Nekromanti Kobolder

Krille

Super Moderator
Re: Vad i helvete babblar du om

"Det är nervärderande att vara kobold, är det nervärderande att vara homosexuell nu oxå?"

Är det nedvärderande att vara kobold? Tja, möjligen på samma sätt som det är nedvärderande att vara homosexuell. Jag har ett antal kompisar som är homosexuella som jag gärna är kompis med, men jag vill inte ha sex med dem. Jag har ett antal andra kompisar som är kobolder som jag gärna är kompis med, men jag vill inte spela rollspel med dem.

Poängen är dock att nojan är likadan i båda fallen.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Re: Det där är så...

Jo, men jag överdrev så förbannat fett oxå. Han är ju en hjälte det skrivits sagor om, det är sån man vill vara, han är ju känd i filmer, såväll tecknade som riktiga att han är en jävel på båge, pilbåge då inte harley =). Merlin som en av historiens mäktigaste trollkarl, inte för att det är kul att vara så mäktig precis, men du kanske förstår bättre nu.

Respektera Alla
Frukta Ingen

Rosen

Myrmidon
Re: Vad i helvete babblar du om

<I>Det är nervärderande att vara kobold, är det nervärderande att vara homosexuell nu oxå?</I>

Är inte det mest en fråga om omvärldens attityd? Det är knappast nåt <I>fel</I> på koboldiskhet i sig, det är bara ett visst sätt att spela på. Håller med om att det är <B>nervärderat</B> att vara kobold, dock - i alla fall häromkring.

--
Åke

Guardian_UBBT

Veteran
Re: Det där är så...

"Jo, men jag överdrev så förbannat fett oxå. Han är ju en hjälte det skrivits sagor om, det är sån man vill vara, han är ju känd i filmer, såväll tecknade som riktiga att han är en jävel på båge, pilbåge då inte harley =)."

jo men spela t.ex Den Nidländska Reningen. Där slutar RPna om dom lyckas som hjältar å blir kända i flera länder, men man behöver inte vara jättebra för det. Däremot tänker man efter så kommer det nog skrivas mycket legender om dom, givetvis "en smula" överdrivna sådana...

"Merlin som en av historiens mäktigaste trollkarl, inte för att det är kul att vara så mäktig precis, men du kanske förstår bättre nu."

jo jag förstår vad du menar. det var precis det jag var ute efter, är man för bra försvinner mycket av spänningen.
men vi är nog ganska överens tror jag.

/ per, lagom bra hjälte

Guardian_UBBT

Veteran
Nidland...

njaa, jag tycker nidland 2 mest kändes som springa-runt-i-labyrinter-å-slakta-nidländare...
antagligen delvis beroende på en något oengagerad å äventyrstrött spelledare...
men annars var det iåfs ok, men man tröttnade på alla j.vla statyer som började leva...

men i övrigt tycker jag svavelvinterserien (vi är inne på oraklet nu) verkar grymmare...

/ per, din personlige nidländske ärkemagiker

Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Fett me OT.

Jo dom säger att svavel vinter serien är as bra, jag har aldrig fått chansen att spela den, tyvärr.

Men vad det gäller Nidlsnad trilogin, så säger många att den är dålig, jag vet inte varför jag fastnade så just för den, ja föruto vicke då. Men de var nåt speciellt med spel känslan i de äventyret, ett av våra första till DoD, gäller att starta hårt och sätta SL i press.

Respektera Alla
Frukta Ingen

Dart

Warrior
Men droger.. Kobolder är kobolder helt enkelt det märker man.

"Cowards die many times before their deaths;
The valiant never taste of death but once."

Riddaren

Swashbuckler
Re: Fett me OT.

"Men vad det gäller Nidlsnad trilogin, så säger många att den är dålig, jag vet inte varför jag fastnade så just för den, ja föruto vicke då. Men de var nåt speciellt med spel känslan i de äventyret, ett av våra första till DoD, gäller att starta hårt och sätta SL i press."

