Kombinera rollspel och RTS

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,127
Location
Uppsala
Fick en tanke från ingenstans, som de ofta kommer. Den var om det går och skulle vara kul att på något sätt kombinera rollspel och RTS spel. Kom inte på något bra svar då rollspel sällan är real time.

Men det jag egentligen ville jag ha, efter lite funderingar är ett rollspelssystem där spelarna inte är en person utan en hel armé, till och med en bas, likt det som finns i RTS spel. Och nu menar jag inte att man spelar kungar och generaler.

Jag tänker mig att istället för rustning och vapen på rollformuläret så finns trupper och byggnader.

Just byggnader blir ju lite svårt om man vill att rollpersonerna ska kunna röra sig, så min tanke blir mer scifi. (Även om gående slott/borgar är coolt).

Man spelar någon form av rörlig bas, ett rymdskepp som landar, något som kan ha massa coola moduler (byggnader) och plats för enheter som kan skickas iväg.

Alla spelledarpersoner är och enheter, grupper av enheter eller också mobila baser som går att prata med. Man kan acceptera uppdrag, dra på äventyr och allt det där vanliga.

I strid så översätta avståndsattacker till enheter av lång räckvidd eller som är snabba. Närstid blir försvarssystem på basen eller markenheter som är slöare med kortare räckvidd. Magi blir specialenheter och kanske olika typer av uppgraderingar.

Man behöver skaffa resurser och hantera något form av ekonomi.

Skulle det här kunna funka och vara kul? Finns det något liknande.

Jag är inte ute efter basbyggarregler i typ mutant år 0 för där är man inte basen.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
1,534
Jag är inte med på vad du menar. Det låter för mig lite som en narrativ kampanj i ett miniatyrspel, eller ett strategiskt brädspel (typ axis and allies).

Om man "är basen", och då uttryckligen inte kungen eller generalen, var kommer egentligen rollspelet in? Om SLP'er är grupper (snarare än representanter för gruppen) så beskriver du väl ett spel där man slår någon slags aktion-reaktion för olika enheter som flyttas runt på en karta?

Jag är inte ute efter basbyggarregler i typ mutant år 0 för där är man inte basen.
Om man "är basen" eller inte i spel som MÅ0 beror väl mest på vilka skor man tar på sig när man fattar de besluten. Det går för mig helt utmärkt att "vara basen" och sen spela rollpersoner som skickas ut av basen. Däremot blir det inte så mycket spel kvar om man enbart ska vara basen.

Edit: det jag skrev låter nog negativt. Det är uppriktiga frågor eftersom jag inte förstår hur du tänker att man ska göra, inte retoriska frågor för att visa att du har en dålig idé.
 
Last edited:

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,128
Location
Umeå
Jag är inte ute efter basbyggarregler i typ mutant år 0 för där är man inte basen.
Jag tycker annars att MÅ0 fast med rörlig bas låter väldigt likt det du efterfrågar.

Man spelar kollektivet i basbyggarfasen och inte sin "vanliga" rollperson. Man har invånarna som en resurs som man kan slåss och försvara sig med mot olika hot.

Största skillnaden är väl att i MÅ0 så är det bara en liten del av spelet innan man kör rollspel med sin rollperson. Men jag är inte riktigt med på hur man rollspelar en bas. I MÅ0 så blir basfasen mer som ett brädspel som skapar förutsättningar för rollspelet.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,127
Location
Uppsala
Jag är inte med på vad du menar. Det låter för mig lite som en narrativ kampanj i ett miniatyrspel, eller ett strategiskt brädspel (typ axis and allies).

Om man "är basen", och då uttryckligen inte kungen eller generalen, var kommer egentligen rollspelet in? Om SLP'er är grupper (snarare än representanter för gruppen) så beskriver du väl ett spel där man slår någon slags aktion-reaktion för olika enheter som flyttas runt på en karta?

Om man "är basen" eller inte i spel som MÅ0 beror väl mest på vilka skor man tar på sig när man fattar de besluten. Det går för mig helt utmärkt att "vara basen" och sen spela rollpersoner som skickas ut av basen. Däremot blir det inte så mycket spel kvar om man enbart ska vara basen.
Hehe inte helt klar själv. Det kanske krävs någon form av rollperson i grunden men att man sällan spelar denna utan att allt göra med basen. Kanske till och med att man är inlåst i basen i någon kapsel like Eve online.

Jag vill åt att man kan spela lite som vanligt bara att man främst är en bas. Saker ska vara så pass abstrakta att det för spelarna handlar om att använda vapen, utrustning, färdigheter osv "som vanligt". I bakgrunden så kan det innebära massa personer som gör saker men det finns ett avstånd mellan vad spelarna är och besättningen. Kanske även att man spelar AI.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,127
Location
Uppsala
Jag tycker annars att MÅ0 fast med rörlig bas låter väldigt likt det du efterfrågar.

Man spelar kollektivet i basbyggarfasen och inte sin "vanliga" rollperson. Man har invånarna som en resurs som man kan slåss och försvara sig med mot olika hot.

Största skillnaden är väl att i MÅ0 så är det bara en liten del av spelet innan man kör rollspel med sin rollperson. Men jag är inte riktigt med på hur man rollspelar en bas. I MÅ0 så blir basfasen mer som ett brädspel som skapar förutsättningar för rollspelet.
Ja det kanske är mer likt än vad jag tänkt. Har själv inte kört MÅ0 utan bara läst om det. Ska kolla in det lite mer.

Att man är en person och att det finns besättningen/innevånare som mer är resurser har jag inget emot, men det ska handla om basen och att man agerar som den.

