Nekromanti Knas

nomardiculdacar

Warrior
När jag var på väg till kyrkan tänkte jag på lite udda, knasiga äventyr till Neotech (det är långt till kyrkan, så man får mycket tid att tänka). Många äventyr börjar så här: "Jag har ett mycket bra erbjudande som kan ge er både rikedom, makt och spänning, om ni bara följer med till min herre/husbonde/osv". I ett knasigt äventyr tar en brottsling gisslan på en biograf, eller RP:rna vaknar upp på Madagaskar efter en ovanligt blöt kväll (tack Nalle för idén). Vill gärna veta vad ni tycker om detta. Många tycker kanske att jag förstör Neotech, men det skulle vara kul med något knasigt som omväxling.

Attisen

Veteran
Gisslandrama på biograf låter alldeles utmärkt men våt kväll och resa till madagaskar funkar helt enkelt inte. Men oväntade händelser är alltid bra.

nexussix

Warrior
Du är inne på helt rätt spår tycker jag. Att börja äventyren på ett annorlunda sätt är mycket roligare än standardlösningar som t.ex. rollpersonerna blir inhyrda för att utföra ett uppdrag. Dock är det svårare att hitta på en bra annorlunda början till äventyren. Oftast är det lättare att köra på det klassiska viset. Men man får fundera lite och kanske använda något i rollpersonernas bakbrundshistoria eller passande kontakter för att få till något bra. Det är inte omöjligt!
Jag har det problemet just nu, alla RP i gruppen jag spelleder fick tag på massor av pengar under senaste äventyret, hur ska jag nu motivera dem att åka och jaga knarklangare i Sydamerika när de har över en miljon euro per person? Egentligen borde deras karaktärer bara vara intresserade av att sitta på stranden och ta det lugnt, fast det finns väl inte så många schyssta sandstränder kvar i världen.......

Tippis

Warrior
Jag tycker det borde vara tvärt om: Gisslandrama på biografen synes mig mer normalt än "här får ni en massa pengar för att göra något olagligt"... Dessutom ger historier där man är, om än inte good-guy, så i alla fall till mer än 50% på rätt sida lagen, oftast ett bättre dramatiskt upplägg.

I äkta Die Hard-anda är det naturligtvis så att bovarna skall ha mer pengar, bättre utrustning, ha alla smarta planer osv osv och polisen blir lurad vid varenda krök - och mitt i allt sitter de stackars spelarna som bara ville ha en stilla dag på äventyrsbadet (... ahh... det gamla ljuvliga äventyrsbadsscenariot... mmmm).

Detta gör dessutom att spelarna får motivation utan att man måste kasta på dom hutlösa mängder betalning, att behålla livet och kanske få en utskällning av polischefen och (efter extensiv mediabevakning) en ett offentligt tacktal och tapperhetsmedalj (samt några bonus-förbättringskryss) borde vara betalning nog.

För den som vill se fler funderingar i dessa banor rekommenderar jag:
Blackjacks sida, speciellt avsnitten Advice & Assistance -> Part one och Part four. Det mesta på dessa sidor kan användas till Neotech, eller annat valfritt framtidsspel, även om det ursprungligen är tänkt för Shadowrun. Herr Blackjack är nämligen en så'n där vettig person som så gott som aldrig ger värden, bara beskrivning, så man kan anpassa materialet efter eget tycke, smak och spelstil.

Nalle med AK4

Swordsman
Vi kan fortsätt på temat blöt fest, på en nattklubb i semesterparadiset där de bor håller rollpersonerna på att festa när en man kommer fram till dem och (på något valfritt sätt) lurar av dem några miljoner euro (precis tillräckligt mycket för att rollpersonerna ska bli fattiga igen/images/icons/laugh.gif)
och rp:na måste jaga runt för att få tillbaka sina pengar.
Men sen när de hittar pengarna så har förstås mannen slösat bort en stor del
(om du inte vill att de ska ha pengar förstås, men vilken SL vill det?)
Alternativt kan man byta ut den Mystiske Mannen mot en vacker kvinna som (de manliga) rp:na förstås litar helhjärtat
på, speciellt när de är lite lulliga.
Nalle

Svartsmurfen

Veteran
Ett roligt sätt att få dom på fattighuset igen är ju om någon från pirayaklubben dycker upp och säljer dem finfina radioaktiva träsktomter i florida med sjöutsikt. Annars är ju spanska solhus också en klassiker /images/icons/smile.gif.

Ett lite mera udda sätt att få in spelare och motivera dem är att te.x. låta dom köra bil. När de paserar en korsning så blir de rammade av en fet van. När de tar sig ut ur vraket så ligger det pengar över hela gatan som folk springer omkring i panik och plockar upp. Personerna i vanen kommer ut ungefär samtidigt som SP. Eventuell skotlossning utbryter (ett lik kan ju vara en ledtråd). Rånarna flyr dock platsen när polisen försöker ta sig fram mellan allt folk. Rånarna har dock sett SP:na och kommer tillbaka med jämna mellanrum för att ge igen.

Annars så är ju vilket cenario som helst som inte har med Nimrods stordata att göra (privat pik till Donken) en bra början på ett äventyr.