Nekromanti Knark på biblioteket!

Saxifrage

Hero
Re: Välkommen till familjen!

Det vill säga att overallerna brukar oftast representera den del av studenterna som avgudar det såkallde studentikosa. Hur vanligt förekommande de är varierar från skola till skola men också mellan olika studie inriktningar.

Fast nu måste jag få slå ett slag för begreppet "studentikost", som tyvärr har blivit synonymt med overall och kräksrally.

"Studentikos" kultur är, tycker jag, en genre som kännetecknas av lite fånig men klurig humor, och som ibland präglas av en lätt men ganska oförarglig elitism (tex när teknologer samlar in namnlistor mot att kommunen besprutar sina gräsmattor med diväteoxid). Det finns många exempel på mer etablerad studentikos kultur: Monthy Python och Galenskaparna är de första som brukar nämnas. Douglas Adams böcker skulle nog kunna betecknas som studentikosa, liksom flera av Killinggängets alster. Grönköpings veckoblad är defintivt studentikos. Med lite god vilja kan man kanske räkna in Svenska MAD till studentkultur, även om den snarare vägde åt det töntiga. Studentspex är förstås ett annat exempel, och håller ofta (men inte alltid) relativt hög kvalitet vad det gäller manus och originalitet.

Tyvärr har begreppet "studentikos" idag mer vardagligt fått beteckna precis det som nämns i inlägget ovan: det anses "studentikost" att ha overall, supa och svina och bara larva sig. Vilket är rätt fjärran från det jag kallar "studentikost". I min värld betecknar det studentikosa istället en absurd, lite larvig men ganska sofistikerad humor. Tyvärr är den kulturgrenen helt nedlusad med overallsmiffon.

/Sax, the fishslapping dance

Rosen

Myrmidon
Tjå...

Tyvärr har begreppet "studentikos" idag mer vardagligt fått beteckna precis det som nämns i inlägget ovan:

Jag undrar om det inte alltid har varit både och... Anekdotiskt, men jag minner mig t.ex en bild från en urgammal tidning (1928, mer exakt) med texten "Studentikosa upptåg: överförfriskad student föres fram i skottkärra".

--
Åke

Saxifrage

Hero

Mitt akademikerkomplex...
Jag vet inte riktigt var det kommer ifrån. (---)

Äh, jag tror att det är något slags skumt hämndbegär:

:gremgrin:

Dewil

Skrivbordsgeneral

I Luleå var - och är, hoppas jag - det i alla fall ett enkelt samband: ju finare kläder, desto fullare och stökigare innehavare.

Dewil

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

"Studentikos" kultur är, tycker jag, en genre som kännetecknas av lite fånig men klurig humor, och som ibland präglas av en lätt men ganska oförarglig elitism (tex när teknologer samlar in namnlistor mot att kommunen besprutar sina gräsmattor med diväteoxid). Det finns många exempel på mer etablerad studentikos kultur: Monthy Python och Galenskaparna är de första som brukar nämnas. Douglas Adams böcker skulle nog kunna betecknas som studentikosa, liksom flera av Killinggängets alster. Grönköpings veckoblad är defintivt studentikos. Med lite god vilja kan man kanske räkna in Svenska MAD till studentkultur, även om den snarare vägde åt det töntiga. Studentspex är förstås ett annat exempel, och håller ofta (men inte alltid) relativt hög kvalitet vad det gäller manus och originalitet.
Jag kan hålla med om att "studentikost" egentligen betecknar en sorts humor, men dess innehåll kan jag tyvärr inte skriva under på. Jag vill absolut ta bort Monty Python, och Douglas Adams och MAD ska vi överhuvudtsget inte prata om.

Studentikos humor brukar mer handla om Stafan & Krister, dvs oerhört larvig humor som inte en enda icke alkoholpåverkad människa på allvar kan finna lustig. Det är också lite på den nivån studentspex brukar ligga. Gäsp.

Rosen

Myrmidon

ju finare kläder, desto fullare och stökigare innehavare.
Jag illustrerade Dammiddagen på just det temat en gång, men den ligger nog kvar uppe hos farsan...
Fast åtminstone hos oss hjälpte overallerna till ganska bra - man har liksom inte så mycket stil och cool kvar att upprätthålla i en rosa overall med röda ärmar, så då är det rätt enkelt att släppa loss. (Har dock fått indikationer på att Sy har ändrat sina färger till nåt mer uthärdligt sedan dess - då missar de ju hela grejen.)

