Nekromanti Knepiga frågor om magi. Författare sökes.

Praetori

Warrior
Har tre ganska knepiga frågor rörande regeltolkningar för magin i eon.

1. När filament dissiperar okontrollerat står det efter vissa aspektbeskrivningar (I grundregelboken) "utöver eventuell Quadoshförlust". Detta står inte för alla aspekterna, enlig min tolkning så skall ett slag mot PSY alltid slås vid okontrollerad dissipation. Är detta korrekt?

2. En magiker kan ej använda sig av flera effekter med samma varaktighet samtidigt. Om man då vill göra flera skriftrullar (ej de alkemiska, utan sådana med cartablanca), hur funkar det? Går det att ha ett gäng med likadana besvärjelser på pappersrulle? Om man fått tag på en sådan lagrad besvärjelse, men magikern lagt en ny likadan besvärjelse, är pappret värdelöst då?

2b. Hur funkar det om man blandar in alkemi i leken? Kan en magiker använda två artefakter plus en egen besvärjelse och på så sätt få 3 identiska besvärjelser att verka samtidigt?
Mitt förnuft säger mig JA, eftersom det rör sig om två olika fokus (ungefär som två olika magiker, eftersom det inte behöver vara just en magiker som aktiverar en artefakt) samt att magikern själv kan väva en besvärjelse.

3. Den knepigaste frågan. Om man skall använda så kallade "metaeffekter" såsom varaktighetsförändrande effekter, står det att "effekten gör om" en annan effekt till tex "provisorisk". Ökar då magnituden för den modifierade effekten med lika mycket som metaeffekten lägger till?
Måste jag använda en metaeffekt med dubbelt så hög magnitud för att modifiera den ytterligare? Provisorisera 3 filament- Permanenta 6 filament (text). Det verkar nämligen gälla för Besvärjelser men ej för ritualer (designdata), VAD GÄLLER?
Det gör stor skillnad för hur kraftfulla besvärjelser man kan lägga. I nuvarande form har jag ensat de båda och tagit fasta på orden "GÖR OM EN EFFEKT", dvs, metaeffekten förändrar en effekt men ökar EJ dess magnitud. Anledningen till detta är för att det står i beskrivningen för de olika metaeffekterna att det går åt lika många filament som de effekter som skall modifieras kräver tillsammans. Eftersom metaeffekten "gör om en effekt" är det alltså bara den "omgjorda" effekten som skall modifieras vidare och inte den "lägre/tidigare" metaeffekten. (enligt mitt tycke).

Skulle gärna vilja ha lite feedback och svar på detta något förvirrade inlägg (har ej mystik och magi här just nu) =)....

Tack på förhand.....
En brydd SL

DarkMystic

Swordsman
1. Du förlorar ett Quadosh poäng per okontrollerat filament. Sedan tar man filamentens olika skador... Förresten inget psykeslag.

2. Ja

2b. Fortfarande värdelöst

3. Dunno

/DarkMystic hoppas han gav lite bra information

lijat

Swordsman
1. Du förlorar ett Quadosh poäng per okontrollerat filament. Sedan tar man filamentens olika skador... Förresten inget psykeslag.
Där har du fel i avsnittet om disipation i regelboken står det att vid okontrolerad disipation ska man slå ett scårighetslag mot psyke och om det misslyckas förlorar man 1 poäng qadosh och om det fummlas förloras lika många poäng qadosh som disiperande filament.

källa
eon 3 spelledarens bok s. 139
eon 1 s.241

Lijat - rättar.

Jaggernaut

Hero
En magiker kan ej använda sig av flera effekter med samma varaktighet samtidigt.

Gör du effekten permanent så går det. Effekten 'Livsförlängning' utgör väl ett undantag då, den kan bara användas en gång per år.

Provisorisera 3 filament- Permanenta 6 filament (text).

Det stämmer att man måste göra så, åtminstone då man tittar på designdata. Och det gäller för både besvärjelser och ritualer. Däremot att förändra de olika avstånden (Personlig, Beröring och Avstånd) så är det inte så. Då blir det t.ex.Beröring 3 filament- Avstånd 3 filament. Sedan vet jag inte hur det blir ifall man vill förändra avstånd och varaktighet i samma besvärjelse/ritual men jag skulle tro att avståndseffekterna räknas som effekter som modifieras.

