Nekromanti Knasigt tankeexperiment

Bombu

Hero
Re: Det är nog den vägen man får gå

Klokt att

Fast jag tänkte nog göra det till en Base Class, och inte en prestige class.
Jag tror att fördelen för Magiker blir ganska stor, om de byter bort to hit rolls mot skill points, inte ruskigt stor men i viss mån.

DMG talar ju om att vara försiktig med att göra dem som är dålig på nått (wizards på att slåss), sämre på det.
Det är inte att beteckna som en nackdel, det är ialla fall nått man inte tänkt göra.

Men när det gäller just skill points så tycker jag inte att det är en obalanserad fördel utan snarare nått som ger extra krydda åt karaktären.

HP tror jag inte kommer bytas bort, men det är bara min gissning, inte heller tror jag nån rogue byter bort to hit för att få fler skillpoints.

de som kandiderar är nog en wizard, sorcerer, och eventuellt en Cleric, som vill skaffa sig fler skills med hjälp av sämre to hit.

Kan vara helt ok.

Lord_Crucificer

Veteran
jag fick en ide. Kan man inte vid varje level dela ut en sorts poäng som personen får använda på olika saker, typ 1 poäng för varje 3 maxliv (1 för magiker-trollkonstnär, 2 för rackare-bard-präst-druid-munk, 3 för krigare-paladin-jägare och 4 för barbar), 3 för ability increase, 1/4 för en skill point, 1 för varje class ability, 1/2 för varje save, 1 för bab, och 2 för en level magi för magiker-sorcerer, 1 1/2 för en level magi Cleric-Druid-Bard, och 1 för en level magi för paladin-ranger. sedan kostar sakerna så mycket som man skulle ha fått för dem. så t.ex. en fighter på level 3 som går upp till level 4 får 9 poäng,(3 liv, 1/2 skill points, 1/2 fort save, 1 bab, 1 feat, 3 ability increase), som han iofs. kan lägga på att få 36+int skill points, men detta skulle vara ganska korkat. alternativt kan han få 3d10 hp, men då går han miste om en bonusfeat, ett ability increase, 2 skillpoints, ökat fasthetsRS och bab.

Dessutom kan man lägga in en maxgräns på, säg, dubbla det man skulle fått normalt, så ovan nämnda krigare som mest skulle kunna få 2d10 hp eller 4 skillpoints.

detta kanske låter lite mycket vampyrmaskerad, men om det funkar skulle det ju vara bra.

exempel level 15 human Wizard (inga föremål) som har gett upp hp (alla utom en), bab och fort/ref save:
26 extra poäng att lägga på annat, uppdelat så här:
10 poäng på magi, kastar därmed magi som en level 20 wizard.
16 poäng på skills, 32 poäng extra skill points.

medium-sized humanoid
hp: 2d4+2 (6 hp)
initiative: +6 (+2 dex, +4 imp. init)
speed: 30 ft.
Ac: 12 (+2 dex)
Attacks: Unarmed -1
Damage: Unarmed 1d3-2 subdual
Face/reach: 5 ft. by 5ft./5ft.
Saves: Fort +1, Ref +2, Will +11
Abilities: Str 7, Dex 14, Con 13, Int 19, Wis 15, Cha 11
Skills: Spellcraft +15, Knowledge(Arcana) +15, Concentration +7, Knowledge (nobility) +14, Knowledge (politics) +14, Diplomacy +10, Knowledge (the planes) +14, Alchemy +12, Gather information +10, Language +14
Feats: Improved Initiative, Craft Wand, Craft Staff, Brew Potion, Scribe Scroll, Empower Spell, Enlarge Spell, Maximize Spell, Craft Wondrous Items, Silent Spell
Spellslevel/spells per day(dc): 0/6(14), 1/5(15), 2/5(16), 3/5(17), 4/5(18), 5/4(19), 6/4(20), 7/4(21), 8/4(22), 9/4(23)
CR: 15
Alignment: Lawful Neutral

Shaggy

Swordsman
Tolkiens gudar (lektion 1)

"The grey pilgrim. That's what they used to call me. Three hundred lives of men have I walked this earth, and now I have no time." -- Gandalf i filmen "The two towers"

Magnus menade det bokstavligt. Gandalf är verkligen en gud. Du kanske visste det, men vi kan ju ta lite om Tolkiens gudar i alla fall:

Före tidernas begynnelse fanns enbart den allsmäktige skaparen, som av människor kallas Eru och av alverna Ilúvatar. Ur hans tankar formades ainur, de heliga, som är gudar. Tillsammans skapade de Världen, och vissa av ainur nedsteg från Tomrummet till den, medan andra valde att stanna hos Ilúvatar bortom Världens gränser.

