Nekromanti Knasigt tankeexperiment

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Tjena!

Funderade över en sak igår. Det här med att om man är en Wizard som sitter hemma i bilioteket och studerar och studerar och får XP för det så får han mer HP och blir bättre på att slåss. Jag har själv inga problem med den abstraktionen, men har funderat på om man kan enkelt modda så att man kan kringgå detta om man skulle vilja.

Alltså, jag funderar på vad ni tycker om detta:

När man levlar får en rollperson ibland plus på sin BAB och alltid extra HP.

Om han vill kan han byta någon eller båda av dessa mot en extra omgång (eller två om han väljer bort båda) skill points.

De får han bara använda på Class skills för den klass han levlar i.

Till exempel, min Wizard går upp en level, han väljer bort att höja BAB och han väljer bort att få mer HP, och får istället 2x(2+Int modifier) skill points extra.

Dessa kan han endast använda till att köpa skill ranks för de skills som är Wizard class skills. Det vanliga taket för hur många ranks man kan ha gäller (level+3 tror jag att det är).

Så en 20th level Wizard skulle då kunna ha en massa djupa kunskaper om en massa saker, men knappt någon BAB att tala om, och knappt några HP.

Krångelfaktorn blir ju högre när det gäller att hålla reda på vad som gäller och så där, men det går ju att lösa.

Vad finns det för stora nackdelar med förslaget, enligt er? Jag ser en och det är att krigarklasser som får mycket ökningar i BAB skulle kunna bbyta bort dessa mot Skill points, och därför kunna köpa massor med skill ranks för det, men å andra sidan så blir de då dåliga på att slåss och eftersom det är det de ska göra så kanske in fighters känner så mycket för att göra det.

Ytterligare en är ju om det går att påstå att en ökning i BAB är lika mycket värd som en omgång Skill points.

Så det finns svårigheter. Är det någon som har några tankar.

M.

(obs, jag undanber mig kommentarer som "varför vill du göra det där, jag tycker det funkar bra som det gör". Det här är ett tankeexperiment, för att se om det är en väg värd att utforska för mina "house rules")

Pom

Swashbuckler
Hm, tänkvärt. Jag grunnar just nu själv på liknande ting att rekommendera för en bekant DM som känner sig kluven inför D&Ds liberala mäktighetsökning per nivå.

Skulle BAB gå att byta ut varje nivå, eller bara när det blir en reell ökning; alltså, hur gör man med de nivåer där exempelvis Wizards inte ökar sin BAB, men ändå kommer ett steg närmare att få göra det? Om jag förstår dig rätt är det bara reella BAB-ökningar som skall få användas.

En komplicerande faktor är att skill points har olika tyngd för olika klasser.
För en Rogue är en omgång skill points ofta den primära fördelen vid levling, medan det är mer en bisak för Wizards och Fighters. En Rogue skulle därför antagligen byta till sig skill points rätt ofta, även om BAB inte fick bytas ut varje nivå.
För en Fighter å andra sidan är både BAB och HP viktiga, medan skill points har perifer betydelse. Om det inte var någon specifik skill Fightern ville ha upp till varje pris skulle hon nog inte byta särskilt ofta.
En Wizard som varken är bra på BAB, HP eller skills skulle nog byta till sig skill points ofta. BAB och HP blir ändå aldrig särskilt bra, medan höga värden i en del skills är användbara både rollspelsmässigt och effektivitetsmässigt.
Övriga klasser hamnar väl på en glidande skala, säkert mycket beroende på spelarens infallsvinkel.

Om antagandena ovan stämmer skulle ditt förslag ha stor betydelse för Rogues och Wizards (och kanske Sorcerers), men marginell betydelse för de andra klasserna. Hur balansen mellan klasserna skulle förskjutas beror nog mest på hur vanlig strid är i kampanjen. I relativt fredliga kampanjer ser jag ett balansproblem, i relativt krigiska kampanjer kommer regeländringen förmodligen inte att användas särskilt ofta.

anth

Vetefan
PrestigeClass

Jag gick själv i samma tankar, men skrotade iden pga spelbalansen.

Vad jag däremot kan tänka mig är en Prestige Class som bara ger en massa skillpoints.

Jag har för mig att jag sett en sådan prestige class i antingen Savage Species eller Races of Faerun, men jag kommer inte ihåg vilken bok.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Kanske bara för NPC's

Man kanske bara ska applicera tankarna på NPC's?

Fast å andra sidan vill jag kunna ge möjligheten till en spelare att spela en Wizard som är en jävel på att kasta besvärjelser men som aldrig varit ute i världen, utan suttit inne i sitt torn i 20 år, och som ändå är level 15.