Personlig tycker jag att det ska gälla samma för både avståndseffekterna och varaktighetseffekterna men tydligen så gör det inte det.

Cirid

Veteran
2. En magiker kan ej använda sig av flera effekter med samma varaktighet samtidigt. Om man då vill göra flera skriftrullar (ej de alkemiska, utan sådana med cartablanca), hur funkar det? Går det att ha ett gäng med likadana besvärjelser på pappersrulle? Om man fått tag på en sådan lagrad besvärjelse, men magikern lagt en ny likadan besvärjelse, är pappret värdelöst då?
Om skriftrullarna görs Permanenta så kan man göra fler än en. Eftersom Pemanenta effekter inte längre är magiska utan har blivit helt naturliga, men man bör kanske ta "helt natuliga" med en nypa salt, för jag har svårt att föreställa mej bestående "helt naturliga" pentagram och portaler.
Notera dock att även om skriftrullarna är Permanenta så betyder det inte att den magiska skriften kan använda flera gånger.
Och sedan vet jag faktiskt inte om man kan skriva dit en ny besvärjelse efter användning, eller om man även måste göra om ritualen/besvärjelsen som man använde för att göra cartablancan.

3. Den knepigaste frågan. Om man skall använda så kallade "metaeffekter" såsom varaktighetsförändrande effekter, står det att "effekten gör om" en annan effekt till tex "provisorisk". Ökar då magnituden för den modifierade effekten med lika mycket som metaeffekten lägger till?
Om det är en formaliserad besvärjelse det rör sej om så ökar besvärjelsens magnitud med lika mycket som metaeffekten lägger till. Och vad det gäller effekter som i improviserade besvärjelser så börjar ju varje effekt verka så fort dom blivit vävda, och sedan kopplar man på ytterligare effekter. Så jag skulle säga att effekterna inte får högre magnitud av varandra.

Måste jag använda en metaeffekt med dubbelt så hög magnitud för att modifiera den ytterligare? Provisorisera 3 filament- Permanenta 6 filament (text). Det verkar nämligen gälla för Besvärjelser men ej för ritualer (designdata), VAD GÄLLER?
Inte dubbelt så högt men det antal filament som alla effekter som ska modifieras använder tillsammans. Och effekten Provisorisera är även den provisorisk så den räknas också med.

Själv så undrar jag över biten i metaeffekternas beskrivningar där det står "Observera att räckviddsförändring av en effekt alltid skall göras före eventuella förändring av Varaktigheten".
Skulle inte detta leda till problem om man vill göra en besvärjelse där man ändrar effekternas räckvidd till Avstånd, men även deras varaktighet p.g.a varaktighets-effekternas räckvidd på Beröring.

Det gör stor skillnad för hur kraftfulla besvärjelser man kan lägga. I nuvarande form har jag ensat de båda och tagit fasta på orden "GÖR OM EN EFFEKT", dvs, metaeffekten förändrar en effekt men ökar EJ dess magnitud. Anledningen till detta är för att det står i beskrivningen för de olika metaeffekterna att det går åt lika många filament som de effekter som skall modifieras kräver tillsammans. Eftersom metaeffekten "gör om en effekt" är det alltså bara den "omgjorda" effekten som skall modifieras vidare och inte den "lägre/tidigare" metaeffekten. (enligt mitt tycke).
Själv så ser jag Eons magisystem lite som ett modulbygge. Man har en modul(effekt) som man sedan kopplar ihop med andra moduler(effekter).
Så man har modul "bota sjukdom" och kopplar på modul "beröring". Så länge som beröringsmodulen är påkopplad så kommer modulen "bota sjukdom" att ha räckvidden Beröring. Och om du sedan kopplar dit modulen "avstånd" så måste du koppla den till både bota sjukdom modulen och beröring modulen, annars kommer en av modulerna fortfarande att ha räckvidden Beröring, och kommer då att vara som ett "ankare" för dom andra modulerna .d.v.s modulerna med räckvidden Avstånd kan inte flyga iväg och göra sitt, eftersom en av modulerna inte kan ta sig längre än till Beröring, och då begränsas även dom andra modulerna till räckvidden Beröring.

Så om man ser på det så som jag gör så ska även dom tidigare metaeffekterna modifieras.