De femton främsta av dessa gudar som steg ner på jorden kallas valar, Världens makter, medan de stora flertalet benämns maiar. Alla ainur är odödliga, d v s till skillnad från alverna kan de inte dödas. Deras fysiska kroppar kan däremot förstöras eller överges, vilket medför att det tar lite tid innan deras ande återigen kan anta fysisk form.

Ett fåtal av dessa maiar figurerar i ringtrilogin. Sauron är en av dem givetvis. Utöver det skickar gudarna fem av sina egna från de odödliga länderna, för att vägleda och förena de yngre släkterna i kampen mot Sauron. De kallas istari, trollkarlarna, och är förbjudna av valar att möta Saurons makt med makt. Saruman den vite är deras ledare.

Gandalf är en annan av istari, och i böckerna finns även Radagast med (även om han enbart är med på rätt få sidor och inte alls i filmerna). De ikläder sig mänsklig gestalt och anländer till Midgård ungefär tvåtusen år innan Bilbos kalas, d v s tusen år in i tredje åldern som börjar med att Isildur hugger ringen av Saurons finger.

Slutligen finns ytterligare en av maiar med i ringtrilogins handling. Det är balrogen. Dessa skräckens demoner sägs i Tolkiens senare verk vara mellan fem och sju. Precis som Sauron tjänade de för mycket länge sedan valan Morgoth, som i tidernas början var den främste av alla ainur, innan han drabbades av storhetsvansinne och förföll i ondska.

Morgoth förvisades f ö av valar till Tomrummet efter det som kom att kallas Vredens krig i slutet av första åldern. Vid den förstörelse som då orsakades av att gudarna slogs om Midgård hamnade bl a de väldiga landarealerna Beleriand och Ossiriand (väst om Eriador) under vatten.

Shaggy

Swordsman
Re: Tolkiens gudar (lektion 1)

Vid den förstörelse som då orsakades av att gudarna slogs om Midgård hamnade bl a de väldiga landarealerna Beleriand och Ossiriand (väst om Eriador) under vatten.
Vilket väl f ö allmänt anses vara orsaken till det något märkliga i att gudarna föredrar att arbeta i bakgrunden, istället för att bara åka till Midgård och göra processen kort med Sauron.

Bombu

Hero

Gandalf är verkligen en gud
Det där är ju att dra tolkiens ainurkoncept längre än han själv gjorde.

Tolkien använder sig i stort sett inte alls av religion i sina böcker.

Den ende eru är nån form av gud.

Valar benämns sällan som gudar, de har inga tempel och inga präster.

Att kalla Gandalf för gud är i mitt tycke fel, inte för att han inte är mycket mäktig och kanske är mäktig som en gud men han har inga tillbedjare och ingen kult, han beter sig helt enkelt inte som en gud.

Man kan ju definiera vad en gud är på olika sätt men begreppet gud är nått tolkien själv knappast använder i sina berättelser.

Bombu

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Okej, jag ändrar mig

Gandalf var en supermäktig varelse, man kan likna honom vid en ängel. Han är mycket, mycket mäktigare än de flesta äventyrare man hittar i rollspel.

Är det okej? :gremwink:

M.

Bombu

Hero
Re: Okej, jag ändrar mig

[color:\\"red\\"]

Gandalf var en supermäktig varelse, man kan likna honom vid en ängel. Han är mycket, mycket mäktigare än de flesta äventyrare man hittar i rollspel.

Är det okej?

[/color]

Om det är ok? Jodå.

Gandalf är både stark och vis och starkare än en hel del äventyrare i äventyrar sälskap.

[color:\\"#99FF00\\"] Det finns dock :gremwink: en del äventyrar sälskap som är sjukt mäktiga :gremgrin:
[/color]
Nej nu skall jag sluta vara näsvis.

Bombu

Shaggy

Swordsman

Vem har sagt att en gud måste ha tempel och präster? Tolkiens värld är inte D&D, nej. Det är förvisso helt klart. Vad gäller tillbedjare är det väl en definitionsfråga. I böckerna åkallas ju valan Elbereth (stjärnornas härskarinna och Ardas drottning) mer än en gång. Bland annat för att driva nazgûler och spindlar på flykt.

Odödliga väsen som kan anta olika skepnader, fanns innan tidernas gryning och var med och skapade världen tycker jag åtminstone inte att det är orimligt att kalla gudar. De är inte gudar i kristendomens mening utan mer av egyptiskt, romerskt, grekiskt eller fornnordiskt slag. (I vilka gudarna gärna beblandar sig med dödliga och roar sig på olika sätt.) Sen är det ju helt sant att begreppet inte används särskilt mycket i böckerna (även om en eller annan vala ibland omtalas som en "gud"), men begreppet "ainur" säger dessvärre inte så mycket för folk som inte är insatta i Tolkiens värld.

