Ymir;n168059 said:
Det jag personligen saknar mest från Eon III är reglerna för ålder samt sinnesattributen (Hörsel, Syn, Andeförnimmelse, Värmesyn etc) och höjning av attribut, men även familjetabellen och annat sånt som gav utökad backståry till rollpersonen och dess familj.
Det mesta du räknar upp är inte direkt något som jag saknar.
Ålder: det är få kampanjer som håller på så länge att åldringsreglerna blir relevanta under kampanjens gång (flera år). Visst, om man kör någon sorts Pendragon-grej där man går på äventyr en gång om året och lägger resten av tiden på att hantera gods och liknande, då kan det vara relevant. Men annars, om man vill modellera att ens rollperson är gammal, sätt helt enkelt lite lägre värden på fysiska och lite högre på mentala stats.
Sinnen: Det är sällan skillnaden mellan Syn och Hörsel är relevant i spelet, så jag är helt för Eon 4s lösning att man slår samman dem till Uppfattning. Om någon är exceptionellt bra på endera så har man bakgrundsslagen God Hörsel respektive Skarpsynt, och då blir det en grej att rollpersonen just är extra skarpsynt, inte bara att man ligger lite högre på den allmänna Syn-skalan.
Höjning av stats hade väl iofs varit intressant, men familj tycker jag det är bättre att lämna åt spelaren att komma på själv om hen tycker hens familj är något som ska vara relevant.