Svarar på alla på en gång
Jag vet inte vad jag letar efter rent konkret, blev bara uppfylld av en grym känsla av att detta är möjligt!
För mig är rollspel på allvar som fan, kul, och på allvar. jag vill göra mer med det. Själv tycker jag de flesta datorspel är astrista. Om de lyckats bli något annat än "Gå rakt fram och klicka * 1000" så hade jag kanske faktiskt spelat dem. Med en fet duktig författare till exempel som faktisk gjort det lite emr meningsfullt, elelr faktiska val som spelar roll. (Ja jag har testat och sågat Tor eller vad det heter och det där rymdspelet där man klampar runt i evighet och dialogar sig fram)
Nog om det.
Min första tanke som höll mig uppe en natt (GRRRRR!!!) var ett spel Fear Itself som skulle handla om att spela sin verkliga skräck, omgjord till en rollperson. I en värld som verkligen är ens skräck-framtid. Målet i spelet skulle vara att nå sitt Hopp. Man skulle vara tre spelare och den till vänster spelade ens Hopp och den till höger ens Mörker.
Dock föll alltihop när jag började tänka igenom vad som är olika kompisars riktiga skräck. Att ens kompis dotter dör. Fan, vill man verkligen spela det, ens i rollspel?
Så nu är projetet flyttat något, till en Fenixartikel som ska heta Rollperson Med Sting, och handla om hur man använder sig själv och sina egna äkta känslor för att skapa mer "tunga" rollpersoner.
Jag återkommer med mer tankar från artikeln om någon är intresserad!
____
Sen tänker jag att det finns en del bra rollspel för samhällsfrågor. Tex FN-rollspelet, och en övning där man ska ta med sig vänner och saker inför en invasion av Sverige, elelr ett rollspel i en jättesal som vi körde på en psykolog-konferens, där vi alla spelade flyktingar som kom från Sverige till ett påhittat land med en massa hemliga osynliga kulturella regler.
Sådant går att göra i rollspel, men vi gör det inte så mycket i "vanliga" rollspel.
Jag tror dock man skulle kunna krydda spel och världar med mer uttalade teman tagna från vår egen värld.
Tex började jag och Simon på en Burning Wheel kampanj där jag spelade en kvinnlig "väpnare" som ville bli riddare i en tradiotionell riddar-värld, vilket innebär att detta är helt jävla omöjligt och skrattretande. Mycket frustrerande...
Det var mina fem ören denna vackra sommardag i Malmö!