Nekromanti Kobolder - jag älskar dem!

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Sådana dåliga vitsar kan man bara göra på det här forumet - andra spel saknar ju oftast ett monster som kallas "kobolder". Det här handlar alltså INTE om spelstilar man inte gillar...

Nu råkar jag vara ruskigt förtjust i di små rackarna, och har därför satt ihop ett litet dokument om dem som rollpersoner, eller åtminstone lite mer detaljerade SLP. Det här var ursprungligen tänkt för en jäsande egen kampanj i en ganska icke-standard värld, men jag har kokat om den till en mer generell artikel i den stil som verkar vara mest populär i d20-kretsar.

Jag är hemskt tacksam för kommentarer. Jag ber om någon sorts ursäkt för att den är på engelska, men det är ett internationellt spel och jag har tänkt utsätta några icke-svenska kritiker för texten. Eftersom jag är på tok för lat för att översätta den just nu, så... men blir den så klar att den kan publiceras på nätet eller någon amatörpublikation skall jag snajda till en svensk version också.

Myen tack på förhand,
Nightowl
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
/images/icons/smile.gif/images/icons/laugh.gif/images/icons/grin.gif Precis som jag vill ha det! Massor av små trevliga detaljer som gör våra favoritmonster mänskl.. koboldigare (en annan sak är att min webbläsare inte kan det där med rtf-filer, så det var lite svårläst på sina ställen).

Löshorn & svansföring: sånt vill jag se mer av. Detaljer som inte direkt ändrar något, men som gör de små liven intressantare (nåja, avsaknad av svans förändrar ju ett par saker, men inte någonting väsentligt)

Relationer: bra, men det skulle kanske kunna vara ännu mer. Jag har åtminstone aldrig tänkt på likheten mellan hobgoblins-goblins och människor-halflimgs på det där sättet förr. Kanske ännu mer om drakar - trots allt är ju drakar rätt sällsynta, så vad gör de kobolder som inte hittar någon? Vad tycker drakarna om det hela, ser de sig som koboldernas beskyddare (enormt överlägsna, men i alla fall) eller ser de bara billig arbetskraft? Hur fanatiska är kobolderna? Jag kan tänka mig en koboldklan som äntligen hittat en drake att tjäna och sen börjar inse att de hade det mycket bättre utan den.

Samhälle & Religion: här vill jag också ha mer. Vad tycker de kobolder som följer Kurtulmak (jag trodde att det var fler stavelser) om de som dyrkar drakar? Kan det två sorterna finnas i samma samhälle? Och hur går religion ihop med pseudosocialistisk diktatur?

Namn: precis vad jag behövde. Efter att man en gång råkat ha med en kobold vid namn Charlie i ett äventyr märker man att något saknas...

Äventyr: En del idéer jag kommer att använda här också. Ett par elitkloakrensare behövs väl i varje stad?

Vapen: Du har visst också tänkt på det som konsturktörerna missat - små varelser använder inte stora vapen på fel sätt (long sword som tvåhandssvärd, dagger som svärd osv) utan gör egna vapen i rätt storlek.

Sammanfattning: jag vill ha mer! Men å andra sidan måste man ju sluta någonstans.

Men en liten sak - "a kobold's tail, whether he be male or female"? Jag vet att det är rätt rent formellt, men jag tycker att man bör undvika "generic he" åtminstone i vissa situationer...

-JPS-
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
RTF: Damned if you do, damned if you don't. När jag slängde upp wordfiler på Gondica-forumet fick jag skäll för det också... ingen tycker om mig... buhuuu.../images/icons/wink.gif

Lägger upp en Word-version.

Det var tänkt att vara ungefär samma omfattning som RP-raserna i PHB, inte the Slayer's Guide to Kobolds (kommer det en sådan SG, nån som vet?). Annars är det jobbiga med den här att olika världar har olika länder, kulturer, etc som soppar till rasernas inbördes förhållanden.

Kobolder som inte hittar en drake (och det går inte med vilken drake som helst - de måste nog vara LE, dvs blå eller gröna, för att de skall funka riktigt bra ihop, fast jag kan tänka mig en svart eller röd som utnyttjar dem, eller en guld som gett sig fan på att "reformera" dem kan också funka) har annat för sig. Tanken var att "drakkulter" är ytterligare ett sätt som kobolder kan överleva den mördande konkurrensen på små genomjävliga underjordiska humanoid-fronten.

Med undantag av nämnda teoretiska gulddrake tror jag att drakarna tycker det är skönt med tjänare, punkt. Det fanns någon besvärjelse i något gammalt FR-supplement som lät en drake göra en humanoid till en sorts familiaris, och jag funderade på att göra en prestigeklass baserad på idén.

