller oväntade doldisar? Jag kan tänka mig att åtminstone lokala bibliotek kan innehålla en del litteratur av bygdens söner och döttrar som säkert kan intressera lokalt även om de är helt okända utanför kommunen.

Nightowl

Champion
Mest utlånat

Det är ju oftas folk mer intresserade av, så jo. Kolla den här länken; om du klickar på Litteraturlistor hittar du något som heter Topplistor. Inom dem är inte böckerna i bestsellerordning, dock.

De lokala kändisarna är eller snarare var Elsa och Ruth Nyman, som skrev en massa lokalhistoria in till 80-talet då de gick bort bägge två. Denna beställs dock utifrån regelbundet av folk som släktforskar och har rötter här upp i de frusna myrarna.

Vad gäller romaner är det antagligen Mästersmeden, en bygderoman "based on a true story", spökskriven av Vera Grim åt sin äldre släkting Agda Wästerlund.

Erik, ser att varken några nyheter för december eller för januari är upplagda. Boy is my face red!

Saxifrage

Hero
Re: Välkommen till familjen!

Du använder redan uttryck och begrepp som jag inte fattar trots mer än fem års högskolestudier så det var bara en fråga om att acceptera faktum och ta på sig pullovern.

Författarinnan och filosofen Ayn Rand formulerade under många år sin filosofi "objektivismen". Denna filosofi har mycket gemensamt med klassisk liberalism, vilket lett till att många liberaler välkomnade objektivismen som en intressant twist på välkända politiska begrepp. Detta gillades dock inte av Rand, som var obekväm med att någon annan kunde ha kommit på en så utmärkt filosofi före henne! Ayn Rand tog därför avstånd från liberalismen, trots att hennes egen värdegrund till stor del var gemensam med liberalismens. Rands filosofiska snickeri brukar framhållas som en slags filosofisk motsvarighet till att "uppfinna hjulet på nytt".

Ibland funderar jag på om Risings aversion mot akademiker har liknande rötter: han är bara sur för att någon annan redan har kläckt alla hans lysande filosofiska insikter. Om Rising vore en mer uppblåst typ skulle jag gärna pika honom för detta. Fast eftersom snubben besitter rätt mycket självironi, så behövs det inte. Istället säger jag rock on boy, och se till att bara ragga på studenttjejer som nyligen flyttat in från vischan (Stockholmsbrudarna har pojkvänner allihop, skit i dem)

/Sax, fantasiljoner högskolepoäng

Rising

Vila i frid

Detta gillades dock inte av Rand, som var obekväm med att någon annan kunde ha kommit på en så utmärkt filosofi före henne!
Fast hon var ju mer hardcore, också. Gör man anspråk på att ha kommit på den objektiva sanningen så kan man ju inte kompromissa med ens läror, och därför blev hon sur på libertarianer som i hennes ögon bara var hippies och anarkister. Hon spyr galla som fan här.

Fast det var ju inte det du ville tala om...

Mitt akademikerkomplex...
Jag vet inte riktigt var det kommer ifrån. Något sätt att ursäkta att jag inte har ett riktigt slutbetyg från gymnasiet? Kan det ha berott på att grannklassen vann Vi i Femman och fick åka på värsta resan, medan jag sumpade vår klass i lokalradions tävling för sjätteklassare? (mina klasskompisar vågade inte svara i mikrofonen, så de ville att jag skulle svara. Men jag missförstod vad jag skulle säga och tabbade mig. Sade bland annat att maxvikten på kuvert var femton kilo. Däremot improviserade jag fram en egen hejaramsa som var skitgrym, typ som handlade om att motståndarlaget hade hjärnor fulla av snor, och vi blev avbrutna av programledarna när jag läste upp den. Ha ha.) Eller kan det ha att göra med att jag var kär i en tjej i gymnasiet som var mycket mer bildad än jag? Kan det ha varit något skämt i Blandaren som jag inte förstod? Jag vet inte.

Mer viktigt: Vad är "kåren" för något, egentligen? Det har jag aldrig fattat. När jag hört folk prata om det så har det låtit som om de pratat om ett särskilt område, typ att man "går till kåren", men nu när jag läser på så låter det mer som någon sorts elevråd, typ.

