Nekromanti Koll på Kultlicensen?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Jag har börjat fundera lite (farligt, jag vet). Kult har ju inte fått någon ny version på rätt länge nu. Licensen verkar i princip död, vad jag kan se.

Samtidigt har Paradox licensierat ut Mutant igen, trots det rätt korta tidsspannet sedan M:UA lades ner.

Hur kommer det sig att det inte finns något nytt Kult?
  • Är det ingen som är intresserad?
  • Kräver Paradox för mycket flis?
  • Är alla som har råd med licensen ointresserade eller alltför upptagna med andra projekt?
  • Pågår det hemligt utvecklingsarbete hos någon?
Någon som vet något? Eller borde man börja försöka samla ett litet makarkollektiv, repa mod och gå till Paradox med mössan i hand?
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,250
Location
Stockholm
Har du sett det här? http://kult-illusionen.blogspot.se

Det är ett AW-hack på Kult som dock inte är färdigt än, och det har varit lite tunt med uppdateringar på sistone. Den där symbolen i senaste posten är dock Helmgast logga om jag förstått saken rätt (se till exempel deras hemsida). Det har inte tillkännagivits än vad jag vet men den där posten indikerar ju i alla fall att Helmgast kanske ska ge ut Illusionens Fångar.

Sedan vet jag inte hur det är med licens och så ifall det skulle vara sant. Gissar att Helmgast löser det i så fall, eller så kanske Illusionens Fångar kan ges ut på något annat sätt utan att behöva Kultlicensen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,529
Det senaste jag kan hitta om KULT är från 2011 när Dark Horse serietidningen kom ut. Det verkar som om Paradox fortfarande har rättigheterna men jag är inte 100%.

Jag vet inte om vi har någon aktiv spelskapare som arbetar i rätt ton av absolut smaklöshet som fortfarande lyckas häda på ett effektivt sätt mot saker som borde vara heliga i Sverige idag. Jag tror inte att ett kollektiv av skapare kommer fungera för KULT heller. Jag vet inte om vi har någon som har the chops helt enkelt.
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
Jag tycker nog att Kult är mer än sin estetik av 90-tals groteskerier, även om de förstås inte är en oansenlig del av vad Kult är.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Kanske nåt för Fria Ligan? Jag har hört från säker källa att ta upp gamla spel är lite av en specialitet för dem... ;)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,529
Vimes;n96738 said:
Jag tycker nog att Kult är mer än sin estetik av 90-tals groteskerier, även om de förstås inte är en oansenlig del av vad Kult är.
Alltså, Kult är ett spel där psykiatrin är en lögn som demoner använder för att tortera människor. Det är fullständigt groteskt. Tricket med att skriva Kult är att få det att vara en feature att det är fullständigt groteskt så att det inte blir Mage där spelet av någon anledning inte vill att jag ska tycka att teknokraterna är vettigare än mordkulterna.
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
Jag uppfattade ditt tidigare inlägg som att du menade att estetiken ("smaklöst") med monster med tänder av svart glas och ruttnande kroppar ihopsydda med taggtråd var oundgänglig för spelet. Det är jag inte säker på att den är, i varje fall inte i sin "tidigt 90-tal"-tappning.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,529
Vimes;n96745 said:
Jag uppfattade ditt tidigare inlägg som att du menade att estetiken ("smaklöst") med monster med tänder av svart glas och ruttnande kroppar ihopsydda med taggtråd var oundgänglig för spelet. Det är jag inte säker på att den är, i varje fall inte i sin "tidigt 90-tal"-tappning.
Det är inte vad jag menar. Det är ärligt talat inte vad som är groteskt eller poängen med Kult. Sådant där är bara tjafs. Grejen med Kult är att det är skräck på en samhällsnivå.
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
God45;n96746 said:
Grejen med Kult är att det är skräck på en samhällsnivå.
Det är definitivt EN av grejerna med Kult i varje fall. Du menar att inga aktiva svenska spelskapare som kan fixa det idag?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,529
Vimes;n96747 said:
Det är definitivt EN av grejerna med Kult i varje fall. Du menar att inga aktiva svenska spelskapare som kan fixa det idag?
Jag tror inte att någon svensk spelskapare klarar av att återskapa blixten i flaskan effekten som Kult hade. De kan säkert göra sina egna grejer. Jag tror inte de kan göra Kult.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Som God45 är inne på måste Kult röra vid något i samtiden. Man måste spela ett äventyr och sen en vecka senare läsa något som kopplar tillbaka dit i ett helt annat sammanhang. Även jag är tveksam till att någon svensk spelskapare kan återskapa den speciella känsla som Kult hade; dels för att jag inte tror någon är tillräckligt inläst på modern ockultism; dels för att det nog handlade en hel del om tur att Kult blev så bra som det blev; men också för att ett modernt Kult måste gå ännu längre än originalet.

Men jag har ingen aning om vem som har licensen.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Slutsatsen hittills är alltså en femte variant: de som eventuellt har kapacitet väljer att låta bli pga folks extremt högt skruvade förväntningar.