Klart som fasen att man kan upptäcka att det var bättre innan - men tror du man säger det högt? Storebror ser dig... och läser dina tankar. /images/icons/devil.gif

Jag vet för lite om Kurtulmak (tror han stavas så), men han är väl en ganska arketypisk kobold (i likhet med andra monstergudar, i motsats till oss människor som har ett helt lass gudar), och således är han väl ganska pissed. Det enda jag vet om Kurtulmak är att i en gammal Dragon som handlade om gnomer sägs att hans fiendskap med Garl Glittergold har ungefär samma bakgrund som Gruumsh contra den där alvfjollan, men medan Gruumsh fick ögat utstucket utsattes Kurre bara för ett elakt practical joke precis när han skulle ha hem Orcus på té eller va fan onda gudar nu gör för att främja grannsämjan. Det är därför Kurtulmak är allmänt skrattobjekt i de infernaliska kretsarna, fast oberoende utomstående inser att han alltid varit en loser.

Jag kom för övrigt på en elak template för kobolder för er som har Manual of the Planes: Axiomatiska kobolder (dvs från ett plan med starka lag-aspekter). Axiomatiska kritter av samma slag som är inom hur många fot det är från varandra har nämligen total koll på var de andra är, vad de gör och tänker, etc. Perfa för kobolder som alltid slåss i grupp och måste utnyttja bakhåll etc. Muhahhah!

Om religionen förespråkar pseudo-socialistisk diktatur går det väl utmärkt? De första som använde ordet socialism i verkligheten var mig veterligen folk som Robert Owen som var djupt troende kristna... åtminstone brukar de betraktas som socialister i efterhand. Fast det kan väl finnas någon kobold-Marx som anser att det där med Kurtulmak bara är skojiga svampar för folket.

Skall ändra he till it - kobolder tycker att det där med sex är hemskt överskattat i alla fall. De anmäler sig för äggläggningstjänst vartannat år första jämna måndagen i april och innan dess skall man ha några ägg på G, and that's it. Könsskillnader är för folk som inte insett att varmblodighet bara är en fluga...

Tackar,
Nightowl
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Tack för Word-versionen, men nu råkar det vara så att jag har en Mac...

Det var tänkt att vara ungefär samma omfattning som RP-raserna i PHB

Det förklarar saken - jag tycker nämligen att det står för lite om dem också.

-JPS- blir aldrig nöjd
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
"Tack för Word-versionen, men nu råkar det vara så att jag har en Mac..."

hmm, jag som hade fått för mig att RTF va ett sånt där universalformat eller nått som kunde läsas på alla plattformar...
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,483
Location
Göteborg, Lindome
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Tack för Word-versionen, men nu råkar det vara så att jag har en Mac...

<hr></blockquote>


Stackars människa.../images/icons/grin.gif/images/icons/devil.gif

Sorry, men jag kunde bara inte låta bli. Men för att vara allvarlig har ju Word funnits för Mac sedan tidernas begynnelse. Och RTF är ju dessutom en öppen standard (även om jag är medveten om att det är Microsoft som driver på den).

Om du är begränsad till din webbläsare antar jag att HTML och PDF är de enda alternativen, eller?

/Mikael - som känner ett underligt behov av att skriva något här...
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Det är det. Däremot kan det ställa till problem om man använder tecken som inte finns i grund-ASCII (tecken 0-127 - tecken som inte finns där är t ex våra svenska specialare, och tecken med diverse accenter) eftersom Mac och Windows använder olika teckenstandarder. Detta var mycket jobbigt när man skulle läsa och skriva ut TSRs Savage Coast-material, och fick kolla så att det verkligen stod Torreón överallt och inte Torre€n eller nåt.

Nån som känner till något program som konverterar Mac-RTFer till Windows-RTFer förresten?
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Det var då ett HIMLA gnäll... PDF, då?

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Det förklarar saken - jag tycker nämligen att det står för lite om dem också.

<hr></blockquote>



För lite för vad? Jag håller faktiskt inte riktigt med, och det av två skäl.

För det första står det redan lite väl mycket för att man skall kunna få överblick över "vilka raser finns det?" som nybörjare. Samtidigt står det tillräckligt för att man skall kunna skilja en gnom från en halvorch.

För det andra är D3D ett "generiskt" spel. Det finns ingen färdig värld som alla spelar i, även om Greyhawk är en sorts allmän standard.