Tar man och hänger med kåren, eller vad är dealen, egentligen? Är de lökar, eller är de coola? Det är sånt jag vill veta, men det står aldrig i materialet de delar ut. Det borde stå typ "Utbildningsexpeditionen: ett gäng lökar" så att man lärde sig något.

Å så är det lite wonky att den ende som ser ut att röka braj i vår klass är läraren (eller föreläsaren, eller vad det nu heter). Han är helt fläng.

Storuggla

Champion

"Mer viktigt: Vad är "kåren" för något, egentligen?"

Kåren är en förening du måste vara med i. Inte för att den är bra eller så, utan för att du måste. Glädjs åt din föreningsfrihet och gå med i den obligatoriska kåren!

Vad de gör? Tja, gnäller och dricker öl och låtsas vara något?

Storuggla, pony canyon

Jambu

Swordsman
Re: Mest utlånat

På mest lånad facklitteratur slår "Bonniers stora hundlexikon" in på första ( :t6b-1:) plats, samtidigt som "Konsten att vara snäll" ligger på sjunde ( :t6b-6: + :t6b-1:) plats.

Vilket är... trevligt. :gremgrin:

Troberg

Sinister eater

Mer viktigt: Vad är "kåren" för något, egentligen? Det har jag aldrig fattat. När jag hört folk prata om det så har det låtit som om de pratat om ett särskilt område, typ att man "går till kåren", men nu när jag läser på så låter det mer som någon sorts elevråd, typ.
Det finns några officiella förklaringar, men den verkliga förklaringen är att det är en samling folk som behöver hitta på en förevändning för att kunna låtsas att de tror att de är roliga.

Nightowl

Champion
Re: Mest utlånat

Som jag skrev i mitt inlägg, står de inte nödvändigtvis i mest-utlånad ordning.

Men det var ett bra försök...

Erik, dessutom finns det ca 30000 böcker på biblioteket, så att Konsten att vara snäll kom så högt upp låter väl bara positivt?

Johan K

Gammal & dryg
Måste ju säg att det var en innovativ idé att smuggla knark på detta sätt... Alla sätt är bra, utom de dåliga.. :gremtongue:

Yllle

Warrior
On an unrelated note: Jag har börjat på högskola idag (Idéhistoria, Södertörn), och jag kände mig som en riktig akademikerfjant när jag stannade till på biblioteket och ströläste lite i de äldsta, tjockaste och konstigaste filosofiböckerna jag hittade. Jag är smutsig.
Grattis! Högskolestudier är rätt kul. Bli inte studentikos eller en overallidiot bara. Då förlorar du all aktning du förtjänar.

Saxifrage

Hero

Ur Encyclopedia Akademia, 2006 års utgåva:

Kåren (best av "kår"):

1. Studentorganisation, tvångsansluter samtliga svenska studenter och kan därmed hävda sin tyngd i kraft av stort medlemsantal. Kontrolleras av "kårstyrelsen", primärt en samling politikerbroilers och wannabees. Driver intressefrågor som bedöms viktiga för studenter. Relevansen av kårens arbetet debatteras ofta.

2. Synonym för "kårhuset", lokal som drivs av kåren med syfte att bla. servera billig öl och ordna sociala sammankomster. I vardagligt tal används "gå till kåren" vanligen i betydelsen "besöka kårhuset", tex. för att dricka alkohol i berusningssyfte eller läsa DN.

ostro

Veteran

Kåren i bemärkelsen kårpub brukar dessutom vara ett tillhåll för de så kallade overallerna. Det vill säga de som är med i en eller annan studentförening som på något sätt är knuten till Kåren(intresseorganisationen) och därmed har på sig hiskeligt fula overaller med diverse tygmärken på. De får oftast komma in billigare på alla tillställningar på kåren för att de är så "festliga".

Det är oftast dessa som knäcker kommentarer som: "Man går ju inte till kåren för att lyssna på musik, man går ju dit för att supa skallen av sig."; "Måste ni ta hit band och sånt som spelar? Det är så störande."; "Alltså kåren är ju egentligen till för oss killar, de borde ha fler temakvällar inriktade på oss."; "Men nollning är ju en kul grej,"

Det vill säga att overallerna brukar oftast representera den del av studenterna som avgudar det såkallde studentikosa. Hur vanligt förekommande de är varierar från skola till skola men också mellan olika studie inriktningar.

