Tjena!
Funderade över en sak igår. Det här med att om man är en Wizard som sitter hemma i bilioteket och studerar och studerar och får XP för det så får han mer HP och blir bättre på att slåss. Jag har själv inga problem med den abstraktionen, men har funderat på om man kan enkelt modda så att man kan kringgå detta om man skulle vilja.
Alltså, jag funderar på vad ni tycker om detta:
När man levlar får en rollperson ibland plus på sin BAB och alltid extra HP.
Om han vill kan han byta någon eller båda av dessa mot en extra omgång (eller två om han väljer bort båda) skill points.
De får han bara använda på Class skills för den klass han levlar i.
Till exempel, min Wizard går upp en level, han väljer bort att höja BAB och han väljer bort att få mer HP, och får istället 2x(2+Int modifier) skill points extra.
Dessa kan han endast använda till att köpa skill ranks för de skills som är Wizard class skills. Det vanliga taket för hur många ranks man kan ha gäller (level+3 tror jag att det är).
Så en 20th level Wizard skulle då kunna ha en massa djupa kunskaper om en massa saker, men knappt någon BAB att tala om, och knappt några HP.
Krångelfaktorn blir ju högre när det gäller att hålla reda på vad som gäller och så där, men det går ju att lösa.
Vad finns det för stora nackdelar med förslaget, enligt er? Jag ser en och det är att krigarklasser som får mycket ökningar i BAB skulle kunna bbyta bort dessa mot Skill points, och därför kunna köpa massor med skill ranks för det, men å andra sidan så blir de då dåliga på att slåss och eftersom det är det de ska göra så kanske in fighters känner så mycket för att göra det.
Ytterligare en är ju om det går att påstå att en ökning i BAB är lika mycket värd som en omgång Skill points.
Så det finns svårigheter. Är det någon som har några tankar.
M.
(obs, jag undanber mig kommentarer som "varför vill du göra det där, jag tycker det funkar bra som det gör". Det här är ett tankeexperiment, för att se om det är en väg värd att utforska för mina "house rules")
Funderade över en sak igår. Det här med att om man är en Wizard som sitter hemma i bilioteket och studerar och studerar och får XP för det så får han mer HP och blir bättre på att slåss. Jag har själv inga problem med den abstraktionen, men har funderat på om man kan enkelt modda så att man kan kringgå detta om man skulle vilja.
Alltså, jag funderar på vad ni tycker om detta:
När man levlar får en rollperson ibland plus på sin BAB och alltid extra HP.
Om han vill kan han byta någon eller båda av dessa mot en extra omgång (eller två om han väljer bort båda) skill points.
De får han bara använda på Class skills för den klass han levlar i.
Till exempel, min Wizard går upp en level, han väljer bort att höja BAB och han väljer bort att få mer HP, och får istället 2x(2+Int modifier) skill points extra.
Dessa kan han endast använda till att köpa skill ranks för de skills som är Wizard class skills. Det vanliga taket för hur många ranks man kan ha gäller (level+3 tror jag att det är).
Så en 20th level Wizard skulle då kunna ha en massa djupa kunskaper om en massa saker, men knappt någon BAB att tala om, och knappt några HP.
Krångelfaktorn blir ju högre när det gäller att hålla reda på vad som gäller och så där, men det går ju att lösa.
Vad finns det för stora nackdelar med förslaget, enligt er? Jag ser en och det är att krigarklasser som får mycket ökningar i BAB skulle kunna bbyta bort dessa mot Skill points, och därför kunna köpa massor med skill ranks för det, men å andra sidan så blir de då dåliga på att slåss och eftersom det är det de ska göra så kanske in fighters känner så mycket för att göra det.
Ytterligare en är ju om det går att påstå att en ökning i BAB är lika mycket värd som en omgång Skill points.
Så det finns svårigheter. Är det någon som har några tankar.
M.
(obs, jag undanber mig kommentarer som "varför vill du göra det där, jag tycker det funkar bra som det gör". Det här är ett tankeexperiment, för att se om det är en väg värd att utforska för mina "house rules")