Själv tycker jag att icke-mänskliga raser för att vara intressanta skall vara minst lika varierande som människor. Om man skriver för mycket detaljer om dem blir alla för lika - framförallt blir alla olika kulturer lika. Medan människor brukar variera från land till land blir ofta alla icke-människor exakt lika, om man inte gör en sub-ras (och då får de genast en bunt speltekniska fördelar och en annan hudfärg, märkligt nog). Varför skall man veta vad dvärgarnas hälsningsfras är? Tänk om dvärgarna i olika länder talar olika språk, som människorna? Då blir ju fraserna olika. Redan det som står nu snävar in raserna ganska mycket.

Det finns en fälla med icke-mänskliga raser i rollspel: antingen blir de för detaljerade, och då blir alla medlemmar av den rasen precis likadana (typiskt exempel: kendrar, där alla medlemmar av rasen som existerar är kloner av Tasselhoff Burrfoot med exakt samma personlighet, och därmed fullständigt ointressanta - har man sett en Tasselhoff har man sett alla) eller så blir de precis som människor med någon spelteknisk fördel och någon nackdel, och då kan man lika gärna spela människa (typiskt exempel: Star Trek, där man porträtterar xenomorfer genom att limma fast en pommes frites i pannan på en skådespelare).

Så man måste balansera mellan de ytterligheterna. För D3D tycker jag faktiskt man hittat en bra balans. Skulle det varit ett spel med en medföljande värld skulle jag velat veta mer om dvärgarna i Steinhem kontra dvärgarna i Litopolis, men nu när jag antas skapa min egen är det diffust nog.

Nightowl
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Ja, nu är jag nöjd. /images/icons/smile.gif

Och du har nog helt rätt då det gäller raserna. Om det faktiskt stod mera skulle jag antagligen tycka att det borde stå mindre så att man inte behöver begränsas av hur spelkonstruktörerna tänkt sig det hela. Det är helt enkelt svårt att göra någonting som passar mig.

-JPS- i min spelvärld är dvärgarna hermafroditer. Det står ingenstans att de inte är det
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Det står ingenstans att de inte är det

<hr></blockquote>



Tja, PHB ger både manliga och kvinnliga namn... fast de kanske har båda? "Hej, jag heter Bert-Lisa" "Knut-Sylvia, angenämt."

Nightowl, off topic
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Bra val!

Storuggla har också en Mac /images/icons/grin.gif Och är mycket nöjd med den.


Storuggla, krashar otroligt sällan
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
Re: Bra val!

[color:4682b4] du kan kanske ha rätt, har faktiskt alldrig suttit vid en mac (det är ett hemskt faktum!) och windows suger rejält!!!
</font color=4682b4>
 

EchoFive

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
153
Location
Stockholm
Tucker's Kobolds

Tucker's Kobolds är en artikel i en halvantik Dragon om en kille som hette Tucker och som hade ett gäng kobolder i sin kampanj. Efter att ha stött på dem ett par gånger gick hans spelare (runt level 15, eller vad det var) hellre och jagade drakar än muckade gräl med hans kobolder.

Kobolderna anföll mitt i natten och försvann igen när de dödat en häst. De förde en massa oväsen mitt i natten så att struthattarna inte kunde sova ordentligt och förbereda spells. De grävde mängder av fällor och dödade ännu mer hästar. Och så vidare, och så vidare. :)
 

Kameli

Warrior
Joined
19 Oct 2000
Messages
201
Location
Kiruna
Förbaskat bra må jag säga..!

He he, det var både kul och intressant, jag tycker du har gjort ett bra jobb hittills men ifall du önskar lite förslag så har jag ett fåtal. Okay, vilken taktik använder kobolder när det väl blir dags för råkurr och de står där öga mot tentakel mot fienden, eller ser det till att helt enkelt aldrig stå så nära?
Hur ser deras fästen ut, på ett ungefär. Är det moria med enorma salar av sten, är det naturliga grottor fulla med droppstenspelare och självlysande svampar som speglar sig i tysta underjordiska sjöar. Är det slarviga gruvgångar som stinker av avfall?
Vidare.. Vad upskattar kobolder i regel? Fina hantverk, schyssta stenar, guld i regel. Hur mycke av drakarnas aspeket finns kvar?
Hur ser sedan koboldernas sociala liv ut? (Kobold-fan som jag är så kan jag inte undgå att acosiera till chimpanser sokm hoppar runt och slår varandra i huvudet med pinnar när jag tänker på deras pipiga röster).
Det var allt jag hinner skriva nu.

Bra gjort hittills.
 
Top