Nekromanti Komma igång med träning?

krank

Går ondskans ärenden
cogitare said:
Jag kanske är lite av en träningsfascist eller något men promenader till och från jobbet eller att man tar trappor istället för hiss ser jag INTE som träning utan som vardagsmotion.
Tja, vissa av oss fixar inte särdeles mycket mer än så. För vissa av oss är det definitivt träning. Jag går inte med på din distinktion.

Och jag snackar inte om promenader till/från jobbet. jag snackar promenader i allmänhet. Att man ser till att gå typ en fyrtio minuter extra per dag kan vara ett tillräckligt stort första steg.

Att träna 2-3 dagar i veckan, särskilt om du kräver att "träning" ska vara något man byter om och går iväg till, är imo helt orealistiskt eftersom det innebär ett alldeles för stort brott mot existerande livsrutiner. Bättre då att hitta något man varje dag kan ha som del av sin rutin.

Senare, när man fått bättre kondition, mer ork i allmänhet, etc - då kanske man kan övervinna sin lättja tillräckligt för att faktiskt träna kampsport eller något annat sådär specifikt. Men till en början kan det räcka ganska bra med sånt som inte kräver ombyte etc.

cogitare

Swashbuckler
Du tycker alltså att min "definition" är för stringent men samtidigt tycker du att det är ok att "kräva" av sig själv att man tränar 7 dagar i veckan? Intressant :gremsmile:

Jag håller med dig om att 40 minuters extra promenad är att ses som träning eller att man går inom simhallen på vägen till jobbet är det.

Och jag menar inte på något sätt att ringakta vardagsmotion! Tvärtom. Det är suveränt. Cykla eller gå till jobbet istället för bil/buss/e.dyl. är asbra om det är möjligt. Ta trappor istället för hiss. Gör utfall när du bär runt på matkassarna :gremsmile: Nä, skämt åsido. Det är asbra. Men för mig inte samma sak som träning då man gör ett medvetet val.

OCH det är skillnad på att promenera till jobbet (då åtminstone inte jag vill bli alltför svettig eller varm) och att ta en rask promenad som får upp hjärtrytmen och gör att en och annan svettpärla bryter fram i pannan :gremwink:

På tal om det så skall jag ta och lägga min son i sin vagn för en rask promenad alldeles strax. Skall bli skönt och jag ser det som ett motionspass!

C.

krank

Går ondskans ärenden
cogitare said:
samtidigt tycker du att det är ok att "kräva" av sig själv att man tränar 7 dagar i veckan? Intressant :gremsmile:
All träning är inte jobbigt; min poäng var just att man ska välja ett sätt att träna som man utan problem fixar att göra varje dag. Just för att man om man bara ska röra på sig 2-3 ggr per vecka så blir det lätt att man skjuter det framför sig, och så blir det inget av... Bättre då att skapa en ordentlig dagsrutin. Behöver inte vara 7 dagar heller, räcker med fem - exempel; att man alltid tar en 40 minuters promenad efter middagen. Man kan ta det ganska lungt på promenaden om man känner för det, huvudsaken att det blir rutin.

Att följa en dagsrutin är inte svårt, om man väljer rätt nivå. Att göra något 2-3 ggr per vecka är betydligt svårare att motivera sig till.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Om man är som jag dvs en lönnfet, halvslapp typ utan varken vana eller erfarenhet av någon form av regelbunden träning sedan tidigare (om man bortser ifrån att valla gäss, sätta stängsel och göra rent i stallet) så krävs det en del trixande för att komma igång. Att bli riktigt ordentligt svett, trött och anfådd kan vara rätt skönt, men det tar ett tag innan man lär sig uppskatta det.

Eftersom jag har svårt att komma igång så brukar jag kombinera träning med någonting annat. Då är vardagsmotion perfekt eftersom den antagligen även har ett syfte bortom motionen. Går eller cyklar du till jobbet så är du på väg någonstans och du har ett tydligt mål. Sedan så brukar jag träna framför tv:n och datorn. Det brukar vara perfekt att se ett par avsnitt av någon halvtaskig komedi samtidigt som man arbetar på träningscykeln eller med någon form av enklare redskap. Genom att ha ett par hantlar hemma så frestas jag också att göra lite övningar samtidigt som jag ändå ser på film eller tv. På detta sätt har jag lyckats hålla igång i drygt en timme tre-fyra gånger i veckan under två år. Jag har inte upplevt någon revolutionerande viktminskning direkt, men fem kg och ett par byxstorlekar har jag ändå tappat. Dessutom har mitt intresse för motion och min motivation att träna stadigt ökat. Dessutom har jag brutit den tråkiga trenden att gå upp ungefär ett kilo extra per år som påbörjades efter att jag gick ut gymnasiet.

