Nekromanti Kobold och Äventyr...

Johan K

Gammal & dryg
Har någon nåt lysande tips på hur man skapar kampanjer/äventyr?? jag har några idéer men jag kommer aldrig igång med skrivandet.. allt som kan likna hjälp mottages med respekt.
Ett litet tipps som jag mycket väl kan tänka mig är att läsa & lira andra kampanjer. Där så får man se hur det är uppbyggt & sådant... Tror att det kan vara en bra start iaf.

/ Johan K, som fortfarande är rollspelssugen, fasten man spelat 3 ggr den här veckan..

Rising

Vila i frid
Första frågan:
Vad tusan är en kobold för något??
Antingen menas det en liten parvel inom hobbyn; en yngling. (en gamling kallar man då för Enter)

...eller så menar man på något vis en spelstil som mest handlar om att "döda dem och ta deras vapen!" och "hej, är det någon här inne som vill hänga med ut på äventyr?!": Alltså glatt och okomplicerat äventyrande utan en massa rollgestaltande och drama.

Kobolderi anses generellt sett vara något dåligt.

Andra frågan...
Har någon nåt lysande tips på hur man skapar kampanjer/äventyr??
Jag tycker det är enklast att skriva äventyr som liksom är uppdelade i kapitel som är enkla att byta ut mot varandra. Typ; ett av världens enklaste äventyrskoncept är "hitta ingredienserna!". Typ, någon kung eller något är sjuk och måste ha en jättespeciell medicin för att bli frisk igen. Medicinen består av, typ, fyra mycket unika ingredienser som rollpersonerna måste bege sig ut och hämta. Nu har man alltså ett upplägg som kräver fyra miniäventyr, och alla dessa fyra är ju enkla att hitta på var och en för sig.

En ingrediens kan exempelvis vara att hämta en mycket speciell blomma som bara växer på en viss dalgång en bit bort. Problemet är bara att i just den dalgången så lever en stor hjord med minotaurer (eller minoxar, om du spelar i Trudvang) och de är mycket ogästvänliga mot inkräktare i deras domäner.

En annan ingrediens kan vara vatten från en helig källa som man kan hämta i en gammal klosterruin som finns ett par dagsresor bort. Problemet är bara att när man väl kommer dit så har platsen drabbats av en jordbävning och slukats av jorden. Rollpersonerna måste ta sig ner i en spricka i jordskorpan och undersöka det vidsträckta underjordiska system med kummelgångar som fanns under ruinen för att hitta källan, och efter jordbävningen så har alla de människor som var begravna under klostret börjat stiga upp ur sina gravar och hemsöker nu de underjordiska gångarna.

Osv. Blanda lite actionäventyr med lite skräckäventyr och några infiltrationsäventyr så att det inte blir enformigt. Det är världens enklaste sätt att skriva äventyr på, och det brukar alltid bli skitkul att spela.

(Det behöver inte handla om ingredienser till en medicin, det kan precis lika gärna vara olika nycklar som ska öppna en port där mäktiga skatter ligger, eller olika artefakter som ska hämtas för att man skall kunna hindra en ritual som håller på att nedkalla en demon till jorden, eller något helt annat. Poängen är att det är olika saker som ska hämtas runtom i världen och att varje sådan enskild sak kommer att vara ett litet äventyr i sig.)

Hoppas det hjälper dig.

Rickard

Urverk speldesign
"Vad tusan är en kobold för något??"
Det Rising skrev.. Om du vill ha lite fler folk som svarar på samma sak så sök på "kobold" (eller munchkin) på Eon- eller Rollspelsforumet..

"Har någon nåt lysande tips på hur man skapar kampanjer/äventyr??"
Du spelar ju Eon.. Världen är lite annorlunda i DoD men annars är det precis samma tillvägagångssätt som Eon.. Vad man tycker är roligt varierar från spelgrupp till spelgrupp.. Jag tar väl mest några high-fantasy-exempel nu..

Den enklaste sättet är att hitta på en händelse som påverkar spelarna på något sätt.. Det kan vara den onde nekromantikern som ska göra något fasansfullt, det kan vara orcher som överfaller byar, det kan vara folk som söker upp rollpersonerna och vill att de ska ta hand om saker, det kan vara magiska föremål som förändrar rollpersonernas öde..

Försök komma på en bakgrundshistoria och några sätt att klara uppdraget på.. Hur kan man besegra trollkarlen? Är det någon annan ute efter det magiska föremålet? Hur kommer det sig att orcherna anfaller byarna?

Jag brukar göra så att jag har flera olika idéer men kommer ingen vart på dem och sedan när vi ska sätta igång och spela så slår jag samman alla mina idéer medan jag improviserar fram äventyret.. Rollpersonerna får tag på ett föremål.. Ett föremål en nekromantiker har behöver för en ritual.. Orcherna är utskickade av nekromantikern för att döda människor.. Som belöning får de allt i byn och lite till.. Nekromantikern använder de döda människorna till experiment och för animering av döda..

Fundera ut lite sätt att få spelarna aktiverade av hela historien.. En fogde tar kontakt med rollpersonerna för att hjälpa dem med orchproblemet.. En av rollpersonerna intresserar sig för en person i en av byarna.. Hon/han dödas utav orcherna.. Några (odöda?) lönnmördare skickas ut av nekromantiker för att döda rollpersonerna och ta föremålet men lämnar lite ledtrådar efter de misslyckats (en ledtråd är exempelvis att lönnmördarna är odöda).. En "klok" gammal gumma känner att det utstrålar "ond" magi från föremålet och varnar spelarna för det, men då hon är lite vimsig får hon svårt att föra fram sitt budskap..

