Jag tycker det borde vara tvärt om: Gisslandrama på biografen synes mig mer normalt än "här får ni en massa pengar för att göra något olagligt"... Dessutom ger historier där man är, om än inte good-guy, så i alla fall till mer än 50% på rätt sida lagen, oftast ett bättre dramatiskt upplägg.
I äkta Die Hard-anda är det naturligtvis så att bovarna skall ha mer pengar, bättre utrustning, ha alla smarta planer osv osv och polisen blir lurad vid varenda krök - och mitt i allt sitter de stackars spelarna som bara ville ha en stilla dag på äventyrsbadet (... ahh... det gamla ljuvliga äventyrsbadsscenariot... mmmm).
Detta gör dessutom att spelarna får motivation utan att man måste kasta på dom hutlösa mängder betalning, att behålla livet och kanske få en utskällning av polischefen och (efter extensiv mediabevakning) en ett offentligt tacktal och tapperhetsmedalj (samt några bonus-förbättringskryss) borde vara betalning nog.
För den som vill se fler funderingar i dessa banor rekommenderar jag:
Blackjacks sida, speciellt avsnitten Advice & Assistance ->
Part one och
Part four. Det mesta på dessa sidor kan användas till Neotech, eller annat valfritt framtidsspel, även om det ursprungligen är tänkt för Shadowrun. Herr Blackjack är nämligen en så'n där vettig person som så gott som aldrig ger värden, bara beskrivning, så man kan anpassa materialet efter eget tycke, smak och spelstil.