I den här tråden efterfrågar Krille ett shutmup-rollspel. Efter grunnat ett tag så skulle jag förelå något sånt här som grund:
Kom an då RPG
Börja med att spelarna gör varsin karaktär genom att skriva ned namn och ett atribut (huvudbonader eller anisktbehåring är passande exempel) på ett papper. Så en karaktärer kan se ut så här:
Nicke Furry (lapp för höger öga)
Lana Kraft (stora tuttar)
MacGiver (hockeyfrilla)
När man är klar med karaktären får man vanligtvis ett vapenkort från spelledare. Man har en plats till höger om karaktäresbladet för vapen i höger hand, en till vänster för vapen i vänster hand och nedanför karaktären kan man lägga allt man vill ha i sin ryggsäck, hölster osv.
Framför spelledare placerar man en påse med markörer i ett flertal färger.
Sedan går plotten vanligtvis ut på samma saker som en sämre actionfilm eller ett shut m up-spel, dvs dra runt, skjuta ihjäl saker, hitta bättre stuff och till sist rädda världen. Miljöer kan vara Doom-komplex, Rymdskepp, Köpcentrum fylda av zombies, Tyskland 1944, osv...
När man möter på någon/något som inte är del av gruppen räknar man till tre och sedan signalerar med handgester vad man vill göra, gesterna är:
Öppen hand pekandes Förflyttning i den "riktning" handen pekar
Knuten hand med ett finger framåt respektive Knuten hand med två fingrar framåt skjuter med vapen i höger respektive vänster hand, vid flera mål pekar man mot det man vill träffa, valfri gest av dessa om man har ett tvåhandsvapen
Kunten hand med en eller två fingrar riktad uppåt Siktar för att kunna skjuta på specificerat mål nästa runda (t ex huvudet på en zombie
Knuten hand duckar /söker skydd, undviker att kunna träffas
Tummen upp allt annat, som att säga något till sina vänner, öppna dörrar, ta medecin, byta vapen, sätta på sig rustning...
När spelarna visat sina gester tar man dem i ordningen ovan, dvs först flyttar folk, sedan noterar man vad som träffats och tar bort amunition, osv
Om det finns något fientligt kvar så fortsätter man med ny räkning.
När man skjuter tar man en av sina markörer från vapnet (självklart kan det finnas vapen som har oändligt med ammo, ingorera i så fall detta moment) och spelledaren drar en markör ur en påse framför sig. I vanliga fall dör alla monster man träffat, men färgen på markören bestämmer om något mer händer och de flesta fiender har regler som kan påverkas av dess färg. Efter man har dragit för spelare som skjutit, drar man också för alla som gjort annat (för utom de som duckat), eventuella regler för skador på fi ignorerar man så klart om spelaren inte skjutit.
Ett färgsystem kan se ut ungefär så här:
Svart: ingen extra effekt
Röd: Spelaren får en röd (blodsförlust) skada av monstret och behåller markören
Blå: Spelaren får en blå (kross) skada av fienden och behåller markören
Grön: Spelaren får en grön (utmattnings) skada av fienden och behåller markören
Gul: Spelaren får en gul (moral) skada av fienden och behåller markören
Rosa: Fienden knockas endast
Vit: Special, den vita markören läggs mitt på bordet. Special markörerna kan spelarna sedan ge bort till den (annan än sig själv om man inte solospelar) som gör något coolt / rätt / klischeigt, så länge man kan motivera varför man ger bort markören. En vit markör kan sedan användas som en specialskada av spelaren som alltid har önskad effekt.
Olika fiender är sedan olika känsliga för olika vapen, en alien kan t ex kanske endast ta skada om man drar en gul markör, en zombie måste man skjuta i huvudet så man får sikta en runda först, en hitlerjugend kan inte dela ut gul-moralskada, men träffas inte heller av gula skott osv upp till spelledares/scenarioskrivarens fantasi.
Får en karaktär mer än fem träffar av en och samma färg så slås den ur spel.
Det traditionella är att sista skurken sedan har så hemskans mycket specialregler att man i huvudsak vi spendera vita markörer på honom.
Fynd
Längs med vägen hittar man saker som rustningar (som skyddar mot ett antal skott av en viss typ), första hjälpen kitt som tar bort skador av en färg och självklart nya vapen. Vanligtvis är alla dessa på egna kort som placeras vid karaktärsbladet.
Anekdotregeln
Precis som i actionfilmer finns det också läge för återblickar, man kan också ta en paus i striderna och någon karaktärer berättar en anekdot som visar på att han har en mänskilig sida också. Det finns inga krav på att det på något sätt ska vara långt och bra, bara det är en berättelse. Efter en sådan paus känner sig alla andra bättre till mods och piggare (och tar bort en skada av varje sort), medan den som berättat anekdoten har tagit en större risk att dö och inkasserar fyra skador av en och samma färg som spelaren väljer. Dessa skador absorberas aldrig av rustningar. Det finns ingen logik i denna regel, mer än att det vanligtvis fungerar på det sättet i en actionberättelse.
