Som avslutning på konventet fick vi långväga gäster äran att spela Witch Quest med Enhörning som spelledare.
I en liten stad inspirerad av Kiki's Delivery Service, 1950 och Luleå står saker inte riktigt rätt till. Katthemmet, som under en längre tid varit en hörnsten i samhället och erbjudit en fristad för hemlösa katter, är på ravinens brant och om häxorna Irma och Branka tillsammans med sina katter Mari och Fingo inte kan skaffa fram 5000 kristaller innan sommarens slut så kommer de att förlora sin lokal och tvingas avbryta sin verksamhet (!!!!!).
Den blåhåriga och blåögda häxan Irma tog sig tillsammans med den tillika himmelsblå flickkatten Mari hem till Branka och den ooooomåttligt lata pojkkatten Fingo för att smida planer kring hur katastrofen skulle kunna avvärjas. De kom snart överens om att ett tårtkalas i parken var en bra lösning för att samla in pengar och Irma och Mari begav sig till borgmästaren för att be om lov för att få använda parken och Branka och Fingo tog sig ner till tant Olsson och hennes jorgubbsaffär för att skaffa jordgubbar.
Innan Irma knackade på hos borgmästaren påminde Mari henne om hur det gått förra gången de gjort besök här; Irma behövde uppenbarligen en förklädnad. I Städskrubben hittades ett par alldeles för stora hängselbyxor och iklädd dessa avancerade radarparet mot den läbbige borgmästarens rum. Mötet gick dock bra, tack vare lite osannolik tärningstur, och Irma hittade på en vit lögn om hur det nog var någon annan den kattallergiske borgmästaren mindes och övertyga densamma om att det var en bra idé att låta häxorna nyttja parken.
Branka å sin sida tog sig ut till Olssons jordgubbsaffär och började förhandla om det röda guldet. Slutresultatet blev att Branka lovat att hon och Irma skulle hjälpa till i butiken under vardagar mellan kl 10-17, hela sommaren och utan sina katter (!) Detta föll inte Irma i smaken och hon insisterade på att om Branka nu lovat så får hon stå för det men det var hennes löfte, inte Irmas. Irma kunde givetvis tänka sig att ta hand om Fingo under dagarna men att vara borta från Mari en hel dag, varje dag, det var inget hon kunde acceptera. Istället skulle Irma ansvara för att plocka jordgubbar och baka tårtan. De begav sig sedan var och en hem till sig men när de båda häxorna och Fingo gjorde sig klara för natten ville Mari bli utsläppt; hon hade en plan. Vigt tog sig Mari ner från vindslägenheten och gav sig ut på jakt i månens sken. I en gränd hittade hon tillslut det hon sökte och kastade en kattrollformel för att för en stund ta Irmas skepnad och bära den upphittade kartongen till närmaste människa. Människan visade sig vara en diskare på en närliggande restaurang och visst kunde han tänka sig att hjälpa Mari att skriva "Kattuppvisning, 2 Kristaller" på lådan. Som tack fick han ett slick på kinden och Mari skuttade glatt iväg och lämnade den stilige diskaren i någon form av chocktillstånd.
Följande dag satte de planen i verket och medans Branka lämnade över Fingo och begav sig till arbetet tog Irma en rejäl sovmorgon innan hon begav sig till jordgubbslandet. Katterna pratade ihop sig och var rörande överens om att häxornas plan var både dum och farlig och gav sig ut för att lösa problemet på egen hand. Tillsammans begav de sig ner till den gränd där Mari föregående natt hade gömt den märkta lådan, men ack, lådan var borta! De båda katterna hann precis se en sopbil runda hörnet och kvickt öppnade Mari ett Katthål som katterna kunde kasta sig igenom och komma ut inuti lådan, bland soporna på sopbilen. Med gemensamma krafter lyckades de få lådan och sig själva av lasset och bort till parken. Mari förklarade sin plan för Fingo; allt de behövde göra var givetvis att sitta där och se kattmajestätiska ut (kattestätiska?) så skulle folk ge dem pengar. Kort därefter kom en gammal dam och lade två kristaller i lådan "Det fungerar!" utbrast Fingo samtidigt som damen plockade upp Mari och började bära iväg med henne! Den stilige diskpojken hade i sin enfald enbart märkt lådan "Katter, 2 Kristaller" och snart låg fyra kristaller i lådan och de båda katterna bars iväg mot nya hem.
