Kamalis analys av det hela.
Re: kobolder har roligare
...vilket är ett faktum som seriösa spelare tar mycket illa vid sig om man nämner högt...
Alltså finns det ett problem. Vissa spelare tycker det är kul att spela på ett sätt som andra hälften av spelarna tycker är fel.
Visst skyller man gärna på de seriösa spelarna i dessa fall, jäkla torrbollar!
Men finns det inte lika många kobolder som beter sig taskigt mot seriösa?
Vistt finns det spelare som bara spelar för att ha roligt, inget fel i det..
SEN finns det dom som spelar för att ha roligt på andras bekostnad och DET är, vad ni än säger. Mindre bra, faktiskt riktigt genomtaskigt!
Sen har vi SL dillemat, har Nisse filat på ett äventyr i en vecka (filat, max en timmes jobb/dag enl. min definition) och bestämmer sig för att nu jäklar ska han vara SL denna helg.
Vad händer då ifall Kalle bestämmer sig för att hugga huvudet av Greven de skall hjälpa? Dunka på den försvunna prinsessan eller nåt annat?
Tja det förstör.
"Men folk ska ju få spela som de vill, man kan ju inte tvinga nån till att spela på ett visst sätt!"
Sant, rollspel handlar om valfrihet (eller väggar som döljs bakom snygga kulisser). Men om Kalle går ut för att ha "kul" genom att vandalisera Nisses hårda arbete osv. och sabba för gruppen i allmänhet så har jag en hel del otrevlighetre att anse om Kalle.
Sen har vi problem två, till fölljd att Kalle utför vissa otrevligheter med Grevens Dotter/fru/häst så blir heöla gruppen eftrlysta osv. osv. Inget problem för Kalle eftersom HAN skiter blankt i ifall hans gubbe dör eller ej, han kan slå ihop en ny på fem min. Men hans "kamrater" blir efterlysta. Rollpersoner som Kalles medspelare faktiskt gillade.
Som slutord så vill jag bara upprepa mig en sissta gång: Om du inte gillar din spelgrupp så BYT för fasen! Slösa inte tid på folk du inte gillar. Antagligen kommer du inte gilla dem efter att de slår ihjäl din anka. plockar honom och steker fanskapet över öppen eld.
MVH David kamali