Nekromanti Komma igång med träning?

chrull

Stockholm Kartell
Så, inspirerad av Krilles viktminskningstråd så starar jag här en allmän tränings/fitness tråd.

Efter att för två år sedan upptäckt att dyr öl kan vara förbannat gott, samt att efter 2½ år levt med det helvete som är lunchrestaurangerna i Kungsängen så har min tidigare ganska smala kropp blivit lite större. Jag är inte tjock på något sätt än, men jag börjar få ölmage och ha lite problem att komma i både skjortor och byxor, vilket jag inte uppskattar alls.
Dessutom har jag insett att min fysik inte är den bästa och tänkte försöka att ändra på det, frågan är hur?

Ge mig era bästa träningsknep, helst med nybörjare i åtanke.

krank

Går ondskans ärenden
Tja, öh, ät mindre och rör dig mer?

Vad gäller träningsknep: Hitta en promenad du anser dig kunna ta varje dag... Målet är att vara lagom trött i slutet av promenaden varje dag. Inte vrålsvettig, men väl trött i fötterna och så. För mig innebär det 40 minuters skogspromenad, men det beror på individen. Sedan ökar man takten/längden på promenaden om det skulle kännas för enkelt nån gång senare.

Huvudsaken är att man rör sig varje dag. Det är viktigare att få in rutinen än att rasa i kilon snabbt.

Annars har jag haft ganska god erfarenhet av en sån där magtränare som rullar på golvet med två handtag, en sån där TV-shoppryl du vet, men den har det av nån anledning varit svårare att skapa rutiner kring.

Krille

Super Moderator
Väv in träningen i vardagsrutinen

Nu har jag fördelen att jag bor på lagom avstånd från jobbet, så jag kan gå till och från jobbet varje dag. Det är två halvtimmespromenader om dagen.

Därtill har jag ett badhus som ligger på vägen hem, som dessutom har öppet särskilt för motionssimning två gånger i veckan. Så för mig är det naturligt att ta en simtur på vägen hem. Nu är det dessutom så att supergruppen har två regelbundna spikade sammankomster i City of Heroes, nämligen Megalomania (skurkspelande) på måndagar och Next Generation (hjältespelande) på torsdagar, så för mig passar det utmärkt att simma minst en kilometer och oftare två, gå hem, ta ett par kvällsmackor, och sedan spela City of Heroes. Då är rutinen för två dagar uppordnad.

Jag försökte med andra träningsformer, men de krävde transport, tidsbokning, koordination mellan flera personer och/eller annat meck, och hela projektet låg helt enkelt brunt till, innan jag till slut kom att tänka på badhuset som i sin enkelhet är perfekt för mig. Det enda jag gör är att ta med en påse med handduk och badbyxor till jobbet på måndagar och torsdagar, och sen simmar jag ett tag på vägen hem.

Så tricket för mig var helt enkelt att hitta en träningsform som jag kunde kan väva in i din vardagsrutin utan en massa krångel och som blev en naturlig del av den.

Gordeg

Hero
Det finns många träningsformer att välja på, den viktigaste frågan för den som behöver komma igång är: Tycker jag att det här är skönt/roligt?
Att förlita sig på pliktkänsla funkar inte. Om du känner ett motstånd inför att gå till träningen kommer hela projektet att rinna ut i sanden.
Det finns en naturlig tröghet i att komma igång, men när du kommit över den tröskeln (det tar några veckor) måste träningen vara lustbetonad för att du ska vilja fortsätta.

Om viktnedgången är det viktigaste för dig är det lämpligast med uthållighetsträning i någon form. Exempelvis gång, cykling eller simning. Långsam löpning är bäst men om du är helt otränad kanske inte dina ben klarar av det just nu.

Ha som målsättning att träna varje dag. Det känns jobbigt i början men när du kommit igång är det en baggis. Självklart måste man göra undantag ibland, men med målsättningen att träna sju gånger i veckan kanske det i praktiken blir 5 gånger i veckan vilket är helt ok.

Gordeg

chrull

Stockholm Kartell
krank said:
Tja, öh, ät mindre och rör dig mer?

Vad gäller träningsknep: Hitta en promenad du anser dig kunna ta varje dag... Målet är att vara lagom trött i slutet av promenaden varje dag. Inte vrålsvettig, men väl trött i fötterna och så. För mig innebär det 40 minuters skogspromenad, men det beror på individen. Sedan ökar man takten/längden på promenaden om det skulle kännas för enkelt nån gång senare.

Huvudsaken är att man rör sig varje dag. Det är viktigare att få in rutinen än att rasa i kilon snabbt.