Försök även slänga ut lite hinder och delspår i äventyret.. Jag själv är askass på sådant utan tycker det ofta duger med själva huvudmålet som ett lämpligt hinder.. Det var ungefär såhär jag gjorde när jag spelledde äventyret <A HREF=http://www.student.itn.liu.se/~rikel934/slurk/dod/zipfiler/medaljongen.zip>Medaljongen</A> (292 kb).. Jag hade i regel bara en ritat karta över ett slott där jag tänkte ut lite strödda scener men visste inte hur spelarna skulle komma dit.. Sedan band jag samman alla rollpersonerna (6-8 stycken) som från början befann sig i tre olika grupper till att bli en sammansatt grupp som drog mot samma mål..

Ett trick med att improvisera ihop äventyr, som jag gör, är att ständigt vara öppen för vad spelarna gör.. Då kan äventyren ta vilken riktning som helst.. Nackdelen är att mina spelledarpersoner sällan blir välutvecklade och att världen sällan ses förändras runt omkring rollpersonerna utan deras påverkan..

Annars kan man skriva ihop olika händelser i form av scener och sedan försöka komma på hur rollpersonerna ska göra för att hamna i varje scen.. Om man skriver sina äventyr i form av platsberoende scener på detta sätt så har man stora chanser på att utveckla stämning på platsen och kunna ge starka spelledarpersonspersonligheter.. Fråga spelarna vad de vill spela för något eller än hellre kolla på deras rollformulär.. Där ser du klara antydningar till vad (och faktiskt även hur) de vill spela..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som kom på exempeläventyret medan han skrev

Nix Of Nine

Veteran
En liten by utanför Storstaden i mellersta Ingenst
Ny fråga...

ok, jag ska försöka använda mej av era tips :gremsmile:
binda ihop en massa lösa ideer till ett fungerande äventyr låter som en bra ide :gremtongue:

nya fråga dock..

Jag har nyligen köpt DoD6 Reviderade versionen, och där är YN borttagna.. eller inte borttagna, men dom används inte på samma sätt som förut.. Då undrar jag, när jag läser om magier ( läste en del ute på internet ) och där står det ju att magierna blir starkare beroende på vilken YN man har uppnått.. Hur ska jag då veta vilken YN en rollperson har??

Johan K

Gammal & dryg
FV:t..

Om jag inte missminner mig helt så beror det på hur högt magikern har i FV, beroende på vilket FV hanhar så kan magikern lägga olika starka magier.

Foggmock

Myrmidon
...eller

Så menar man en liten drakhundliknande varelse som används av snälla spelledare när en spelare bara behöver ett fåtal XP för att levla nästa gång. De är aslätta att spöa och antagligen därifrån namnet på spelstilen kommer.

Johan K

Gammal & dryg
Re: FV:t..

Magiker har ju ett antal "kunskapspelare" som bestämmer hur stark deras magi är. Enklast är att kolla under varje "kunskapspelare" därigenom avgöra vilken yn de har.
Listor & sådant finns i regelböckerna, som jag tyvärr inte just nu har tillgång till.
Hoppas att jag rett ut det lite iaf..

/ Johan K, som ska ta & frächa upp lite DoD6-regler.

Rising

Vila i frid
Re: ...eller

Så menar man en liten drakhundliknande varelse som används av snälla spelledare när en spelare bara behöver ett fåtal XP för att levla nästa gång.
Inte på det här forumet! Hade det varit på D20- eller det allmäna Rollspelsforumet så hade jag däremot tagit med den tolkningen också.

Foggmock

Myrmidon

I såfall måste vi ju döpa om koboldismen på det här forumet. Svartalfism?

Pom

Swashbuckler
Re: ...eller [OT]

I såfall måste vi ju döpa om koboldismen på det här forumet. Svartalfism?
När försvann svartnissarna ur DoD? De slog ju svartalferna i ynklighet med hästlängder.

Hoel

Veteran

ÄÄh.. kalla inte svartnissarna ynkliga.. Dom har kraften i antal! Har vart med när ett femtiotal svartnissar massakrerat en hel spelgrupp... Små, svåra att träffa och jälvigt ettriga.
Don't underestimate the power of vässad stridsgaffel!
Nac Mac Feegle nån??
Crivens!
/C.H

Rosen

Myrmidon

De är aslätta att spöa och antagligen därifrån namnet på spelstilen kommer.

Definitionen "rollspelande snorunge" är dock äldre än spelstils-definitionen -- namnet kommer med största sannolikhet från att kobolder (i likhet med snorungar) är små till växten.

--
Åke

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: FV:t..

Magikernas YN ersätts med färdigheten Besvärjelsekonst, vilken bestämmer bland annat hur många extra SPI-poäng de får och hur kraftig magi de kan använda. På samma vis använder präster Bönekonst för att skapa sina effekter.

Pom

Swashbuckler

ÄÄh.. kalla inte svartnissarna ynkliga.. Dom har kraften i antal! Har vart med när ett femtiotal svartnissar massakrerat en hel spelgrupp... Små, svåra att träffa och jälvigt ettriga.
Jag har varit med om att ett femtiotal drakar massakrerat en del också... :gremtongue:
...men point taken.
Fast jag sade ju att de slog svartalferna med hästlängder. :gremwink:

Jarre

Swordsman

Har inte sett dem sedan -91:ans (eeh, DoD, inte serietidningen ) monsterbok. Kommer dock inte ihåg om de var med i Svartfolk, vilken antagligen kom lite senare. Men Chronopia har bara sina gobliner, och Trudvang? Njaa..