Nekromanti Kolla in NIRDS

Andy

Vila i frid
Jag reggade mig på Nirds idag, men det går inte att logga in än. De har helt enkelt inte öppnat sajten.

Nirds är alltså Järnringens ny lansering, en Facebok för rollspelare. Kan det bli konkurrens till rollspel.nu, månne?

Ska bli spännande att se vad det är i vilket fall som helst. :gremsmile:

Krille

Super Moderator
Nej, jag tänker inte registrera mig, på grund av följande text i användaravtalet:

Ägaren har rätt att skicka ut information och erbjudanden från samarbetspartner till Användaren. Ägaren har också rätt att tillgängliggöra Användaruppgifter till tredje part i affärsrelationer med samarbetspartners
Eller om man så vill, om jag registrerar mig där så ger jag dem rätt att spamma mig. Fan heller att jag registrerar mig på de villkoren.

Genesis

Ni dés ni maître
Äk!

Krille said:
Eller om man så vill, om jag registrerar mig där så ger jag dem rätt att spamma mig. Fan heller att jag registrerar mig på de villkoren.
Tjosan. Jag tror att jag håller mig borta, också. Fast jag hade nog inte reggat mig, i alla fall. Vad gör man på en så'n där Facebook-sajt, förresten? Har alldrig fattat grejen.

Ond bråd död

Swashbuckler
Re: Äk!

Man spammar varandra med youtubefilmer och nån form av spel där man ska döda vampyrer/varulvar/zombier. Inte så jättekul egentligen. Väldigt överhypat.

Mogger

Hipsteranka

Jag var alfatestare för Nirds och då rörde det sig uteslutande om att hitta folk som gillar samma spel och se var i världen de befinner sig. Men eftersom jag i princip redan kände alla andra 40 alfatestare var det ju inte så intressant i sig. :gremsmile:

Dessutom är jag ganska spamokänslig och tycker att det är exakt lika lätt att undgå som reklamafficher dragna av flygplan.

Jag kommer absolut att se vad som händer med betaverisionen när den dyker upp inom kort.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Alternativt så använder man det för att planera saker som skulle bli klumpiga om man bara använde individuella mail eller telefonsamtal, vilket är rätt praktiskt. Filmer och spel undviker jag.

Krille

Super Moderator
Pressat konserverat kött

Traffaut said:
Dessutom är jag ganska spamokänslig och tycker att det är exakt lika lätt att undgå som reklamafficher dragna av flygplan.
Det är lätt att vara spamokänslig när man inte får spam. Det är betydligt svårare när man mailbombas av spam eftersom alla tjänster man använder sig av har så puckade användarvillkor att man får välja mellan att registrera sig och få spam och att inte registrera sig och inte få spam. Bättre att sätta ner foten i tid och reagera innan utvecklingen har gått för långt.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag tänkte testa och regga mig, men nu låter jag bli. Varför? Jo, inte för att jag darrar av skräck som Krille ( :gremwink: ) utan för att då jag försöker regga mig blir hånad av systemet. :gremfrown:

De säger att mitt postnummer, som jag haft i över 10 år, inte existerar i Sverige. Nej, jag är inte särdeles imponerad alls av Nirds.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Du gör helt rätt, och jag är med dig.

Det är en cool idé, men liksom jag var skeptisk till JAB's forumregler om att de hade rätt till allt man skrev eller postade där, så är jag skeptisk till det här.

Den enda spam jag får har jag uttryckligen bett om, det är katolska kyrkans spam som man får om man har en @catholic.org-adress. Och den tycker jag är så rolig att de gärna får fortsätta skicka mig den.

Nä, fy fy, återkom när ni tatt bort den där skitklausulen, liksom...

walium

Ganska töntig, faktiskt
Vad har de för ambitioner med sajten egentligen? Att länka samman spelare över hela Sverige? Kommer den att ha fler funktioner än bara nätverksskapande?

Eftersom jag varken gillar Facebook eller deras giriga försök att tjäna pengar på mina personuppgifter och intressen så är jag egentligen inte särskilt lockad av Nirds heller. Å andra sidan så har jag stor respekt för Järnringen, så jag hoppas att de har något mer att locka med eller är villiga att ändra på villkoren. Annars räcker wrnu mer än väl för mina behov.

Eksem

Champion

Man delar sina upplevelser, skulle jag påstå. Man skriver till varandra, håller koll på sina vänner och bekanta, samlar ihop folk till events, lägger upp bilder och filmer.

Typiskt Facebook-workflow för min bekantskapskrets är ungefär:

Anna bjuder in alla sina kompisar till fest. Lägger upp karta tid och eventuella instruktioner (ta med eget käk fattiglappar!).
Alla som vill komma svarar (hälften ångrar sig en timme innan).
Efter festen lägger alla upp sina bilder och videoklipp och taggar dem till eventet och till personerna.
Alla kommenterar bilderna.

ro83rt

Swordsman
Vore det här inte något att ta upp med Järnringen? Är det ett standard avtal som de ogenomtänkt kör med eller finns det en baktanke för att t.ex finansiera projektet?

Eksem

Champion
Om det är hett, är jag game, men annars är det lame.

Eller liksom, vad är det? Jag känner mig liksom inte välkommen in.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Hm, jag tror att jag väntar med att uttala mig om det här tills det är officiellt släppt och Järnringen får en chans att förklara vad det är som är så fint med det. Facebook tröttnade jag på efter ungefär 5 minuter, när jag listat ut att det faktiskt inte var mer spännande än det var.

/tobias