Det brukar dessutom finnas två läger. De som konsekvent vägrar att ha på sig ove och det som gör det vid varenda tillfälle som bjuds(t ex. hemmafester, middagsbjudningar eller tentamen). Enligt min erfarenhet så är det även här vanligast bland teknologer och ekonomer medan det bland humanisterna och samhällsvetarna finns ett visst avståndstagande från att bära ove. Det finns tillochmed vissa föreningar som vägrar att införa någon typ av enhetlig klädsel trots en del trevande försök från vissa medlemmar. De som bär ove brukar beskylla folk som inte vill för att vara tråkiga och inte våga släppa loss. De som vägrar bära ove brukar beskylla ove-folket för att vara töntar som tar upp alldeles för mycket plats och inte kan släppa loss utan 1,5 promille i blodet.

Det här varierar som sagt från ställe till ställe men någon sådan uppdelning brukar finnas. Jag vill också påpeka att jag naturligtvis inte tycker illa om overaller eller att de på något sätt är mindre värda människor.

En liten ordlista:

det heter inte elev det heter student
det heter inte lektion det heter föreläsning
det heter inte skola det heter campus, universitetet eller högskolan
det heter inte lärare det heter föreläsare
det heter inte prov eller arbete det heter tenta eller hemtenta
det heter inte fritidsgårdsdisco det heter kårkväll

en lista som vi fick på vår introduktionstermin av vår lärare i Vetenskapsteori, eller ja ok jag la dit den sista.

Rising

Vila i frid

Alla: Tack, nu har jag lite koll. Har beslutat att vara lite avvaktande mot kåren ett tag.

En liten ordlista:
Schysst! En fråga: Vad säger man om "klassen"? Kallar man dem "klassen" eller säger man något annat? "Mina kurskamrater?", "de jag går på föreläsning med?", "kursarna?", "gruppen?" What gives?

Lindenius

Swashbuckler
Kursen alt. kursarna [nt]

nt = NT fast med gemener

//erik. = Erik fast med gemen begynnelsebokstav

ostro

Veteran

Korrekta termerna är nog kursare eller kurskamrater. Kursare är ett sånt där roligt ord. Hon är min kursare. De är mina kursare. osv.

Sen så skulle jag tro att man säger "den här kursen". Inte "den här klassen". De som gick året innan blir då "förra årets kurs". Om det är en stor kurs så brukar man delas in i grupper som kallas för just grupper.

Naturligtvis är det inte så att alla håller stenhårt på dessa termer. Jag tror det är vanligare på universiteten än på högskolorna att man håller hårt på terminologin.

Dewil

Skrivbordsgeneral

Ah-haa... Rising har blivit a-k-a-d-e-m-i-k-e-r...

Schysst! En fråga: Vad säger man om "klassen"? Kallar man dem "klassen" eller säger man något annat? "Mina kurskamrater?", "de jag går på föreläsning med?", "kursarna?", "gruppen?" What gives?
Asså, om du är en av tvåhundra som du aldrig kommer att lära dig känna igen och som du kanske aldrig kommer att träffa igen efter den här kursen och som sitter i en amfiteater och lyssnar på någon som står så långt bort att du måste ha teaterkikare för att se vem det är, då är du på en föreläsning, jeppen vid tavlan en föreläsare och de andra 199 är dina kurskamrater.

Om du däremot är en av trettio som du, vare sig du vill eller inte, kommer att läsa tillsammans med och lära känna under dina tre till fem år av studier och som sitter i ett klassrum och lyssnar på någon som du också förmodligen kommer att lära känna under din studietid, då är du på en lektion, jeppen vid tavlan är en lärare och de andra 29 är dina klasskamrater.

I ditt fall - humanist som läser enstaka kurs - skulle jag gissa att det är det förstnämnda alternativet. Det andra alternativet förekommer vid längre, små (i betydelsen antalet studenter) programutbildningar på opretentiösa lärosäten.

Dewil

Yllle

Warrior

I ditt fall - humanist som läser enstaka kurs - skulle jag gissa att det är det förstnämnda alternativet. Det andra alternativet förekommer vid längre, små (i betydelsen antalet studenter) programutbildningar på opretentiösa lärosäten.
Alla i Umeå som läser program säger klasskamrater, enstaka kurser är det kursare.