Annars har jag haft ganska god erfarenhet av en sån där magtränare som rullar på golvet med två handtag, en sån där TV-shoppryl du vet, men den har det av nån anledning varit svårare att skapa rutiner kring.
Egentligen är jag inte alls intresserad av att se några kilon rasa, jag är mer intresserad av att omfördela dem.

Promenera är sjukt tråkigt, men något jag redan börjat med. Efter att jag flyttade har många taxiresor ersatts av nattliga promenader istället och det är promenader jag kan godta så att säga. Annars tycker jag att längre promenader bara leder till att jag stannar för att fika...

Organ

Out of time, out of mind
chrull said:
Ge mig era bästa träningsknep, helst med nybörjare i åtanke.
Skaffa barn! Jävlarns vad man får gå då! Man har inte gått en skogspromenad på riktigt om man inte släpat en 20-kilos emmaljunga över stock och sten. Om man sedan inte heller är van att röra på sig så rasar kilona som mjäll från en rastafarian. Dessutom får man biceps som en skogshuggare. (I shit you not! Ni kan ju gissa vad att i flera timmar varje dag bära runt på en 5-10 kilosklump ger för resultat efter ett år.)

/Anders, spöar hela forumet i armbrytning

chrull

Stockholm Kartell
Re: Väv in träningen i vardagsrutinen

Krille said:
Nu har jag fördelen att jag bor på lagom avstånd från jobbet, så jag kan gå till och från jobbet varje dag. Det är två halvtimmespromenader om dagen.

Därtill har jag ett badhus som ligger på vägen hem, som dessutom har öppet särskilt för motionssimning två gånger i veckan. Så för mig är det naturligt att ta en simtur på vägen hem. Nu är det dessutom så att supergruppen har två regelbundna spikade sammankomster i City of Heroes, nämligen Megalomania (skurkspelande) på måndagar och Next Generation (hjältespelande) på torsdagar, så för mig passar det utmärkt att simma minst en kilometer och oftare två, gå hem, ta ett par kvällsmackor, och sedan spela City of Heroes. Då är rutinen för två dagar uppordnad.

Jag försökte med andra träningsformer, men de krävde transport, tidsbokning, koordination mellan flera personer och/eller annat meck, och hela projektet låg helt enkelt brunt till, innan jag till slut kom att tänka på badhuset som i sin enkelhet är perfekt för mig. Det enda jag gör är att ta med en påse med handduk och badbyxor till jobbet på måndagar och torsdagar, och sen simmar jag ett tag på vägen hem.

Så tricket för mig var helt enkelt att hitta en träningsform som jag kunde kan väva in i din vardagsrutin utan en massa krångel och som blev en naturlig del av den.
Jag försöker hitta något sådant, som jag också trivs med. Vi har gym på jobbet och teoretiskt kunde jag ju besöka det pi slutet på arbetsdagen, men jag är skeptisk till gym. Mest för att jag inte kan något om gym. Hurfan gör man? Vad är bra och dplig gym-etikett?

Simma försökte jag göra, men det är helt omöjligt att hitta ett vettigt simhus i stockholm under vettiga tider.

chrull

Stockholm Kartell
Gordeg said:
Det finns många träningsformer att välja på, den viktigaste frågan för den som behöver komma igång är: Tycker jag att det här är skönt/roligt?
Att förlita sig på pliktkänsla funkar inte. Om du känner ett motstånd inför att gå till träningen kommer hela projektet att rinna ut i sanden.
Det finns en naturlig tröghet i att komma igång, men när du kommit över den tröskeln (det tar några veckor) måste träningen vara lustbetonad för att du ska vilja fortsätta.

Om viktnedgången är det viktigaste för dig är det lämpligast med uthållighetsträning i någon form. Exempelvis gång, cykling eller simning. Långsam löpning är bäst men om du är helt otränad kanske inte dina ben klarar av det just nu.

Ha som målsättning att träna varje dag. Det känns jobbigt i början men när du kommit igång är det en baggis. Självklart måste man göra undantag ibland, men med målsättningen att träna sju gånger i veckan kanske det i praktiken blir 5 gånger i veckan vilket är helt ok.

Gordeg
Målsättningen är att komma i form. Min kondis är värdelös, jag är klen som fan och har absolut inga muskler. Så planen är att omfördela den begynnande ölmagen till andra ställen.

Cykla är en bra idé som jag kommer att försöka med, jag måste bara bli frisk från tennisarmen och få hem min nya racingcykel från där den nu står.