Nidlandstriologin har endel saker som tvingar rollpersonerna, de är så att säga inte fria att handla... i t.ex. Helvetesfortet förutsätts det att rollpersonerna verkligen skall bli fångade etc... Något liknande tvång förekommer inte i Svavelvinter, där dessutom rollpersonerna kan välja vad de skall lösa, i vilken ordning som helst....i Nidland måste rollpersonerna i stora drag följa den utstakade vägen.

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Tharand

Veteran
Kobolder försöker väl inte ens spela (har erfarenhet av att spelleda sådana). Om de vill ha äkta koboldsaker rekommenderar jag min förenings kobold handbok, där det finns koboldvapen, raser, m.m.
http://www3.tripnet.se/~andersa/frames.htm
VARNING!!!
Koboldernas Handbok innehåller material endast avsett för Kobolder. Icke Kobolder kan ta skada av att stöta på dylika föremål. ;)

Tharand

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Hur fan orkar ni? [NT]

.

"Ägna inte för mycket tid till att vara en bra människa, inte en jävel kommer att tacka dig för det"

Azagthoth

Myrmidon
Re: Hur fan orkar ni? [NT]

"Ägna inte för mycket tid till att vara en bra människa, inte en jävel kommer att tacka dig för det"

Lustigt, jag försöker vara en så bra människa som möjligt och mig tackar folk ganska ofta...

/Azagthoth

Master_Z

Swordsman
Re: Hur fan orkar ni? [NT]

Det undrar faktiskt jag med. Vad har homosexuella med rollspel att göra?

/Linus

Den stolta krigaren Master Z har sagt sitt
"Beauty is in the eye of the beholder"

Nightowl

Champion
En "kobold" är vad man kallar en spelare som man stör sig på, en som inte är en "riktig rollspelare" (underförstått är man själv en riktig rollspelare, vilket är ett kritter jag antar är släkt med, the All-American Guy eller en sann kommunist, och befolkar samma områden). Tycker du illa om spelaren i fråga? Då kan denne vara en kobold.

I mer specifik bemärkelse brukar detta ofta syfta på "powergamers", spelare som spelar rollspel för att de får en kick av att spela en mäktig karaktär. Det är då nedsättande, men mer specifikt. Ogillar du spelaren av DEN
anledningen, ja då är han nästan säkert en kobold (eller hon, innan Lady Silver Wolf bevisar att hennes Kung Fu är starkare än min ;-)).

I den allra mest specifika betydelsen syftar det på en NYBÖRJARE som är en powergamer, undersförstått att ett _erfaren_ person minsann aldrig skulle kunna tycka det är kul (yeah, right...). Är spelaren ifråga dessutom mycket mer oerfaren och mycket yngre än dig, då är han med säkerhet en kobold.

Åtminstone från din synpunkt.

Om du tycker han är en sjysst snubbe som det är trevligt att spela med är han antagligen inte en kobold.

Åtminstone från din synpunkt.

Nightowl, tycker "kobold" borde vara lika fel och tabu som... tja, svartskalle eller svenne eller dylika rasistiska tillmälen, eftersom det helt förlorat sin ursprungliga betydelse och numera endast används som skällsord. Och som säker kommer att få äta upp det uttalandet - med senap.

"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk

Rickard

Urverk speldesign
<EM>"/ per, din personlige koboldavslöjare"</EM>
Å tusan. En personlig tjänare som lyfter av slöjor för kobolder. Vänta bara tills du blir vapenbärare och får bära deras vapen..

Äh, kassa skämt åsido. Det beror på vad SL vill att spelarna ska vara. Är de hjältar så är det inte mycket spelarna kan göra nå't åt. Men om man är en jägare som slängde sitt kortspjut för att ta en hillebard och snodde en ringbrynja från ett (dött?) skelett kan man ana lite koboltism.

Jag laddar upp en lista så du kanske får lite mer klarhet över kobolder. Observera att ingen använder den som riktlinje för att utpeka kobolder, bara jag. =)
Det står munchkin istället för kobold. Jag har ingen idé vad en munchkin är. Antagligen ungefär samma sak som kobold.

/[color:green]Han</font color=green> som skulle vara tacksam om nå'n upplyste honom om "munchkin"