Just ja, tanken var att det bara var när man får en ökning av BAB som man kan byta ut den.

När det gäller Rogues kanske det faktum att de redan får många poäng en begränsning för dem, så att de inte skulle utnyttja detta så ofta...

Eller, vänta... så här kan man göra:

För att få göra detta MÅSTE rollpersonen ha uppnått den aktuella leveln genom studier eller forskning, och INTE genom äventyrande. Om man vill äventyra, då får man inte göra så, eftersom äventyrande innefattar faror och strid.

Låter det vettigt?

M.

anth

Vetefan
NPC classes i DMG

Kom just på en sak:

Det du letar efter finns redan i DMG:
De heter Expert och Adept.

Om du argumenterar att NPC-klasserna suger jämfört med PC-klasserna så tänk efter varför de suger:
Jo, för att NPCs inte tar några risker.

Nu beskriver du en Wizard som inte är ute och äventyrar, med andra ord tar han inga risker, alltså ska han ta en NPC-klass.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Men

Men om jag gör det får jag fortfarande problemet med ökade BAB och HP. Så det löser ju inte själva grundproblemet.

Och grejen är ju inte att NPC-klasser suger, utan att spelare ibland vill göra icke-typiska rollpersoner, typ en 70 år gammal Trolljkarl som är en jävel på att kasta besvärjelser och som har teoretiska kunskaper om allt och alla men som faller av pinn om man så petar på honom med ett ägg. Alltså en level 15 Wizard som inte har BAB +7/+2 och HP 40, utan BAB +1 och HP 10. Och swom måste ha käpp för att gå, och som har långt grått skägg ner till fötterna och en silverstrut till hatt. :gremgrin:

M.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Men

Och grejen är ju inte att NPC-klasser suger, utan att spelare ibland vill göra icke-typiska rollpersoner,

Nej, nej, nej... "...utan att vanliga spelare ibland villl göra icke-typiska rollpersoner," måste du skriva för min favoritklass är experten. :gremgrin:

DanielSchenström

Swashbuckler
Hmm, skulle jag vara studerande magiker skulle jag hemskt gärna se fler formler istället, så man kanske skulle kunna byta bort dem mot skills eller formler. De potentiella extra hit pointsen skulle kunna motsvara en 0:e till 4:e gradens extra formel och Attackbonusökningen en formel av max halva magikerns grad.

Bara förslag. Flexibilitet är aldrig fel.

Fast Gandalf spenderar ju en massa tid studerandes och nog fanken kan han slåss också. Så jag vet inte, det är nog en övervägning spelarna och spelledarna måste göra, det man vinner i flexibilitet förlorar man i anteckningstid.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Knasiga knattar...

Min första tanke var att det bara är att låta bli BAB och HP ökningen alternativt bara få den varannan/var tredje level man ökar, men det är väl knappast vad du är ute efter.

Min andra tanke var att man bara ökar BAB och HP på levels som man fått genom att hacka fiender men det blir konstigt, om man studerar upp till [1 xp innan man når level 15] och sen dödar en fiende så får man sin BAB och HP-ökning iaf.

Min tredje tanke är en utveckling av den andra tanken. Nämligen att man har två "xp-staplar". En faktisk "stapel" som visar ens aktuella level som den faktiskt är. Är man level 15 så är den "stapeln" 15. Den andra ska visa "stridslevel" och den "stapeln" ökar bara genom xp man får i strid. Den leveln ökar givetvis bara BAB och HP. Problemet med den här varianten är att man måste hålla reda på två "staplar" istället för en.

Jaja, ni kanske kan utveckla idéerna till det bättre. :gremsmile:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Gandalf är ju en gudomlig varelse

Så han är nog ett dåligt jämförelseobjekt. :gremwink:

Har funderat på om man ska kunna byta BAB och HP mot en Feat också, om man vill. Fast då börjar det bli svårt och lite jobbigt.

Det verkar som om jag måste skapa någa gubbar med olika varianter och se hur de blir!

M.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Skrämmande och egenartat...

...men intressant. :gremgrin:

Det blir ju dubbel bokföring även med mina grundtankar, så det kommer man nog inte ifrån. Eller så måsta man skapa nya tabeller för alla yrken, vilket inte borde vara svårt. Eller jo, eftersom jag tänker det som att man alltså släpar efter i BAB-progression, och om man väljer att ta en sådan, så ska man ju inte "hinna ikapp" sin nuvarande level, utan gå vidare till nästa som man skippade BAB-progression på.

Hmmmm...

Det ska gå på nått sätt!

M.

DanielSchenström

Swashbuckler
Re: Gandalf är ju en gudomlig varelse

Tja, som hela Ringens brödraskap kämpar så är de nog gudar allihopa. Undrar om Deciphers system (eller nåt som inte är friform) pallar att efterlikna verkligheten i filmen.