Som jag skrivit annorstädes skulle nog jag vilja ha ett Kult ungefär såhär: läsa 3rd edition, koka ner till det viktigaste. Fokusera på världsbygge och SL-knep för att skapa äventyr och kampanjer med rätt kombination av vansinne, dagsaktuella händelser och företeelser och deckarmysterium. Ett bra magisystem som bygger på både postmoderna kaosmagiska teorier och mer traditionell magi, och som har hög grad osäkerhet. Inga jävla fireballs, så att säga. Jag gillade det som fanns i 3rd edition. Sedan ett bra grundsystem, till exempel det enkla jag använt till Rotsystem. Inga jävla vapenlistor; fokus på undersökning och att systemet ska vara snabbt och "ur vägen" i hög grad. Systemet ska kunna skötas dolt av SL helt och hållet, ifall man vill köra med lite friform/regellös känsla.

Alltså, mer "förbättrad nyutgåva" än något helt nytt och revolutionerande. Och så uppdaterar man de av de gamla äventyren som faktiskt funkade.

Frågan är om jag skulle orka tampas med alla som skulle vilja se ett helt annat Kult... Nackdelen med att jobba med en färdig, stor licens antar jag.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,529
krank;n96759 said:
Slutsatsen hittills är alltså en femte variant: de som eventuellt har kapacitet väljer att låta bli pga folks extremt högt skruvade förväntningar.

Som jag skrivit annorstädes skulle nog jag vilja ha ett Kult ungefär såhär: läsa 3rd edition, koka ner till det viktigaste. Fokusera på världsbygge och SL-knep för att skapa äventyr och kampanjer med rätt kombination av vansinne, dagsaktuella händelser och företeelser och deckarmysterium. Ett bra magisystem som bygger på både postmoderna kaosmagiska teorier och mer traditionell magi, och som har hög grad osäkerhet. Inga jävla fireballs, så att säga. Jag gillade det som fanns i 3rd edition. Sedan ett bra grundsystem, till exempel det enkla jag använt till Rotsystem. Inga jävla vapenlistor; fokus på undersökning och att systemet ska vara snabbt och "ur vägen" i hög grad. Systemet ska kunna skötas dolt av SL helt och hållet, ifall man vill köra med lite friform/regellös känsla.

Alltså, mer "förbättrad nyutgåva" än något helt nytt och revolutionerande. Och så uppdaterar man de av de gamla äventyren som faktiskt funkade.

Frågan är om jag skulle orka tampas med alla som skulle vilja se ett helt annat Kult... Nackdelen med att jobba med en färdig, stor licens antar jag.
Det här låter som inget av det jag vill ha från Kult. Alltså, det här är väll ok saker att ha med. Men det där är inte Kult.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
God45;n96761 said:
Det här låter som inget av det jag vill ha från Kult. Alltså, det här är väll ok saker att ha med. Men det där är inte Kult.

Så vad ser du vara Kult då? Utöver "skräck på samhällsnivå"?
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
God45;n96761 said:
Det här låter som inget av det jag vill ha från Kult. (...) Men det där är inte Kult.

Du inser naturligtvis att de här två sakerna inte är samma sak. Att det inte är det du vill ha ut från ett (nytt) Kult är väl en sak, men att påstå att det "inte blir kult" när man i princip tar Kult och kortar av det något (mest genom att ersätta ett krångligt regelsystem med SL-knep)... det känns väldigt märkligt. Menar du att Kult inte är Kult?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,529
Big Marco;n96773 said:
Så vad ser du vara Kult då? Utöver "skräck på samhällsnivå"?
Jag vill ha vad som gjorde Kult så jävla groteskt och fruktansvärt som det var. Och jag kan inte formulera det på ett bra sätt vilket är varför jag inte tänker försöka skriva Kult. Men jag tror ingen annan av er heller klarar av att skriva Kult. Jag vet att några av er kan skriva andra grejer, bara inte Kult. Det här är anledningen till att AW-hacket ser så... fattigt ut som det gör också. Personen som skriver det verkar inte klara av att få fram känslan.

Ärligt talat finns det ingen poäng med att skriva en ny editon om man inte tar bort de många, många, MÅNGA grejerna som sög med Kult heller. Monster statsen, äventyren, stora delar av meta-ploten, systemet... Men de grejerna kan man fixa som spelledare.
 

Robert

Warrior
Joined
22 Feb 2014
Messages
246
God45;n96778 said:
Jag vill ha vad som gjorde Kult så jävla groteskt och fruktansvärt som det var.
På vilket sätt upplevde du att det var så groteskt och fruktansvärt? Var innehållet eller på grund av de reaktioner spelet väckte? Det vill säga, är reaktionen på spelet avgörande för man upplever innehållet?
 

Jocke

Man med skägg
Joined
19 May 2000
Messages
4,121
Location
Sthlm
ingen känd har licensen och det verkar vara lite bökigt med det hela.
Vad jag hittar är det senaste med kult-brand en serietidning från 2011 och en användare på ett forum som 2006 levererade en översättning av den svarta madonnan till 7th circle (som vi vet inte har licensen längre).
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Wikipedia säger:
Currently, Kult is owned by Paradox Entertainment with no known licensor.

The last active publishers was 7ème Cercle (English and French) and Raven Distribution (Italian).
Så det som är känt är alltså att Paradox fortfarande äger licensen och att ingen tillkännagjort att de licensierat varumärket sedan 7éme/Raven.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,015
Delurking...

Det var jag som skrev den passusen :)

Kommer den här tråden fram till en anledning ändra, är jag på standby.
 
Top