Nekromanti Kollektivt ägande av helt sällskap

olaberg

Hero
Jag har spelat rollspel sedan 1981. Men då bara spelat antingen en figur, eller en figur plus dennes följeslagare i grupp med andra, eller som spelledare en hel hord av varelser i figurernas omvärld.

I Edda vill vi laborera med att en spelgrupp tillsammans styr en eller ett par figurer. Vi kallar det att spela på <a href="http://edda-rpg.blogspot.se/2013/01/nornvis-och-andra-tricks.html">nornvis</a>, dvs att likt ödesgudinnor väva samman figurernas öden. Vi inbillar oss att det kan bli lättare att spela som i sagorna där det ofta handlar om en hjälte och dennes mindre betydande följeslagare.

Har ni andra erfarenhet av att samspela om en eller ett par figurer?

RasmusL

Champion
olaberg said:
Jag har spelat rollspel sedan 1981. Men då bara spelat antingen en figur, eller en figur plus dennes följeslagare i grupp med andra, eller som spelledare en hel hord av varelser i figurernas omvärld.

I Edda vill vi laborera med att en spelgrupp tillsammans styr en eller ett par figurer. Vi kallar det att spela på <a href="http://edda-rpg.blogspot.se/2013/01/nornvis-och-andra-tricks.html">nornvis</a>, dvs att likt ödesgudinnor väva samman figurernas öden. Vi inbillar oss att det kan bli lättare att spela som i sagorna där det ofta handlar om en hjälte och dennes mindre betydande följeslagare.

The Shadows of the Trees och föregångaren Coyotes of Chicago vänder på de klassiska spelledare:spelare-proportionerna och låter fyra "world players" skapa historier med och åt en spelare som enbart styr sagans hjälte. Spelet blir väldigt effektivt när alla viktiga val faller på en spelare och jag skulle lätt kunna tänka mig en kampanj med roterande spelare samt gemensamt ansvar att styra nya keys för varje speltillfälle!

tSotT funkar awesome som one shot och jag kan varmt rekommendera en titt på hur det fungerar! Något som inte står tydligt utskrivet är att världsspelarna med fördel ska bygga vidare aggressivt på varandras idéer och räkna med att dessa säger till om man är på väg att sabba deras planer!

RasmusL

Champion
olaberg said:
Häftigt, det låter som om det skulle kunna passa fornålderssagan perfekt.
Ja, jag kan rekommendera att kolla in det i alla fall. Jag kan dock "varna" för att spelledar/spelarutmaningen ligger i princip helt i berättanded då spelet inte bjuder på någon taktisk utmaning i konflikterna. Mekaniken för hur historieberättandet sköts bör dock kunna kopplas ihop med ett mer pillrigt system utan att kärnan skadas.

God45

#PrayersForBahakan
Mitt tips? Ge folk en begränsad veto mekanik. Ge dem tre poäng eller så som de kan använda till att säga "Nej, karaktären kommer inte göra så!" och se till att det inte går att gå runt eller köra över någons veto.

Å andra sidan, utan ett veto får du Hercules. En schysst kille som vill göra det rätta. Sammidigt som han flippar ut och mördar sin familj. Sammtidigt som han accepterar en domstols dom över honom och gör stordåd för att göra bot och bättring. Sammtidigt som han våldtar amazonerna...

RasmusL

Champion
God45 said:
Mitt tips? Ge folk en begränsad veto mekanik. Ge dem tre poäng eller så som de kan använda till att säga "Nej, karaktären kommer inte göra så!" och se till att det inte går att gå runt eller köra över någons veto.

Å andra sidan, utan ett veto får du Hercules. En schysst kille som vill göra det rätta. Sammidigt som han flippar ut och mördar sin familj. Sammtidigt som han accepterar en domstols dom över honom och gör stordåd för att göra bot och bättring. Sammtidigt som han våldtar amazonerna...
Jag tänker mig att nejsägande i regel är destruktivt för viljan att skapa tillsammans och att mekanisera nerskjutandet av varandras idéer känns för mig lite avigt. Kanske kan det bli en kul grej men jag får bilden av att det snarare kommer att handla om finurliga sätta att realisera sina planer utan att övriga spelare ser vart man är på väg och lyckas stoppa dem (aka "luras") men det är också lite worst case.

Personligen skulle jag mycket hellre se ett "Ja, och..."/"Ja, men..."-fokuserat berättande där en idé bara får skjutas ner om alla kring bordet kan enas om att den inte hör dit.

God45

#PrayersForBahakan
Min tanke är att spelare A vill att karaktären ska gifta sig. Spelare B hatar den iden och får karaktären att flippa ut, döda den tilltänkta partnerns barn och servera dem till den tilltänkta partnern i en gryta. (Ska det vara mytiskt ska det :gremwink: )

Om man har veton kan man hindra sådana saker från att hända.

