Jag har inga kul kobnoldifistiska RP att berätta om (mina egna var mycket banala) men har mött en del kob... äh, kobiiska SPELARE.
Scenen: En rollspelsklubb i Södra England. Nightowl är där eftersom han studerar på ett universitet i grannstan och tyckte han ville träffa lite andra brits än andra studenter.
Nightowl ska ta samma pendeltåg som en av de residenta snotlingarna.
Snotlingen beskrev en kampanj de var på väg att börja med, tydligen något efter-katastrofen supplement till spela-monster-spelet NightLife:
-Och fattaru, man är alltså monster va och man är osårbara och de finns ingen polis eller nånting av så man kan bara döda alla människor och ta alla deras grejor och göra PRECIS vad man vill och ingen kan liksom stoppa en, va?!
Nightowl var milt skeptisk och sade försiktigt:
-Men... måste inte monstren i Nightlife käka folk och så för att överleva? Och tänk om de har blivit radioaktiva eller så, det kan ju inte vara nyttigt, för nästan alla monster tar ju skada av eld om jag minns rätt, så tänk om de tar radiakskada också? Då får man ju jaga som sjutton efter friska människor att käka och kanske måste man slåss mot andra monster? (Nightowl börjar se möjligheterna med sin sjuka hjärna)
Och ärkenötet svarade:
- Näääe... jag menar, man kan ju inte bry sig så mycke om realism för då begränsar de ju RP å då är det inget kul att spela ju...
Nightowl (ser sig frenetiskt om efter flyktvägar):
-Visst! DET tänkte jag ju inte på...
Sedan har vi killen som intrade mig till rollspel; när han och hans småbröder började spela Drakar (grundboxen), han var kanske 13 de lite yngre, så fattade de inte(ville inte fatta?) att man inte kunde läka mer än max KP och inte återvinna mer än max Kraftpoäng (PSY). Således satt de och väntade jag vet inte hur länge tills de fick sisådär 120 Kp, och då måste ju öka STO och FYS lika mycket (logiskt!), för att inte tala om deras PSY på 800-1000.
Samma gäng spelade Dungeons & D. och en kille hade bara några få hit points kvar. Ålrajt, tänkte de, vi har inga healingspells kvar... men prästen hade en Raise Dead Fully. Denna uppväcker de döda, totalt återställda på en gång på alla vis. Sagt och gjort, de slog ihjäln sin (villiga) kompis och uppväckte honom från de döda...
Så hade vi en kompis som skulle spela med ett gäng som spelade Expert och hade jättemäktiga karaktärer för de varit med så länge. Hans nyskapade gubbe var ju inte SÅ mäktig, så tyvärr blev fienderna för mycket för honom och han blev ihjälslagen.
"Det GÖR inget" sade the resident nekromantiker, "jag har FRAMMANA GAST S25". Jag _tror_ han blev en dödsgast, men jag minns inte.
Och sedan har vi en annan polare som hade ett gäng som spelade DragonQuest och turades om att SL:a. I alla fall, två av dem körde soloäventyr för varandra som gick till ungefär såhär:
-OK, jag går ut i skogen.
-Ja, du träffar en goblin.
-OK, jag dödar honom.
(kort meningslös strid där SL mjukfuskar så goblinen vinner)
-OK, han har en miljon guldpengar i ett hål bredvid sig och så får du 10000 XP.
-Bra vad kul, nu är jag SL
(kort Cola-paus)
-OK, jag går ut i skogen.
-Ja, du träffar en goblin.
-OK, jag dödar honom.
Osv ad nauseum...
Nightowl, som bara gör tråkiga och banala saker när han koboldar...
Makt korrumperar.
Kunskap ger makt.
Plugga hårt - bli ond.