Med kristen terminologi skulle de kanske kallas änglar (och valar ärkeänglar) men då bortser man från att de liksom polyteistiska gudar har domäner (som t ex himlens härskare, stjärnornas härskarinna, dvärgarnas, smedernas och bergens herre, havens herre, o s v). Dessutom är många av dem som bekant långt ifrån särskilt "goda". Slutsatsen blir att det mest rättvisande trots allt är att likna dem vid t ex fornnordiska gudar om man nu ska likna dem vid något.

Shaggy

Swordsman
Tempel och präster

Tempel och präster finns ju f ö inte alls i Midgård. Det är ett främmande koncept för den världen. Det är ju inte så att Eru har kyrkor eller tempel heller.

Bombu

Hero
Re: Tempel och präster

Tempel och präster finns ju f ö inte alls i Midgård. Det är ett främmande koncept för den världen. Det är ju inte så att Eru har kyrkor eller tempel heller.
Nej just det, det är liksom det som är min poäng, Tolkien använder sig inte av religion i sin värld speciellt mycket alls, han duckar så att säga för frågan.

Därför blir det missvisande att kalla hans odödliga andar för gudar, helt enkelt för att Tolkien själv inte gör det.

Men för all del, kalla dem gudar eller nått annat, det är ju egentligen bara en semantisk fråga.

Bombur

Shaggy

Swordsman

Fast nyss kallade du ju Eru "nån form av gud", så tydligen kräver du varken religion, präster eller tempel för att något ska sägas vara en "gud".

Bombu

Hero

Fast nyss kallade du ju Eru "nån form av gud", så tydligen kräver du varken religion, präster eller tempel för att något ska sägas vara en "gud"
Du får kalla vem du vill gud eller inte. Tolkien använder sig egentligen inte av begreppen, men om nån i hans värld skall betecknas som gud så är det Eru, men du kanske noterade mitt ordval nån form av gud, det använde jag mig av för att göra tydligt att det inte är alldeles enkelt att bestämma vem som är gud eller inte.

Gandalf är inte en gud, och det var där vi började.

Detta är min ståndpunkt och du kan naturligtvis använda dig av en annan terminologi.

Lycka till med ditt klasificerande.

Bombu

Shaggy

Swordsman

Jag påpekar bara att ditt resonemang inte är logiskt och att du motsäger dig själv. Du hävdar att Gandalf kanske är mäktig som en gud, men eftersom han inte har tempel, präster och tillbedjare är han ingen riktig gud. Sen hävdar du att Eru däremot är en gud trots att han inte har tempel, präster eller tillbedjare. Hur får du det att gå ihop? (Eller är det skillnad på "gud" och "nån form av gud"? Är Gandalf alltså isåfall "nån form av gud", men inte en "gud"?)

Sen använder Tolkien som sagt faktiskt ordet "gud", om än sparsamt och indirekt. I början av Valaquenta står att "människorna har ofta nämnt dem gudar".

Bombu

Hero

Jag kanske svävade ut i lite flumflum med mitt resonemang.

Jag benämnde Eru som någon form av gud, han klasificeras säkert som gud av en hel del. Han skapade världen och så.

Tolkien använder som du mycket riktigt påpekar ordet gud ibland, men det är sällan. Jag tycker att hans verk präglas av en undflyende hållning vad gäller gudar.

Som sagt exakta definitioner är svåra här. Och jag hävdar inte att min variant skulle vara den enda rätta.

Om jag skall försöka sammanfatta lite av mina tankar.

Eru kallas oftast inte gud av tolkien, men kan nog i egenskap av världs skapare betecknas som gud av en hel del.

Valar kallas ibland av människorna gudar, Tolkien själv säger inte om de verkligen är gudar eller inte, han återkommer inte till det. Gör som du själv tycker där.

Maiar tycker jag inte har tillräckligt mycket egenskaper som stämmer överens med hur jag ser på gudar.

Och därför blir inte gandalf nån gud.

ungefär så.

[color:\\"#FF00FF\\"] kör på med din egen definition [/color]

Shaggy

Swordsman

Nej, Eru skapade inte världen. Eru gav upphov till ainur som skapade världen under hans ledning.

Att skilja på maiar, valar och/eller aratar i det avseendet verkar märkligt. Som Tolkien själv skriver är de av "samma ordning" (ainur). Valar är helt enkelt adelsmännen bland Ardas ainur, och aratar kungligheterna, för att uttrycka sig grovt. Någon principiell skillnad mellan dem finns inte.

Shaggy

Swordsman

Men okej. Vi får väl säga att Gandalf är ett mycket mäktigt och odödligt väsen som var med och skapade världen i tidernas begynnelse. Det är åtminstone odiskutabelt.