Gordeg

Hero
chrull said:
Målsättningen är att komma i form. Min kondis är värdelös, jag är klen som fan och har absolut inga muskler. Så planen är att omfördela den begynnande ölmagen till andra ställen.
I så fall kombination av uthållighetsträning och gym, jag läste att du hade ett gym på jobbet vilket är väldigt praktiskt. Det är bra att få instruktioner första träningstillfället. Sköts det av en förening, eller hur funkar det hos er? Om ingen kan instruera på jobbets gym kan du göra en fuling och hitta ett dyrt gym på stan där man får prova en gång gratis med instruktör, och sedan inte lösa träningskort utan träna på jobbet istället. Säkert inte exakt samma maskiner men ändå.

Gymetikett är inte så knepigt.
* Säg hej när du kommer.
* Om en maskin är väldigt populär kan man erbjuda sig att köra växelvis med någon annan så att den inte är upptagen hela tiden.
* Säg hejdå när du går.

Gordeg

chrull

Stockholm Kartell
Gordeg said:
chrull said:
I så fall kombination av uthållighetsträning och gym, jag läste att du hade ett gym på jobbet vilket är väldigt praktiskt. Det är bra att få instruktioner första träningstillfället. Sköts det av en förening, eller hur funkar det hos er? Om ingen kan instruera på jobbets gym kan du göra en fuling och hitta ett dyrt gym på stan där man får prova en gång gratis med instruktör, och sedan inte lösa träningskort utan träna på jobbet istället. Säkert inte exakt samma maskiner men ändå.

Gymetikett är inte så knepigt.
* Säg hej när du kommer.
* Om en maskin är väldigt populär kan man erbjuda sig att köra växelvis med någon annan så att den inte är upptagen hela tiden.
* Säg hejdå när du går.

Gordeg
Gymmet sköts väl av försvarsmaktens IF, typ...
Och de borde kunna hjälpa till, frågan är om de jobbar när jag vill ha hjälp... Men det ska väl gå att kolla upp. Vad är korrekt gymklädsel?

Gordeg

Hero
chrull said:
Vad är korrekt gymklädsel?
Vilka träningskläder som helst! Om man inte går på ett hippt brat-innegym där man måste träna iklädd snordyra märkesplagg och tjejerna tränar med smycken på sig... men till såna gym vill man nog ändå inte gå.
Om man har på sig något som visar mycket hud, till exempel leopardtangaspeedos eller raffset, alternativt svettas kopiöst genom kläderna, uppskattas det nog av de andra gästerna om man torkar av maskinerna efter att man använt dem.

Gordeg

Johan K

Gammal & dryg
För in det i vardagen, det är ett bra knep. Cykla eller gå istället för buss eller bil. Hitta nått som du gillar att göra i sportväg & börja där..
Dra med en polare att träna med, så kan ni peppa varandra.

Mogger

Hipsteranka
Där var jag själv för 2-3 år sedan. Idag har jag återigen problem med att gamla kläder börjar bli små, men över axlarna och bröstkorgen, och det är däremot ett oerhört angenämt problem. :gremsmile:

Jag skaffade gymkort men nyckeln var att en persolig tränare visade mig runt, lade upp träningsschema och hela den biten. Sedan gjorde endorfinet resten.

Lycka till!

Krille

Super Moderator
chrull said:
Vad är korrekt gymklädsel?
Det där är en fråga som gör att jag valde simning framför gym - naturligtvis finns det ett gym i Skövde Arena (plus möjlighet till handboll eller innebandy eller innefotboll eller ett skitlass andra lagsporter, men det är en sidopunkt). Så varför valde jag simning framför gym?

Jo, på grund av en fördom jag har om gym, att det krävs särskild korrekt gymklädsel. Simning känns mer opretentiöst: en handduk och ett par badbyxor, that's it.

Men när jag ser folk kliva in på gymmet så ser jag en uppsjö med olika kläder, från vanliga gympabrallor och t-shirt till slimfit-märkestjofräs. Det enda mönster jag kan se är att tjockisarna tenderar att gå mer åt gympabrallor och t-shirt, och tjejerna mer åt märkestjofräs, men jag kan fan inte se någon bli utstirrad på grund av ful gympaklädsel.

Jag har fortfarande fördomen nånstans i bakhuvudet och därför har jag fördomen att gymmare är modepretton som mest är där för att visa upp sig för andra modepretton. Men jag har bestämt mig för att korrekt gymklädsel är en fördom och ett hjärnspöke.

---

Naturligtvis hör jag samma sak från gymmarna om simmarna, ety vi delar omklädningsrum och dusch och när vi står där nakna så är det ingen skillnad på oss. Det är ungefär samma nivå på dem - simmare måste hålla sig med korrekta simglasögon, rätt hajhudsbrallor (eller i tjejernas fall dräkt, och tjejer blir mobbade som fan om det är fel signalgrönt på behån) och man måste ha precis rätt badmössa för att kloret inte ska förstöra håret och... men som gymmare behöver man ju bara en t-shirt, ett par gympabrallor och ett par bekväma skor.