Storuggla

Champion
Jag har för mig att John Wick skrev något spel där man var fler spelledare än spelare, men vågar inte svära på det. Dirty Secrets fungerar iaf så, en spelare, resten är spelledare. Det såg utan fungera sådär när jag läste det.

Storuggla, det var lite konstiga tärningsrull

God45

#PrayersForBahakan
Man borde (med en del jobb) kunna anpassa Narrative cage match systemet till det här :gremsmile:

RasmusL

Champion
God45 said:
Min tanke är att spelare A vill att karaktären ska gifta sig. Spelare B hatar den iden och får karaktären att flippa ut, döda den tilltänkta partnerns barn och servera dem till den tilltänkta partnern i en gryta. (Ska det vara mytiskt ska det :gremwink: )

Om man har veton kan man hindra sådana saker från att hända.
Det handlar väl i slutändan om huruvida spelledarna berättar en historia med varandra eller mot varandra och om det är en tävling kanske veton är bra.

olaberg

Hero
Till slut handlar det om vilket sorts spel som spelgruppen vill ha.

Ett annat alternativ är att spelarna ger alternativa händelseförlopp, lika många var, tills dess att man kan slå tärning och se vad som händer.

"Sigismund friar till trollet!"

"Nä, Sigismund slår ihjäl trollkärringen"

"Men om Sigismund försöker smyga därifrån?"

"Jag tycker att Sigismund ska vänta och se vad trollet gör."

"OK, vi slår väl 1t4 då!"

RasmusL

Champion
olaberg said:
Absolut, men skriv inte ett spel som ska passa alla, det är en övning i omöjlighet som ingen blir glad av.

olaberg said:
Ett annat alternativ är att spelarna ger alternativa händelseförlopp, lika många var, tills dess att man kan slå tärning och se vad som händer.

Det kan vara en intressant variant men jag skulle i så fall gärna se någon form av meta-valuta som man kan använda för att driva igenom sina hjärtefrågor men jag tror att en spelstil som bygger på att spelarna ska säga emot varandra i berättandet kommer bli ganska ryckig och innehålla mycket diskussioner kring spelet per speltid. Visst kan det finnas verktyg för hur en situation där viljorna går isär ska hanteras men om du inte vill driva mot meningsskiljaktigheter så fokusera inte på att hantera dem. Istället för att rakt ut säga att "när man inte kommer överens, gör X" kan strukturer och regler för hur berättarmakten ska fördelas sättas upp som fokuserar på hur en bra historia skapas och därmed planterar de tankebanorna hos spelarna.

God45

#PrayersForBahakan
olaberg said:

Det där är väll det värsta sättet att göra det på. Då får man ju inget utrymme att spinna ut en historia ordentligt. Bättre att man får en scen var. Möjligtvis med en begränsande mekanik. Men att rulla för varenda liten grej kommer få karaktären att verka schizofren.

Skulle vara coolt om någon spelar huvud personen i varje scen och alla de andra spelar NPC:erna. Så pratar hjälten med en bagare spelar en av de andra spelarna bagaren. Slås hjälten med en hydra så spelar en annan spelare hydra och så vidare.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Flest spelledare vinner

För många år sedan skrev jag ett kort litet rollspel vars gimmick var att man istället för en spelledare och flera spelare hade en spelare och flera spelledare, men om man ska vara ärlig var både spelarna och spelledarna bara deltagare som hade olika roller. Spelaren spelade en hjälte, och spelledarna spelade de gudar som styrde hjältens öde. Spelet går relativt fort att läsa eftersom det bara är två sidor långt. Spelet heter Olympus och återfinns här.

/tobias

Necross

Swashbuckler
Spelar sedan ett drygt år Ars Magica, där vi turas om att spelleda med 3 rollpersoner var (alltså 15 pc:s totalt). Ännu så länge har vi dock inte spelat varandras pc:s, och det är kanske mer vad du är ute efter.

Krille

Super Moderator
Necross said:
Spelar sedan ett drygt år Ars Magica, där vi turas om att spelleda med 3 rollpersoner var (alltså 15 pc:s totalt). Ännu så länge har vi dock inte spelat varandras pc:s, och det är kanske mer vad du är ute efter.
Grunts brukar väl (brukade i alla fall) skapas i bunt och läggas i en kommunal hög? Så man har en magiker, en kompanjon och ett antal time-shareade grunts.

Necross

Swashbuckler
Krille said:
Necross said:
Grunts brukar väl (brukade i alla fall) skapas i bunt och läggas i en kommunal hög? Så man har en magiker, en kompanjon och ett antal time-shareade grunts.
Japp, grogs (som du ju menar) ska funka så, men hittills har vi faktiskt spelat dem som enskilda pc:s. Det lär nog bli annorlunda snart, när de börjar dö av :gremsmile:

RasmusL

Champion
olaberg said:

Lite OT men mycket nyfiket:
Hur trad(d)igt vill du ha spelet? Färdigskrivna äventyr/världar? Listor på färdigheter? Assymetrisk kunskapsfördelning?