Jo, det som behövs är nog några provgubbar för att se hur de olika varianterna ter sig på högre nivåer för att se om det blir en obalans. Sen under spel beror det väl på allas anteckningsvillighet hur det fungerar. Men om man har folk som studerar, ska den spelaren då inte få vara med på äventyren under den tiden, eller planerar du en magiskolekampanj eller liknande?

DanielSchenström

Swashbuckler
(OT) Nabournes stora universitet

Tack för länken, jag håller på med en egen skolkampanj just nu, där rollpersonerna ska studera till magiker, präster eller stadsvakter. Så det där diplomet var ingen dum idé.

Använder förstås inte det där nya D&D-systemet utan förr-förra utgåvan och ett system som bygger mindre på regler utan på vad rp gör, så studerar man blir man bättre på det man studerar osv.

chrull

Stockholm Kartell
Orättvist!

Det är en bra idé, kan behöva lite bearbetning, men fortfarande.

Däremot blir jag lite avis. Jag som redan spelat wiz under två års tid och nu alltså är förbannat trött på magikerhelvetet vill ju att min rouge ska kunna ha samma valmöjligheter. Och en Rouge behöver ofta inte MER skillpoints. särskilt inte efter lvl 5 då han har hyfsade värden i de flesta skills, och med en hyfsad int väller det ju ut skillpoints på honom så han kan fortsätta maxa flera skills ändå...

För att göra det RIKTIGT jävla komplicerat kanske man ska slänga in feats och class-feats också?
Problemet är väl att man då måste balancera det lite...
Om jag istället för att höja min BAB väljer att få nästa nivå i SA? Blir det balancerat?
Om jag plockar näta nivå av evasion?

Kanske är en lätt begränsning att man bara får välja en class feat som man i vanliga fall skulle få nästa level? då bör de flesta spelare bara välja att ta sådana saker som kontinuerligt går upp (SA, munkens hastighet osv.) För om jag väljer en engångs grej, (paladinen får kuse!) så kommer jag ju nästa level inte få en till kuse, däremot kommer jag ha offrat en hel ökning av BAB...

Hm
Jag vet inte riktigt vad jag menar. Tänkte så klart i början men sen gick jag nog rakt in i väggen. Men istället för att ta bort härket så får ni försöka förstå vad jag menar och fundera själva :gremgrin:

chrull - förvirrad, stressad och borde plugga mera.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Skrämmande och egenartat...

Skrämmande och egenartat...

Skrämmande? :gremshocked:

...men intressant. :gremgrin:

Det är ju bra... Kul att jag säger något intressant... :gremwink:

och om man väljer att ta en sådan, så ska man ju inte "hinna ikapp" sin nuvarande level

Nej, det är klart att man inte ska så man får givetvis lika mycket xp till "stora stapeln" som till "stridsstapeln" vilket gör att det inte går att komma ikapp.

Staffan

Myrmidon
Den enda synpunkten jag kan komma på är att det inte borde vara beroende på klassens skill points, utan ett fast värde. Alltså, en rogue får inte fler skill points för en BAB än en wizard får, utan båda får (t ex) fyra stycken.

Nightowl

Champion
Skapa en 'Book Wizard'-prestige klass som ger några andra extra bonusar (General Knowledge som en bard - det finns för få Professor Kalkyl-trollkarlar - mer skill points, nån annan flärp) men ingen extra BAB och inga HP.

Krav: En Knowledge skill 2 ranks, Educated-feat, måste spendera tid med att uggla i bibblan.

Erik

anth

Vetefan
Loremaster Secrets ger balans

Ta en titt på Prestige class Loremaster i DMG
I praktiken så är en loremaster-secret en bonus-feat, det intressanta är att en av dessa secrets är +1 BAB.

Så: +1 BAB = 1 Feat = +4 skillpoints
Normalt så ger skill focus +3, men det finns massor med feats som ger +2 i två närliggande skills, vilket är +4 totalt.

Att en Wizard blir av med d4 hp värderar jag lika högt
Snitt-hp för Wizard är 2,5 hp / lvl och det finns någon feat som ger +3 hp.

Prestige class Survivior från Savage Species har +0 BAB och är ett utmärkt alternativ för en Fighter som vill lära sig andra saker (kanske inte så bra för Wizards dock).

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Det är nog den vägen man får gå

Fast jag tänkte nog göra det till en Base Class, och inte en prestige class.

Prestige Classes har ju en massa Prereq:s som man ska uppfylla, så jag tror att jag ska göra en "student"-klass för varje klass. Men inte för Monks och Barbarians.

M.