Så bygg om, bygg till, häkla, hylla, eller hojta om vi ska testa det
Kom an då RPG
Börja med att spelarna gör varsin karaktär genom att skriva ned namn och ett atribut (huvudbonader eller anisktbehåring är passande exempel) på ett papper. Så en karaktärer kan se ut så här:
Nicke Furry (lapp för höger öga)
Lana Kraft (stora tuttar)
MacGiver (hockeyfrilla)
När man är klar med karaktären får man vanligtvis ett vapenkort från spelledare. Man har en plats till höger om karaktäresbladet för vapen i höger hand, en till vänster för vapen i vänster hand och nedanför karaktären kan man lägga allt man vill ha i sin ryggsäck, hölster osv.
Framför spelledare placerar man en påse med markörer i ett flertal färger.
Sedan går plotten vanligtvis ut på samma saker som en sämre actionfilm eller ett shut m up-spel, dvs dra runt, skjuta ihjäl saker, hitta bättre stuff och till sist rädda världen. Miljöer kan vara Doom-komplex, Rymdskepp, Köpcentrum fylda av zombies, Tyskland 1944, osv...
När man möter på någon/något som inte är del av gruppen räknar man till tre och sedan signalerar med handgester vad man vill göra, gesterna är:
Öppen hand pekandes Förflyttning i den "riktning" handen pekar
Knuten hand med ett finger framåt respektive Knuten hand med två fingrar framåt skjuter med vapen i höger respektive vänster hand, vid flera mål pekar man mot det man vill träffa, valfri gest av dessa om man har ett tvåhandsvapen
Kunten hand med en eller två fingrar riktad uppåt Siktar för att kunna skjuta på specificerat mål nästa runda (t ex huvudet på en zombie
Knuten hand duckar /söker skydd, undviker att kunna träffas
Tummen upp allt annat, som att säga något till sina vänner, öppna dörrar, ta medecin, byta vapen, sätta på sig rustning...
När spelarna visat sina gester tar man dem i ordningen ovan, dvs först flyttar folk, sedan noterar man vad som träffats och tar bort amunition, osv
Om det finns något fientligt kvar så fortsätter man med ny räkning.
När man skjuter tar man en av sina markörer från vapnet (självklart kan det finnas vapen som har oändligt med ammo, ingorera i så fall detta moment) och spelledaren drar en markör ur en påse framför sig. I vanliga fall dör alla monster man träffat, men färgen på markören bestämmer om något mer händer och de flesta fiender har regler som kan påverkas av dess färg. Efter man har dragit för spelare som skjutit, drar man också för alla som gjort annat (för utom de som duckat), eventuella regler för skador på fi ignorerar man så klart om spelaren inte skjutit.
Ett färgsystem kan se ut ungefär så här:
Svart: ingen extra effekt
Röd: Spelaren får en röd (blodsförlust) skada av monstret och behåller markören
Blå: Spelaren får en blå (kross) skada av fienden och behåller markören
Grön: Spelaren får en grön (utmattnings) skada av fienden och behåller markören
Gul: Spelaren får en gul (moral) skada av fienden och behåller markören
Rosa: Fienden knockas endast
Vit: Special, den vita markören läggs mitt på bordet. Special markörerna kan spelarna sedan ge bort till den (annan än sig själv om man inte solospelar) som gör något coolt / rätt / klischeigt, så länge man kan motivera varför man ger bort markören. En vit markör kan sedan användas som en specialskada av spelaren som alltid har önskad effekt.
Olika fiender är sedan olika känsliga för olika vapen, en alien kan t ex kanske endast ta skada om man drar en gul markör, en zombie måste man skjuta i huvudet så man får sikta en runda först, en hitlerjugend kan inte dela ut gul-moralskada, men träffas inte heller av gula skott osv upp till spelledares/scenarioskrivarens fantasi.
Får en karaktär mer än fem träffar av en och samma färg så slås den ur spel.
Det traditionella är att sista skurken sedan har så hemskans mycket specialregler att man i huvudsak vi spendera vita markörer på honom.
Fynd
Längs med vägen hittar man saker som rustningar (som skyddar mot ett antal skott av en viss typ), första hjälpen kitt som tar bort skador av en färg och självklart nya vapen. Vanligtvis är alla dessa på egna kort som placeras vid karaktärsbladet.
Anekdotregeln
Precis som i actionfilmer finns det också läge för återblickar, man kan också ta en paus i striderna och någon karaktärer berättar en anekdot som visar på att han har en mänskilig sida också. Det finns inga krav på att det på något sätt ska vara långt och bra, bara det är en berättelse. Efter en sådan paus känner sig alla andra bättre till mods och piggare (och tar bort en skada av varje sort), medan den som berättat anekdoten har tagit en större risk att dö och inkasserar fyra skador av en och samma färg som spelaren väljer. Dessa skador absorberas aldrig av rustningar. Det finns ingen logik i denna regel, mer än att det vanligtvis fungerar på det sättet i en actionberättelse.
Så bygg om, bygg till, häkla, hylla, eller hojta om vi ska testa det