Nekromanti Kombinera Eon 3 med Eon 4?

z33r0x

Veteran
Hej, är det någon som slagit ihop någon eller några regler från Eon 4 till Eon 3 o tvärt om? Så fall vilka har ni slagit ihop? Det är delade uppfattningar om regler i detta huset, då folk saknar vissa saker från Eon 3 som dom vill ha i Eon 4.

LordTengel

Swordsman
Det jag kommer på på rak arm är att jag har använt reglerna för att beräkna restider (i Sjöfarare & pirater) när jag spellett Eon 4. Vill minnas att jag tillfälligt konverterade vissa färdighetschanser till Eon 3 under beräkningarna. Fungerade bra.

z33r0x

Veteran
Okej LordTengel, jo går ju använda gammalt matrial att man konvertera om lite bara. Det är blandade åsikter om själva skadesystemet här, då vissa grejer som folk använt inte riktigt fungera längre, t.ex FYLGISK URLADDNING, eller HELANDE HANDEN, då blixten orsaka trauma och smärta, ska den bara göra utmattning då? eller ska man snickra ihop för extra skador med elektrisk skada, o helande handen, ja man kan inte läka utmattning så där, då¨trauma eller smärta inte finns längre, så måste man väl äterställa utmattning, men frågan är, hur mycket. Använder ni besvärjelser från aspekterna som ni konverterat om?

Staffan

Myrmidon
Just magisk läkning finns ju i magi-previewen Helmgast släppte i julas. Både analgesiskt sedativ och helande handen ökar Läkningstakten med 2 +1/övertag för smärta respektive sår. Det gör att man läker ett kryss Smärta per 8 timmar (istället för 24), eller ett Sår på 3-4 dagar (i stället för 10).

z33r0x

Veteran
Hej Staffan, jo jag sett dom där besvärjelserna, jag läste det, men verka inte finnas något typ av helande effekt som kan t.ex hjälpa under en i strid riktigt, eller att få nån att kunna börja slåss igen. Verkar som Eon 4 går mer mot att det ska vara mer support allt, som ska gynna över lång tid istället för omedelbar effekt.

Staffan

Myrmidon
Det kan mycket väl vara så att Helmgast inte vill ha in-combat-läkning. Notera att det inte finns någon sådan bland Daak-bönerna i grundboken heller. Utmattning försvinner ju ändå efter striden.

Jag vill minnas att magisk läkning var rätt begränsad i Eon 3 också - visst, du kunde få en hygglig dos på en gång, men sedan kunde du inte få mer magisk läkning av den sortens skada förrän du hade kunnat läka någon på naturlig väg.

z33r0x

Veteran
Ja de stämmer Staffan, så va de, man va tvungen att läka naturligt först innan man kan få en ny o det skapar en bra balans. Jag kan också förstå att Helmgast inte vill ha de på de sättet som jag menar också, att dom vill att de ska vara mer, typ som det är nu att magi är support, o för att kanske få upp en fallen kamerat på fötter, så använder man något som gör att den individen eller varelsen får slå ett nytt chockslag med xT6 enklare med att piggna till igen. O som du sa där, man återställer all Utmattning efter strid, kan man nästan säga att man inte var med i striden när man låg avsvimmad, man vilade :D, så bli man återhämtat utmattningen på de sättet, så borde all utmattning återställas, förutom då infektioner o grundutmattningen förstås.

Brynhold

Veteran
Saker jag tagit/inspererats av från eon3->4... Det jag kommer att tänka på rak arm: Lagt till allmänbildning(veta vem som är baron i grannstaden), skiljer det från visdom som endast är hur smart personen är och allmänna livserfarenheter(bete sig vettigt, förbereda sig bra för olika situationer osv.). Man kan höja grundattribut + regler för hög ålder. Regler för Rykte. Eon3;s system för karaktärsdrag kombinerat med fyrans. Använder 3+4;ans bakgrundstabeller vid karaktärsskapning. Roliga tabeller som "slumpmässiga stadshändelser" eller "vildmarks händelser".

Ymir

Liten kantbaron
Vi har medvetet tagit bort instant-helning, ja. Vi vill att magisk helning ska underlätta vanliga världsliga läkares jobb, snarare än att bara hux flux ersätta dem.

Det jag personligen saknar mest från Eon III är reglerna för ålder samt sinnesattributen (Hörsel, Syn, Andeförnimmelse, Värmesyn etc) och höjning av attribut, men även familjetabellen och annat sånt som gav utökad backståry till rollpersonen och dess familj.

Staffan

Myrmidon
Ymir;n168059 said:
Det jag personligen saknar mest från Eon III är reglerna för ålder samt sinnesattributen (Hörsel, Syn, Andeförnimmelse, Värmesyn etc) och höjning av attribut, men även familjetabellen och annat sånt som gav utökad backståry till rollpersonen och dess familj.
Det mesta du räknar upp är inte direkt något som jag saknar.

Ålder: det är få kampanjer som håller på så länge att åldringsreglerna blir relevanta under kampanjens gång (flera år). Visst, om man kör någon sorts Pendragon-grej där man går på äventyr en gång om året och lägger resten av tiden på att hantera gods och liknande, då kan det vara relevant. Men annars, om man vill modellera att ens rollperson är gammal, sätt helt enkelt lite lägre värden på fysiska och lite högre på mentala stats.

Sinnen: Det är sällan skillnaden mellan Syn och Hörsel är relevant i spelet, så jag är helt för Eon 4s lösning att man slår samman dem till Uppfattning. Om någon är exceptionellt bra på endera så har man bakgrundsslagen God Hörsel respektive Skarpsynt, och då blir det en grej att rollpersonen just är extra skarpsynt, inte bara att man ligger lite högre på den allmänna Syn-skalan.

Höjning av stats hade väl iofs varit intressant, men familj tycker jag det är bättre att lämna åt spelaren att komma på själv om hen tycker hens familj är något som ska vara relevant.