Nekromanti Kobolder, vad ska man ta sig till?

DarkMystic

Swordsman
Kill em all i say!

Du får snacka med dem att du vill ha balanserade karaktärer som kan lösa problem med hjärna och tunga. Funkar inte det så är det bara fixa nåt som är bättre på det dem är.
Minns då en Thrukk sa "jag är starkast i hela världen och slet skallen av en zombie, men då jävlar tittade SL in V&N och säger: ur skugggarna kommer en lång man och det enda ljudet han ger ifrån sig är höga hjärtslag. <table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">[color:"#DDDDDD"] Det var en Helmgast! </font></td></tr></table> . Efter det hörde jag aldrig Emil vråla ut jag är starkast...

Foggmock

Myrmidon
Re: Jag kanske är trött.

Han menar att man ska anpassa motståndet efter vad det är för karaktär.

Foggmock - tror

Hjalle

Swashbuckler
Gör såhär: Låt 30 stycken hormzer tro att kobolden i fråga är deras ledare. Detta fungerar extra bra om än annan spelare är learamsk krigsbard. :gremwink:

/Hjalle, lycklig ägare av Monster i Mundana...

Greymourn

Swordsman
Kobolderi, Kobldera...

Sök: Koboldjägaren... Kan vara kul för dig...

Problemet med Koblderi är när det finns en Kobold... Om alla spelare (och då även spelledaren) ägnar sig åt regelfrosseri och dylikt (antar att du menar osannolika kombinationer, i stil med Barbar Benny med Kraggstridskonst (modell östasitisk kampsport med femtielva tekniker) som dessutom har alstar Geotropi (Skärpa) Biotropi (Måste kunna slicka sina sår) utan någon annan anledning än : "Det e ju klart han kan ha... Det står ingenstans att han inte...) blir det ju inte något större problem...

Som nämnts i många av exemplen nedan stoppar man bäst en sådan Kobold genom att skära ned på/ta bort våldselementet... MEN... Som Koboldjägaren skulle sagt "En Kobold är alltid en kobold är alltid en kobold" sin vaan trogen finns det en chans att han heltenkelt börjar lösa problemlösningen med sina egna koboldmetoder, i.e skrikahögt och hota oskyldiga med ett stort vapen (eller stora biceps, som är mycket svårare att avväpna honom ifrån) detta kommer självklart inte att lösa äventyret utan istället förstöra både upplevelsen och framförallt äventyret...

I slutändan är det enda bra sättet att konfrontera en kobold att helt enkelt ta ett snack med honom vid sidan av spelandet... Risken är förstås att denne kommer ganska så förbannad (en sann kobold spelar en kobold av den enkla anledningen att han är likadan vid sidan av spelet ELLER att han helt enkelt inte är tillfredsi gruppen och av en eller annan anledning inte vågar leva sig in i rollen inför de andra... Ta in en främmande person i en grupp som spelat år ut och år in och jag lovar dig att han i nio fall av tio kommer vara ganska hämmad i sitt agerande), har du "råd" att ta chansen att personen ifråga kanske inte vill spela med gruppen mer... Annars får du helt enkelt ställa dig frågan om du hellre spelar rollspel med en kobold eller om du helt enkelt skall stoppa det på hyllan tills du träffar på andra spelare eller Kobolden växer upp (vilket han med största sannolikhet inte gör, iaf inte om man får tro Koboldjägaren)...

Lösningen med att spelledaren gör rollpersonerna tycker jag dessutom att varje spelgrupp oavsett om den har en Kobold eller inte bör använda ibland... Det är ett mycket bra sätt att få rollpersoner som passar äventyret, ett mycket bra sätt att få folk att spela något de vanligen drar sig för när de får välja fritt, och har i nio fall av tio visat sig vara till både spelare och spelledares belåtenhet...

Hjalle

Swashbuckler
Det skulle kanske inte hjälpa,men...bara för att va taskig! :gremwink:
Hormzer älskar musik, och det är trevligt att, när den learamska krigsbardskobolden(det ska va han som e kobold) ska spela för Husens Råd, har med 30 hormzer som "assisterar" honom med vilda krigsdanser. :gremlaugh:

Hjalle

Swashbuckler
Det skulle kanske inte hjälpa,men...bara för att va taskig! :gremwink:
Hormzer älskar musik, och det är trevligt att, när den learamska krigsbardskobolden(det ska va han som e kobold) ska spela för Husens Råd, denne har med 30 hormzer som "assisterar" honom med vilda krigsdanser. :gremlaugh:

/Hjalle svamlar vidare