Fjortisar [OOT] (oerhört off topic)
hmm.. kobold (spelarfenomet och monstret) kände jag till. dock aldrig att de kallats fjortisar, eller smurfar.
Innan jag ger mig in på Fjortisarna kan noteras att jag tycker snarare att en Kobold är en som köper de bästa vapnen, hänger på sig dubbla skottvästar/rustningar och är sk Min-maxare, dvs Intlligens fyra och styrka 18, och inte med en som bara gillar våld i spelen (som, exempelvis min broder som fullkomligt älskar sk Dungeon-crawl där man bar rullar tärningar mot sina stridsfärdigheter och aldrig 'läsa skriva Estiatika'. tur för mig och hans spelkompisar (eftersom jag vänligt ställer upp som SL åt de små liven så nån en dag ska ta över eftert mig vet hur man gör.,..) så är dessa äventyr lättskrivna/-improviserade.
Iaf tebax till fjortisar.
En fjortis är en person i en livsfas, inte nödvändigtvis vid ålder fjorton, de är bara vanliga i denna ålder. Livsfasen baseras på ett leverna inkluderande alkoholintag (ungefär en halv folköl får en fjortis att gå konsitgt, fast mest pga de höga Buffalo-skorna hon använder.) och hångel, ingent sex, åtminstone inte förrns de senare faserna av tillståndet (16-18). En kvinnlig fjortis bör tänka på:
A. Buffaloskor. man är inte Kool utan dem.
B1. kortkjol, gärna vit o genomskinlig.
B2. Vita, gärna genomskinliga tajta byxor, gärna märke Savann eller jazzbyxor.
C. Det NÄST viktigaste efter skorna: Stringtrosor. Om vitt plagg bärs på underkroppen, ska de vara svarta så att det syns att just jag har stringisar.
D. Sminket. minst en halvtimme per morgon, och det dubbla inför en fest. MYCKET på ögonen, dra ett streck utanför läpparna och måla mycket kladdigt läppstift så att dina läppar ser stora och sexiga ut.
E. på överkroppen bärs pushup-BH med tillhörande vitt eller svart linne, gärna också genomskinligt så man ser BH:n. Vissa tar även två bh:ar för det ger ju dubbel effekt...!
F. Vokabulären: Vareje mening utan Typ, asså, ba, lixom är en inklompett mening och passar inte i fjortisens språk.
G. Alkohol. Snatta av föräldrarna och blanda i halvlitersflaskor, det är lagom för en fjortis. Om inte, se till att alla snygga äldre grabbar på festen bjuder på öl, för det är oxo Koolt. dessutom tycker de att du är assexig när du spyr i buskarna för att du druckit även av kompisens föräldrablanding (aka Häxblanding).
H. Rökning. ju mer du röker, desto koolare är du. stå gärna bland de äldre i rökrutan ifall det finns en, och tigg fimpar och bloss.
Detta är en inkpmplett guide. det bästa sättet att lära sig är dock att se på äldre fjortisar och lära sig. allt andra fjortisar gör är Koolt.
Denna guide är skriven med glimten i ögat och främjar inte på något sätt brott (stöld, olaga alkoholintag..(?)) eller sexuella akter med äldre personer, särskilt inte ifall du är under 15. Helst bör alla hitta en egen stil som inte är sexuellt anspelbar (inga stringtrosor eller djupa urringinrar). Inte heller bör någon röka, då detta skadar allvarlig. Speciellt inte personer som fortfarande utvecklas med undermåliga lungor. det är aldrig försent att sluta!
Ha det gott!
Jag vet att jag har rätt!