Efter att ha plockat säkert fem jordgubbar (och ätit många, många fler) styrde Irma sin kosa mot parken dör hon skulle möta Mari och Fingo men när hon insåg att de båda katterna var försvunna blev hon rädd och förkrossad. Hon skyndade sig hem och när hon heller inte fann dem där och Branka plötsligt dök upp efter en lång arbetsdag bröt hon ihop. Brankas obryddhet hjälpte dock Irma att samla sig och tillsammans ritade de två häxorna en Kattcirkel och kunde genom en listig besvärjelse få vetskap om katternas belägenhet. Snabbt som ögat kastade de sig ut på sina kvastar för att rädda sina katter.
Branka flög högt över staden men de kraftiga vindarna och en samling lättretliga fiskmåsar gjorde
att Branka tappade balansen (att flyga utan en katts hjälp är inte det lättaste!) och kraschlanda i vattnet utanför hamnen. Branka kunde dock snart ta sig tillbaka upp på land, kall och blöt, och fortsätta sökandet efter Fingo som tillslut hittades i en surströmmingstunna i fiskarkvarteren.
I jämförelse med Branka är Irma en riktig fena på det mesta, framför allt att flyga, och hon styrde vant och graciöst sin kvast mot det hus där Mari skulle befinna sig. Hon fann sin kamrat i trädgården på baksidan av herrgården och en tårdrypande återförening följde. Den gamla tanten som "köpt" Mari blev dock ledsen över att ha förlorat sin nyvunne vän men när Irma föreslog att hon skulle adoptera en katt från katthemmet och beskrev den hemska framtid som väntade de stackars katterna om de inte kunde samla ihop 5000 kristaller sken tanten upp och erbjöd Irma 5000 kristaller mot att hon gick till katthemmet och kom tillbaka med en bra och snäll katt. Irma lovade med ens att hämta den allra sötaste och allra snällaste av katterna och rusade iväg för att berätta för Branka om hennes framsteg.
Hon hittade Branka vandrandes mitt i staden. Hon var drypande blöt, släpade sin trasiga kvast efter sig och bar den surströmmingsstinkande Fingo på armslängds avstånd framför sig i svansen. När det inte hade räckt till för att göra doften uthärdlig hade Branka lånat en klädnypa från en tvättlina som hon nu bar på näsan. Det var en syn för gudarna. Efter att ha förklarat hur hon samlat ihop 5000 kristaller och konstaterat hur dum Branka såg ut och hur onödigt det var av henne att ge sig ut och bada när de hade så mycket att göra styrde Irma stegen mot katthemmet med Branka i släptåg.
De kom fram till katthemmet och det tycktes som att allt skulle lösa sig, men ack och ve! Irma hade lovat att hitta "den allra sötaste och allra snällaste av katterna" men de var alla så sockersöta och hånungssnälla att det för Irma var totalt omöjligt att avgöra, och hon var nära på att än en gång bryta ihop. Mari kunde dock råda bot på situationen genom att hitta den kattunge med de rufsigaste tassarna och det sneaste örat, just den kattungen som mest av alla behövde en snäll tant. Komplicerade transaktioner följde och snart var katthemmet räddat! Hurra!
"Branka, kom ihåg att du har lovat att jobba hos tant Olsson hela sommaren. Jag kan ställa upp mitt fönster så att du inte behöver väcka mig när du lämnar Fingo imorgon!"
___________________________
Förutom den lite komplicerade multiplikationsövningen kring trollformlandet är spelet riktigt bra. Enhörning gjorde ett lysande jobb som spelledare och hennes minimalistiska stil passade verkligen spelet. Jag hoppas att få spela med henne igen i framtiden! Tack även min älskade Mari-katt-wilper, min medhäxa Branka-DeBracy och latkatten Fingo-gizmo (din gestaltning av Fingo var underbar!).