Caesar

Veteran
"Så man har modul "bota sjukdom" och kopplar på modul "beröring". Så länge som beröringsmodulen är påkopplad så kommer modulen "bota sjukdom" att ha räckvidden Beröring. Och om du sedan kopplar dit modulen "avstånd" så måste du koppla den till både bota sjukdom modulen och beröring modulen, annars kommer en av modulerna fortfarande att ha räckvidden Beröring, och kommer då att vara som ett "ankare" för dom andra modulerna .d.v.s modulerna med räckvidden Avstånd kan inte flyga iväg och göra sitt, eftersom en av modulerna inte kan ta sig längre än till Beröring, och då begränsas även dom andra modulerna till räckvidden Beröring."

Som redan kännt är detta lite rörigt och även om jag håller med dig om att det känns som ett lätt sätt att tänka så stämmer det inte alls med designdatan för t.ex. Onda Ögat (M&M s.132, SLG s.112) och Dödande Blicken (M&M s.131, feltryckt i Eon3 men korrekt Eon2 s.209).
Även om det blir enklare att tänka som du beskriver det så blir magi väldigt mycket sämre än så som det verkar vara tänkt.

Caesar

Veteran
"Sedan vet jag inte hur det blir ifall man vill förändra avstånd och varaktighet i samma besvärjelse/ritual men jag skulle tro att avståndseffekterna räknas som effekter som modifieras."

Enligt vad jag kan hitta i designdatan (enl. mig den mest tillförlitliga källan :gremwink:) så stämmer det som du säger. Se på 'Den förtidiga ålderdomen' (M&M s.126-127, 130). Där vävs först Åldring med ett filament (snabbt), sedan Beröring med ett filament (snabbt) och sist Permanenta med två filament.
Det är det enda exempel jag kan hitta på en besvärjelse där både räckvidds- och varaktighetseffekterna används. Detta verkar även gälla för ritualer om man ser på 'Ritualen för kroppslig metamorfos' (M&M s.129, 135). Där vävs Förvandling med ett filament, Beröring med ett filament och Provisorisera med två filament.

Däremot talar 'Skapa Portal' (M&M s.135, SLG s.123) emot detta. Där vävs först Identifiera med två filament, sedan Portal med ett filament, därefter Avstånd (för Identifiera) med två filament och sist Permanenta med tre filament, ett för Portal och två för Identifiera men inga filament för Avstånd.

Jag skulle vilja förklara detta med tryckfel men det vore sannerligen skönt att höra någon med lite auktoritet uttala sig i frågan.

ClawHawk

Veteran
1. När filament dissiperar okontrollerat står det efter vissa aspektbeskrivningar (I grundregelboken) "utöver eventuell Quadoshförlust". Detta står inte för alla aspekterna, enlig min tolkning så skall ett slag mot PSY alltid slås vid okontrollerad dissipation. Är detta korrekt?
Jag har fått samma uppfattning som du, och tror att det du tar upp tyder på att författaren antingen inte orkade skriva det hela tiden eller på att han/hon ville variera sig¨.

Jag har för mig att det står att man inte kan använda samma effekt flera gånger samtidigt, om den har varaktigheten temporär eller provosorisk

2b. Hur funkar det om man blandar in alkemi i leken? Kan en magiker använda två artefakter plus en egen besvärjelse och på så sätt få 3 identiska besvärjelser att verka samtidigt?
Mitt förnuft säger mig JA, eftersom det rör sig om två olika fokus (ungefär som två olika magiker, eftersom det inte behöver vara just en magiker som aktiverar en artefakt) samt att magikern själv kan väva en besvärjelse.
Mitt svar är det samma som ditt förnuft säger dig.

Enligt min uppfattning modifierar effekten berörring de/den andra effekterna, och bör alltså inte behöva modifieras i sig självt, vilket leder till att det inte behövs dubbelt så många filament om man sedan skulle väva in effekten avstånd . Allt annat tycker jag bara fungerar som försämrande av reglerna, som jag har uppfattat dem.

DarkMystic

Swordsman
...

Fast i Eon1. (För orka köpa eon3 n3rds)

/DarkMystic är också n3rd

Caesar

Veteran
Man måste nog vara orka-köpa-eon2-n3rd med...[NT]

[NT] == No Text.

Tror det är en regeländring eon1->eon2, inte eon2->eon3...