Det är faktiskt ganska kul att höra exakt samma fördomar som man själv har, fast spegelvänt.

---

...allt ovanstående sagt under förutsättning att vi talar om det kommunala gymmet/badet i Skövde, inte om ett dyrt hippt inneställe i centrala Tjockhult med guldkantade årskort och som drivs av kronprinsessans pojkvän. Naturligtvis är det från den nidbilden som min fördom om gym kommer ifrån.

Marukusu

Hero
Ett ord: kampsport.
Du omfördelar definitivt kilon, får extra kilon i form av muskler och lär dig att sparka röven av din omgivning. Klädseln är cool förutsett att du slåss i någon asiatisk kampsport... ett win-win alternativ.

cogitare

Swashbuckler
Jag tycker tvärt emot detta faktiskt. Sätter du upp som mål att träna varje dag kommer du ofelbart att misslyckas med detta. Det är helt enkelt ganska svårt både motivationsmässigt och tidsmässigt att hinna med träning varje dag. Ha ett rimligt mål med din träning. Säg 2 ggr per vecka till att börja med kanske, men sätt detta inte som en begränsning utan ett minimum. Då är det troligt att du kommer hinna med någon extra gång och det blir som en "bonus". Det är lite att lura sig själv men jag tror mer på det än ett högt utsatt mål som man nästan säkert vet att man inte kommer kunna hålla.

Och sedan behöver kroppen vila mellan träningarna. Det finns ju någon gammal klysha om att man utvecklas inte under träningen utan under vilan mellan eller något sådant.

Och som många andra sagt redan. Hitta något du kan tycka är kul och som passar dig. Simning, löpning eller promenader är bra för viktminskning. Vill du omfördela behöver du nog slänga in någon form av styrketräning också gissar jag. Löpning tycker jag är enklast. På med ett träningskläder och skor och sen är du iväg. Man behöver inte åka iväg eller bestämma tider eller något sådant och när löppasset är över är du hemma och kan ta det lugnt och duscha i lugn och ro. Nackdelen med detta kan vara motivation, ibland är det bra att träna med någon som hjälper till med motivationen och vilket gör det lite svårare att skita i träningen för det påverkar faktiskt inte bara dig... :gremsmile:

C.

krank

Går ondskans ärenden
cogitare said:
Jag tycker tvärt emot detta faktiskt. Sätter du upp som mål att träna varje dag kommer du ofelbart att misslyckas med detta.
Inte om man gör något enkelt, som t.ex halvlånga promenader eller att svänga in på badhuset om man nu ändå går förbi där. Tanken är ju att hitta ett sätt att röra på sig som inte nödvändigtvis kräver särdeles mycket vad gäller förändringar av ens rutiner; på så vis kan träningen lätt bli ens del av ens vanliga rutin. Att träna två ggr i veckan skulle t.ex för mig lätt bli att jag sköt på tränandet tills helgen, varpå jag skulle missa både lördag och söndag eftersom jag alltid är så upptagen under helgen. Nu däremot när jag går varje dag så blir det en helt annan sak.

Å andra sidan är jag ju en sån som direkt avvisat allt vad kampsport eller liknande heter just för att jag, oavsaertt hur bra och kul det är, aldrig kommer iväg. Kan kämpa hur hårt som helst när jag väl är där, men att finna motivationen till att faktiskt packa träningskläder och sticka iväg... Neäh.

cogitare

Swashbuckler
krank said:
Inte om man gör något enkelt, som t.ex halvlånga promenader eller att svänga in på badhuset om man nu ändå går förbi där.
Jag kanske är lite av en träningsfascist eller något men promenader till och från jobbet eller att man tar trappor istället för hiss ser jag INTE som träning utan som vardagsmotion.

Och jag tror faktiskt att även om man har badhuset på väg hem från jobbet så kommer man inte bara gå inom där varje dag för att det ändå finns där. Eller så är det bara jag som är lat av naturen :gremsmile:

T.ex. så springer jag gärna men även att det är busenkelt (kläder + ta på sig skor tar mindre än 3 minuter för mig) så blir det inte av att jag springer varje dag. Varför? Tja, det finns mängder av andra saker som skall göras och som tar tid.

Träning 7 dagar i veckan är helt enkelt, IMO, ett alldeles för högt ställt mål för att lyckas med långsiktigt. Att träna 2-3 ggr per vecka kontinuerligt år ut och år in är mycket mer rimligt och görbart. I varje fall för mig. Och då slipper jag känna mig "dålig" för att jag inte tränat min kvot under veckan.

C.