--
Åke

Saxifrage

Hero

Tja, på sätt och viss håller jag väl med. Jag menar dock att det finns en skillnad mellan "studenthumor" och "studentikos humor", där den förstnämnda är mer Stefan och Krister och den senare är Galenskaparna. Och det är naturligtvis en meningslös diskussion, eftersom det bara handlar om hur man väljer sina definitioner. Som parallellt exempel kan man dock fråga sig: är "hårdrock" synonymt med Lordi eller Metallica?

/Sax, alla ska bada!

MrG

Swashbuckler
Nu måste vi skilja på saker och ting

Jag kan hålla med om att "studentikost" egentligen betecknar en sorts humor, men dess innehåll kan jag tyvärr inte skriva under på. Jag vill absolut ta bort Monty Python, och Douglas Adams och MAD ska vi överhuvudtsget inte prata om.
Svenska MAD har jag ingen full känsla för hur den är idag, men att grunden är amerikansk framstår som ostudentikos... Monty Python har väll en god grund från akademikerhumor att stå på och Adams har jag för mig lika så...

Studentikos humor brukar mer handla om Stafan & Krister, dvs oerhört larvig humor som inte en enda icke alkoholpåverkad människa på allvar kan finna lustig. Det är också lite på den nivån studentspex brukar ligga. Gäsp.
Stefan och Krister studentikosa? Buskisen har en grund från bondhumor och få om några beröringspunker med den akademiska humorn. Visserligen finns det några enstaka avarter av studentspex som har kopplingar till den rörelsen, men vanlgitvis värvar variten, revyer och buskis från sina egna led och spexen från studenter. Om du inte av någon anledning blandar ihop studentspex med det som ibland skapas under den titeln på landets gymnasieskolor.

-G. (åker på fredag till Linköping för att avnjuta årets spex enligt god tradition)

krank

Jag menar dock att det finns en skillnad mellan "studenthumor" och "studentikos humor", där den förstnämnda är mer Stefan och Krister och den senare är Galenskaparna.
Jag skulle nog snarare säga tvärtom - all humor jag sett eller varit med om, som beskrivits som "studentikos" av någon, har varit av Stefan & Krister-typ. Jag har däremot inga som helst problem med att använda "studentikos humor" och "studenthumor" som synonymer, eftersom de står för amma gruppering av i mina ögon ganska tramsig humor, som jag helst inte utsätter mig för.

Som parallellt exempel kan man dock fråga sig: är "hårdrock" synonymt med Lordi eller Metallica?
Inte synonymt, nej, men båda skulle jag kalla hårdrock.

MrG

Swashbuckler

Jag skulle nog snarare säga tvärtom - all humor jag sett eller varit med om, som beskrivits som "studentikos" av någon, har varit av Stefan & Krister-typ.
Då skulle jag vilja be dig rätta språkbruket hos dessa människor, är det som Stefan och Krister är det buskis (även känt som bonnhumor) och "studentikos" humor är av traditionen som förts av Hasse och Tage, Galenskaparna, Monty Python... mfl mfl.

Om folk behöver kan jag se om jag kan gräva fram lite kursmaterial inom ämnet :gremlaugh:

-G. (säkert typ 120 poäng studenthumor)

krank

Då skulle jag vilja be dig rätta språkbruket hos dessa människor, är det som Stefan och Krister är det buskis (även känt som bonnhumor) och "studentikos" humor är av traditionen som förts av Hasse och Tage, Galenskaparna, Monty Python... mfl mfl.
Det har kanske mer att göra med att jag inte ser någon egentlig skillnad mellan Stefan och krister och Galenskaparna? Att jag menar att det på sin höjd är en mindre gradskillnad?

Vi har helt enkelt mycket låg tolerans vad gäller tramsig humor av studenttyp. Hasse & Tage blev inte bra förrns de började skriva radioprogram och filmer, och Monty Python har kanske 5-10 sketcher som inte bara är tramsiga om man enbart tittar på deras "flying circkus".

Jag beuntrar ordkonstnärer och, såklart, människor som likt Tage humoriserar i politiska frågor (sannorlikhet" är hans bästa grej... nånsin, kanske). Folk som mest tramsar runt och beter sig som skitnödiga tioåringar, och som tror att höjden av humor är ett par roliga byxor eller ett kiss-och-bajsrim, ger jag inte mycket för.