Arfert

Facit
..ett mycket utmärkt och bra råd. Skriver under på det. Promenera är dessutom bra för tankeverksamheten, och gratis.

Gordeg

Hero
cogitare said:
Säg 2 ggr per vecka till att börja med kanske, men sätt detta inte som en begränsning utan ett minimum.
Det är otillräckligt för en person som vill gå ner i vikt. Bättre att träna dagligen och minska på träningspassets längd och intensitet. Men jag skrev ju också att det inte blir 7 dagar i veckan även om man har den ambitionen, men det blir tillräckligt ofta för att det ska hända något.

cogitare said:
Och sedan behöver kroppen vila mellan träningarna.
Ja, närmare bestämt 12 timmar efter konditionsträning, 24 timmar efter lättare styrketräning dvs de flesta motionärers nivå.

Gordeg

magoo

Hero
Mitt bästa träningsknep är att kombinera cykling/promenad till jobbet med ett par riktigt svettframkallande pass i veckan, gärna fåniga bollsporter med vänner - alt simning.

Alla sporter där man måste boka tid, ta på sig en massa konstiga tillbehör som skidor, skridskor eller nåt liknande blir aldrig av. Fasta tider är också svåra, är man förkyld och missar ett par tillfällen rinner det lätt ut i sanden.

Några tips:

* Köp en cykeldator och försök komma upp i 100 mil.
* Sätt upp ett konditionsmål - t ex att kunna springa 5 km - bättre än mål i kilo.
* Utmana en kompis - om en joggar en dag måste den andre också göra det.
* Om godis/chips ska köpas in måste man gå eller cykla och köpa det, gärna på en kiosk långt borta.
* Medan datorn startar upp eller under TV-reklamen - några armhävningar eller sit-ups.
* Nån liten sportgadget på TV-bordet, t ex en handstärkare att klämma på.

/Magoo

chrull

Stockholm Kartell
Marukusu said:
Ett ord: kampsport.
Du omfördelar definitivt kilon, får extra kilon i form av muskler och lär dig att sparka röven av din omgivning. Klädseln är cool förutsett att du slåss i någon asiatisk kampsport... ett win-win alternativ.
Jag har prövat pyjamsbrottning tidigare och undviker det helst faktiskt :gremlaugh:

chrull

Stockholm Kartell
Gordeg said:
chrull said:
Vad är korrekt gymklädsel?
Vilka träningskläder som helst! Om man inte går på ett hippt brat-innegym där man måste träna iklädd snordyra märkesplagg och tjejerna tränar med smycken på sig... men till såna gym vill man nog ändå inte gå.
Om man har på sig något som visar mycket hud, till exempel leopardtangaspeedos eller raffset, alternativt svettas kopiöst genom kläderna, uppskattas det nog av de andra gästerna om man torkar av maskinerna efter att man använt dem.

Gordeg
ska man ha skor på sig, även om man inte tänker använda maskiner som trappmaskiner etc?

chrull

Stockholm Kartell
cogitare said:
Cykla eller gå till jobbet istället för bil/buss/e.dyl. är asbra om det är möjligt. Ta trappor istället för hiss. Gör utfall när du bär runt på matkassarna :gremsmile: Nä, skämt åsido. Det är asbra. Men för mig inte samma sak som träning då man gör ett medvetet val.

OCH det är skillnad på att promenera till jobbet (då åtminstone inte jag vill bli alltför svettig eller varm) och att ta en rask promenad som får upp hjärtrytmen och gör att en och annan svettpärla bryter fram i pannan :gremwink:
Den bästa vägen att cykla till mitt jobb är 4,5 mil, och trots att det låter lockande så tror jag att en 9 mil om dagen är lite för mycket att börja med och blir snabbt jobbigt i regnväder :gremsmile:

chrull

Stockholm Kartell
magoo said:
* Köp en cykeldator och försök komma upp i 100 mil.
* Sätt upp ett konditionsmål - t ex att kunna springa 5 km - bättre än mål i kilo.
* Medan datorn startar upp eller under TV-reklamen - några armhävningar eller sit-ups.
* Nån liten sportgadget på TV-bordet, t ex en handstärkare att klämma på.

