Är totalt icke-insatt i Western som rollspel.
Har dock sett en massa Western-filmer (Who hasn't..?) och är väl inpluggad på kåbåjsare å indijaner. Här följer en liten föreläsning.
Under tiden för de flesta Western-skildringar, odlades Opiater, Cannabis och Tobak som huvudsakliga 'droger'. Syntetiska droger som LSD, Ecstasy eller Crystal fanns av anturliga orksaker inte. Morfin existerade som läkemedelsdrog, smärtstillare.
Cannabis, eller Hampa odlades av bönder som ofta använde det för att dryga ut sin vinst. Fibrerna inne i plantan, Hampa, används för att göra rep. Torkade frön från Cannabis fungerar bra som fågelmat, och bladen torkas och röks på samma sätt som tobak(dvs Marijuana). Kådan var dock inte lika vanligt att använda som drog(Haschis). Inidaner i Sydameria använde Kokabuskens blad och tuggade för att slippa hungerskänslor och orka arbeta längre. Kåbojsare som sådana knarkade inte i regel. De dreack heller Whiskey och rökte tobak(som för övrigt indiner i nordamerika introducerade genom att bygga små 'ungar' av jord, och elda tobak inuti. sen sög de i sig röken med ett ihåligt rör, vanligen vass.).
Sammanfattningsvis kan man säga att droger('knark') inte var särsklit vanliga, och när de förekom var de Marijuana, diverse Opiater samt (frömodligen) sniffning av diverse preparat, typ lim, målarfärg och annat starkt.
<DISCLAIMER>
Allt härovan behöver inte vara sant. Denna information är tagen ur mitt huvud och kan alltså vara förvriden av minnesluckor osv. Jag bserar min 'forskning' på diverse böcker (fakta, inte Bill o Ben...) och även dokumentärfilmer. Även tidsbegreppen kan var diffusa.
hoppas du är nöjd med svaren, trots allt.
Annars kan du juh hitta på själv! /images/icons/smile.gif/images/icons/wink.gif
MVH Hälsnigar Fogge - Snart lycklig ägare av WesterBox Grande...
Jag vet att jag har rätt!