Nekromanti Koboldiskt????

Killer

Veteran
Vad betyder detta begerpp egentligen? Om jag har förstått det hela rätt så handlar det om en person som e stor, stark och säkerligen oftast dum, som går runt med sina fet-fläskiga vapen och alltid vill visa sig på styva linan. Men e inte kobolder små knappt meterhöga ettriga jävelskap som bara ställer till otyg?? Rätta mej om jag har fel.
Om det finns några andra "fack uttryck" så e ja tacksam för information.

Watch thy words when adressing me, lest they be fed to thee on the end of my boot.

Rosen

Myrmidon
<I>Vad betyder detta begerpp egentligen? Om jag har förstått det hela rätt så handlar det om en person som e stor, stark och säkerligen oftast dum, som går runt med sina fet-fläskiga vapen och alltid vill visa sig på styva linan. Men e inte kobolder små knappt meterhöga ettriga jävelskap som bara ställer till otyg??</I>

Jodå - det är <B>spelaren</B> som är ett knappt meterhögt ettrigt jävelskap; hans <B>rollperson</B> är stor och stark och har fetfläskiga vapen...

--
Åke

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Ett bra tecken på att en person är kobold är när han envisas med att hans rollperson (en tjuv...) <I>måste</I> ha ett tvåhandssvärd. Andra vapen gör så lite skada ju...

kragghack

Warrior
Det är båda två, en kobold var en tysk gruvande som brukade hålla på med jävelskap, sedan så blev den ett monster som man slaktade i drivor i D&D. SL brukade då slänga in några när nån var nära att levla. Det blev sedan ett utryck för de som jagade Xp, ville ha de häftigaste vapnena hela tiden.

Om det finns några andra "fack uttryck" så e ja tacksam för information

Är inte en powergamer samma sak (rätta mig om jag har fel)

/Anders

Ash to Ash
Dust to Dust
Kragg Hack remains

Nightowl

Champion
Det användes specifikt om äldre rollspelare som spelade engelska spel på den tiden Äventyrsspel var nytt. De som spelade svenska spel var oftast några år yngre, nämligen, och hade inte spelat samma spel som de gamla uvarna, som i gemen djupt föraktade alla svenska spel, eftersom bara "kobolder" spelade dem. Konventet i Stockholm, Spelkongressen, där Äventyrsspel var mäkta aktivt kallades "KoboldKon" av vissa.

_Seriösa_ spelare spelade AD&D...

Numera betyder det "en snubbe som inte spelar rollspel som mig och alltså är dum i huvvet".

Nightowl

Makt korrumperar.
Kunskap ger makt.
Plugga hårt - bli ond.

Riddaren

Swashbuckler
"Vad betyder detta begerpp egentligen?"

Kobold är en varelse.

Men koboldisk eller koboldism är när en spelares rollperson är störst, bäst och starkast (även om han råkar vara en DoD Anka, en råtta eller något annat). Han väljer de största, tyngsta och bästa vapnen. Även om han är trollkarl så skall han ha en tung dubbelyxa över axeln eller liknande. Alla händelser som inträffar löser han med vapenskrammel etc...

Det är kanske lite ytterliggheter, men prencipen ungefär är sådan.

Riddaren - filosoferar lite

http://www.backtotellus.com/ http://www.eyesoffate.com/

Rosen

Myrmidon
<I>Det blev sedan ett utryck för de som jagade Xp, ville ha de häftigaste vapnena hela tiden.
(...)
Är inte en powergamer samma sak (rätta mig om jag har fel)</I>

Som <I>jag</I> har hört det användas är en kobold helt enkelt en väldigt ung/barnslig spelare. En kobold kan vara en powergamer (och är det ofta, väldigt ofta) men en powergamer behöver inte vara en kobold.

På engelska heter de munchkins. Från en gammal AD&D-lista:
"How many munchkins does it take to change a lightbulb?"
"How many XP do I get if I change it? One? Fine, then I change it, smash it and change it again 200 times. What? Don't I get 200 times as many XP? Gee, this game sucks..."

--
Åke

pellejones

Grisodlare
Är inte en powergamer samma sak (rätta mig om jag har fel)

jo.. nästan men vi brukar säga Powerplayer. Är det bara vi?
Det finns ju Boffertomte också fast det gäller oftast Live. Små idioter som har vapen som är störren än dem och vill spöa alla orcher på livet även fast de är bönder.

<I><B> - Pelle[/i]</B>

P|uT0NiUm

Swashbuckler
*tänker på sin alkemist-missla med slagsvärd*

*snyft* *sårad*
/images/icons/wink.gif
Vaddå koboldiskt...?

[color:green]/P|uT0NiUm</font color=green> - С@ß|ð ² ®µ|€$ †]-[€ \/\/ð®|Ð

Bjorn

Hero
Lyfter mitt magiska slagsvärd "Blodsklyvaren", drar min sköld och börjar sakta smyga mig på dig bakifrån.

/Ezarhim Eilatsson, 16årig krigare från Ashaslätten till er tjänst.

Discordian

Swordsman
LOL = Laughing Out Loud

Jag tror att några sådana förkortningar finns med i FAQ:n, men jag minns inte säkert.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli

Ridijeck

Warrior
Näpp, inte LOL

De förkortningar som finns i forumets FAQ är OT, NT, IMHO, IME, svjv och iofs. Bara så att du vet. /images/icons/smile.gif

Och förresten, tack för förklaringen.

Ridijeck
som tycker att detta inlägg väl egentligen var ganska onödigt

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Ridijeck on 2000-08-10 18:55.</EM></FONT></P>

Discordian

Swordsman
Re: Näpp, inte LOL

Åhå, då kanske det borde läggas till. :)

Andra varianter (ett axplock):

ROTFL = Rolling On The Floor Laughing
LMAO = Laughing My Åsna Off ("Åsna" ska här inte översättas med "donkey" utan... tja, ni fattar nog.)
ROTFLMAO lämnas som övning åt den som gitter. (Sen kan man ju undra varför någon rullar runt på golvet med en åsna, men det är kanske inte ett lämpligt ämne för detta forum.) :)

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli

chrull

Stockholm Kartell
LOL!

Hahaha!

Jag kan komma på några anledningar...

Merlion

Veteran

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Vilket innebär att SL börjar slå tärningar!
*som den dåliga kobold-spelare jag är så blir jag paranoid... du har inte en chans...*

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: Näpp, inte LOL

Ta bort T'et...
"ROFL(MAO)" har jag bara sett...