Nekromanti Kokosmjölk som dessert

Kärlekscraft

Swordsman
Jag hatar när kokosmjölk, mandelflarn, russin, frukt etc. tillsätts i maten. :mad::mad:
Men just kokosmjölken: Finns det några bra recept där den kan tillsättas i någon typ av efterrätt där det söta passar in bra?:p

Krille

Super Moderator
Sån tur att du frågade, för förra sommaren så upptäckte jag av en ren slump att av kokosmjölk kan man göra

Piña colada-glass!

För fyra rejäla tjockis-glassar, tag:
  • En glassmaskin
  • En burk kokosmjölk
  • 4 äggulor
  • 1 dl socker
  • 2 dl grädde
  • 12 cl rom
  • 4 st ananasringar
  • 4 st drinkparaplyn
Värm kokosmjölk tills fettet smälter. Blanda äggulor och socker och vispa ihop till en jämn smet.

Blanda ihop kokosmjölk med äggulor och socker och hetta upp tills nästan kokpunkt.
Låt sjuda under konstant omrörning tills smeten tjocknar till ungefär vaniljsås.
KOKA INTE, RÖR OM KONSTANT OCH GÅ ALDRIG IFRÅN GRYTAN, för om du gör det så får du en grynig sörja som är helt jävla oaptitlig.

Ta bort smeten från värmen och låt svalna. Ha i grädde och rom. Häll smeten i en glassmaskin som sen får jobba lite extra eftersom fryspunkten sjunker på grund av spriten.

Skopa upp i gulliga glassbägare och servera med en ananasring och drinkparaply.
Reddokk Fheg said:
Åh lät ju gott. tror bestämt att jag måste testa detta
Kärlekscraft said:
Låter smarrigt. Hittade också denna: http://www.ica.se/recept/bananer-i-kokosmjolk-288562/
Serveras gärna med vaniljglass. :D

Cybot

Mest spelbar
Pannacotta på Kokosmjölk blir supergott.

Du kan ersätta grädde med kokosmjölk i ganska många efterrätter.

Ja kockosmjölk funfera ofta bra i stället för vanlig grädde.

men för mig gäller samma sak med efterrätter som med mat när det kommer till kockosmjölk.
Jag tycker om det med måtta men i många rätter är det för mycket kockosmjölk så ätt rätten smakar kockos i stället för ha en smak av kockos
Kärlekscraft said:
Då tillsätter man getmjölk för att kompensera.
Reddokk Fheg said:
Ja men problemet uppkommer sällan om jag lagar maten utan oftast när någon annan gjort det :)
Kärlekscraft said:
Tillsätt bröstmjölk??
Reddokk Fheg said:
Funkar säkert men min tillgång på bröstmjölk är begränsad. Jag verkar ha väldigt dålig bröstmjölks pruduktion

Ymir

Liten kantbaron
GUD vad jag hatar den jävla svenne-thaimaten som är typ burkgrönsaker dränkta i kokosmjölk...det är så jävla äckligt och gör inte alls de svingoda sydostasiatiska köken rättvisa.

på tal om semi-OT, då...

Kärlekscraft

Swordsman
Ymir;n23747 said:
GUD vad jag hatar den jävla svenne-thaimaten som är typ burkgrönsaker dränkta i kokosmjölk...det är så jävla äckligt och gör inte alls de svingoda sydostasiatiska köken rättvisa.

på tal om semi-OT, då...
Ja, det finns ju ingen "riktig" asiatmat här i Sverige, möjligtvis någon enstaka resturang i Stockholm som jag såg någon artikel om. Trött på champinjoner, konserverade grönsaker & annan avföring som serveras - och allt är likadant på såväl kina- som thai-ställen/som nu också serverar sushi!!!!! Ofta blandas just kokosmjölk in i grytor med kött eller kyckling - lagom gott :confused:, därför startade jag tråden så man skulle kunna hitta dessertrecept att använda med mjölken.

På tal om asiat-krogar...:https://www.flashback.org/t2264789 SANNINGEN: En del av det ni äter på Asiatiska restauranger är faktiskt matrester
Reddokk Fheg said:
Ah men det gör inte mig nå. så länge det är gott skiter ja i om de damsugit upp det från golvet. eller plockat ut slasken

Dessutom tror det är lika stor risk detta händer på andra restauranger med inte ara asiatiska