Behöver skriva upp lite regler och få fram någon form av pseudo scenario för att själv förstå vad jag är efter.

Var mest en tanke som flög in i mig.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,127
Location
Uppsala
Edit: det jag skrev låter nog negativt. Det är uppriktiga frågor eftersom jag inte förstår hur du tänker att man ska göra, inte retoriska frågor för att visa att du har en dålig idé.
Helt okej, läste det inte som negativt. Jag vad luddig och oklar själv i vad jag skrev och skrev för att jag ville ha frågor och bolla själva konceptet.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Okej, ska kolla in det.
De är dock spelledarlösa spel. Låter lite som att du här vill ha ett spel med en spelledare där resten av spelarna är olika baser. Tror att det är svårare att få till bra. Har du fyra spelare och en spelledare så har du alltså fyra olika "baser" som gör grejer? Jag hade nog fokuserat på konflikter mellan rollbaserna då, snarare än att de likt traditionella rollspel är ett gäng som gör grejer tillsammans. Och jag hade såklart skippat spelledaren. :gremgrin:
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Jag hade nog fokuserat på konflikter mellan rollbaserna då, snarare än att de likt traditionella rollspel är ett gäng som gör grejer tillsammans.
100% detta!

Strategispel är ju nästan helt uteslutande konfliktspel. Tror det är en bra grej at anamma om en vill försöka tolka grejen genom rollspel.

Sen om det är med eller utan spelledare är mest en tröttsam petitess. ;)
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,908
För rätt länge sen skissade jag på ett cyberpunk-äventyr med följande upplägg:

Stadens största klubbägare X har nyss startat en ny cool raveklubb som är tänkt att bli den hetaste i stan. Han har dock blåst sin tilltänkta samarbetspartner Y på en massa stålar och denne vill hämnas. Hen har därför startat ett enormt coolt undergroundrave i en övergiven fabrikslokal som är mer creddigt än X’s rave. Y har fått reda på att X anlitat ett gäng som på undergroundravets premiärnatt ska storma fabrikslokalen, skapa kaos och sabotera racet. Rollpersonerna anlitas för att förhindra detta. De får tillgång till tio vakter och en karta över lokalen. De måste planera noga hur de ska skydda ravet, vilka ställen är det risk att gängmedlemmar kan ta sig in? Vilka ingångar kan blockeras? Vart är bäst att placera ut vakterna? Vart ska rollpersonerna befinna sig? Sen ska allt gå lite som ett RTS där både spelarna och spelledaren gör förflyttningar av flera karaktärer varje runda.

Liknar det vad du efterfrågar?
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,127
Location
Uppsala
Jag har försökt skriva ihop ett mockup spelmotor för att bättre förstå själv vad jag vill ha.

SL: Ni kommer fram till Valian II:s Norra handelsutpost Et'Scotia. Ni får tillfälligt tillträdelsetillstånd. Efter att ha tagit er genom atmosfären så ser ni den kilometerhöga spiran som har flera dockor för färjor och transporter. Nederdelen är fylld av rostande mobila baser, landskepp och övergivna industrier samt en kyrkogård för gruvmaskiner och hangarer. Er superbärare får landa på plats 7C. Minst en bas måste vara kopplad till superbäraren för att den ska kunna fungera under er vistelse.

Lizza: Jag lossar mig, finns det något nöjesdistrikt att koppla in mig på.

SL: Ja... Red avenue som består främst av hundratals gamla pilgrimsconatinerhus. Det finns två platser stora nog för ditt svävarskepp.

Lizza: Låter bra, då vill jag öppna upp dörrarna till mitt kasino och samla information. Slår 17 för spioneri och datainsamling.

SL: Okej det tar dig tre, fyra timmar att göra alla moment. Att er superbärare är över sjuttio år gammal märks av och det tar längre tid än önskat. Ni har fortfarande dubbla dockningsadaptrar för att ditt skepp ska kunna fästas ordentligt.

Ralf: Jag stannar med min bas, finns mina försvarsuppgraderingar kvar i min hangar?

SL: Ja, du monterade ner det gamla systemen och installerade nya slots så allt är klart för att uppgradera. Det kommer ta många timmar, hela dagen.

Ralf: Då sätter jag drönare och manskap igång. Alla robotar ska jobba.

Jo: jag startar upp mikrofabriken och letar en plats för raffinaderiet.

SL: vad bygger du? Du hittar en plats i utkanten av staden, mot en avgift, du kan flytta raffinaderiet själv eller anlita ert kranskepp.

Jo: Jag anlitar. Jag har 12 ton Crysterium och typ 300 ton järnmalm att processa... jag vill bygga... stealth tanks.

SL: Kit eller färdiga? Kit tar mindre plats i hangaret men behöver monteras ihop innan du kan deploya.

Jo: kit blir bra, den superstora pansarvagnen tar upp all plats... Ja den ska vara kvar.

SL: Ni sätter er själva i arbete under dagen, det är mycket aktivitet och trafik med skepp som kommer och går. Lizza du får fram uppgifter om att gruvbolaget Far beyond mining Corp i hastighet har avbrutit sin verksamhet några hundra mil bort. Rykten säger pirater medan andra nämner Masticca aktivitet.

Jo: Masticca, det är utomjordingarna va?

SL: Ja, de som finns överallt, hållet till under marken då ytan är helig och tillägnad naturen osv... Lizza, det sägs att gruvbolaget har lämnat kvar mycket utrustning vid olika platser men att ingen vågat åka dit för att bärga det.

Ralf: Något för oss då, behöver vi superbäraren för att ta oss dit?

SL: Ja era mobila baser har inte så lång räckvidd...
 
Top