Rising

Vila i frid

Jag tror att man i den här diskussionen ska skilja på vad man tycker är roligt/tråkigt och olika typer av humor.

Där buskishumorn av tradition är väldigt uppsluppen, så är nog studentikos humor snarare underfundig. Exempel:

"Vet ni vad det är för likhet mellan stockholmare och spermier?
-Det är inte många det blir folk av!" - buskis.

"Framtidsforskning, det är ju humbug. Orden framtid och forskning hör ju inte ihop.
- Forskning har med det förflutna att göra.
- Kan man inte säga det när de hållit en föreläsning, att du får betalt sen.
- När det slår in." - studentikost.

Vidare: Båda är lättsamma och vitsiga, men den studentikosa humorn är oftare vitsig på ett skruvat, surrealistiskt metaplan än den mer handbegripliga buskisen. Exempel:

"Frun: Om jag såg ut som den där blondinen, så skulle jag ha anständigheten att stanna hemma!
Maken: Om du såg ut som den där blondinen... då skulle jag också stanna hemma!" - buskis.

"Du äter lite franskt; en sak i taget. Först bara potatis, sen endast kött.
- Slutligen endast persiljesmör." - studentikost.

Å så förstås: Buskis behandlar bondska ämnen, gärna med en dragning åt det folkkära eller rent plumpa. Studentikos humor anspelar oftare på den akademiska världen eller åtminstone pseudoakademika. Exempel:

"Jag ska gödsla på mina jordgubbar.
- Jaså. Själv har jag socker på mina." - buskis.

"Läran om övernaturliga regnskydd - paraplykologi." - studentikost.

Dewil

Skrivbordsgeneral

Jag skulle nog snarare säga tvärtom - all humor jag sett eller varit med om, som beskrivits som "studentikos" av någon, har varit av Stefan & Krister-typ.
Ungefär som någon som bara hört talas om rollspelshobbyn genom DoB, så verkar ditt intryck av studentikositet vara.

Dewil

MrG

Swashbuckler

så vad kallar du humorn du uppskattar för?

krank

Det gör jag nog inte. "Svart", kanske? "politisk"? "Elak"? Men ingen av dessa får riktigt in allt jag tycker är roligt...

Ska jag vara helt allvarlig - självklart finns det även studentikos humor/studenthumor jag gillar. Jag är t.ex ett stort fan av framförallt Tage, jag uppskattar en hel del Monty Python gjort, etc. Det finns nog element i nästan alla former av humor jag kan uppskatta.

Det jag har alldeles enormt svårt för är pinsamhetshumor. Ni vet, när det är roligt för att någon gör något pinsamt. Då menar jag inte klassisk slapstick a' Charlie Chaplin och bananskalshalkningar, skadeglädje har jag likc amycket av som nån annan. Nej, jag menar t.ex kulturkrockshumor, dår det roliga ligger i att någon inte känner till de sociala konventionerna eller missuppfattar dem och gör "fel". Har nog att göra med min egen djupt rotade pinsamhetsfobi, antar jag. Jag mår enormt dåligt av pinsamheter. Och mycken studenthumor/studentikos humor har jag upplevt som "pinsam"...

MrG

Swashbuckler

Det som är mest studnetikost hos hasse och tage mfl exempel är just den intellektuella humor, ordvändningarna och resonemangshumorn. Sannorlikhets-monologen är ett bra exempel på något som skulle kunna vara ett studentgyckel i grunden (fast ett väldigt lyckat sådand, ty Tage var en mästare).

Lite av sadisthumorn kan också inkluderas... men förväxlingar av pinsamma slag och slap stick kommer från farsen och busiksen och har ett förflutet från commedia dell arten... hm, jag ska nog bromsa föreläsandet där.

Saxifrage

Hero

Jag beuntrar ordkonstnärer (---)

Då borde du gilla studentspex, för där hittar man understundom synnerligen fyndiga ordlekar och dialoger, även om det förvisso ofta blir tramsigt.

Även tidningen "Blandaren" brukar visa på skickligt ordvrängande. Men visst, även jag inser att en tidning som säljs på stan av brölande 40-åringar i overall inte har det bästa utgångsläget...

/Sax, mörkret faller med ljusets hastighet