/Magoo
Bra tips, särskilt cykeldatorn. Precis innan jag drog på mig tennisarmbåge så hade jag kommit igång med lättare träning ungefär varannan morgon innan jobbet, lite situps och armhävningar och såfort jag faktiskt kan göra en armhävning utan att armen känns som den ska gå av tänker jag ta upp det igen.

Sportgadgeten på tvbordet låter bra tills jag inser att jag alltid har en handkontroll i händerna när jag ligger i soffan :gremsmile:

cogitare

Swashbuckler
gordeg said:
Det är otillräckligt för en person som vill gå ner i vikt. Bättre att träna dagligen och minska på träningspassets längd och intensitet. Men jag skrev ju också att det inte blir 7 dagar i veckan även om man har den ambitionen, men det blir tillräckligt ofta för att det ska hända något.
Jag skulle säga att detta i stort beror på personens förutsättningar till att börja med men ok...

Allt jag har läst om träning och motivation säger emot att man skall ställa upp ett alltför högt och svårtuppnåeligt krav på sig själv. Det leder till att man misslyckas med att uppnå det (för lets fäjs it vem hinner träna 7 dagar i veckan?).

Sen håller jag med dig om att det så klart är bra att träna 7 dagar i veckan. Det är inget jag på något sätt motsäger!

Det jag har läst däremot är att man skall ställa upp ett rimligt mål (säg 2-3 ggr per vecka). Då får man en positiv effekt, även om det är att man lurar sig själv lite, när man tränar kanske 4 eller 5 dagar istället för en negativ effekt när man inte nått upp till sitt mål på 7 ggr per vecka.

Nu känner ju jag dig och vet att du är sjukgymnast och påläst i ämnet så jag motsäger inte de mer "tekniska" bitarna då du har bättre koll på det än jag. Men det rent psykologiska att kämpa mot ett mål som är svårt kontra ett som är uppnåeligt och som man tom. kan prestera över så tror jag att du har fel faktiskt.

C.

krank

Går ondskans ärenden
cogitare said:
Det jag har läst däremot är att man skall ställa upp ett rimligt mål (säg 2-3 ggr per vecka).
Jag tycker fortfarande att 2-3 ggr är mer orimligt än 5-7. Varför? Jo, som sagt, för att man skjuter på saker till helgen, och sedan blir det ändå inte av för att man får annat för sig på helgen ändå.

Mindre och oftare tror jag är det bästa sättet rent psykologiskt. Hitta något man kan göra varje dag, oavsett hur litet det nu är. Det behöver inte vara "omöjligt".

cogitare

Swashbuckler
krank said:
Jag tycker fortfarande att 2-3 ggr är mer orimligt än 5-7. Varför? Jo, som sagt, för att man skjuter på saker till helgen, och sedan blir det ändå inte av för att man får annat för sig på helgen ändå.
Jag tycker du resonerar märkligt men du har kanske rätt och jag är helt ute och cyklar? :gremsmile:

krank said:
Mindre och oftare tror jag är det bästa sättet rent psykologiskt. Hitta något man kan göra varje dag, oavsett hur litet det nu är. Det behöver inte vara "omöjligt".
Topp om det funkar bättre för dig. Personligen så kan jag inte träna varje dag även om jag kanske skulle vilja det. Min ambition är 2 löprundor i veckan men oftast blir det 3 eller 4. Under löppassen lägger jag in styrketräningsstationer där jag gör armhävningar och sit-ups för att komplettera löpningen.

Jag blir inte toktränad av detta men det funkar ganska bra för mig. :gremwink:

C.

Ceram

Hero
Man kan ju cykla till jobbet en dag och hem nästa om man har för långt för att cykla varje dag. Min farsgubbe cyklade Kungsängen-Sundbyberg enligt den modellen och det gjorde mycket nytta hävdade han.